اردبیل/

سبلان در سال 2015 ثبت جهانی می‌شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده ثبت جهانی سبلان در حال تکمیل است که پیش‌بینی می‌کنیم سال 2015 به ثبت جهانی برسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / مسعود علویان‌صدر در حاشیه بازدید از آثار مرمتی تاریخی اردبیل افزود: امسال کاخ گلستان و شهر تاریخی میمند به همراه طب سنتی به عنوان میراث ناملموس کاندیدای ثبت جهانی هستند.

وی ادامه داد: در سال آینده نیز دو اثر ارزشمند شهر سوخته و شوشتر در زمره ثبت جهانی قرار دارند و سال 2015 نیز سبلان به عنوان یک اثر طبیعی ثبت جهانی خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یادآوری اینکه از استان اردبیل بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی در دو سال گذشته به ثبت جهانی رسیده است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در ثبت جهانی سبلان به عنوان اثر طبیعی و معنوی تمام زوایای آن درنظر گرفته شود.

علویان‌صدر بیان داشت: ما در تمام شهرهای ایران مرمت بناهای تاریخی را در دستورکار قرار دادیم، به طوری که در این استان ساماندهی فاز اول بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی به اتمام رسیده و ثبت جهانی نیز شده است.

از اجرای فاز دوم طراحی و عملیاتی شدن بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و تکمیل مجموعه شیخ حیدر در مشگین‌شهر به عنوان مرکز مهم فرهنگی و تاریخی خبر داد و اضافه کرد: مرمت بناهای تاریخی در قالب اعتبارات دولتی به سرعت در حال انجام است، به طوری که مجموعه تاریخی خانه پردیسان در مرکز شهر اردبیل و محله اوچدکان به عنوان زنجیره خانه‌های تاریخی اردبیل در حال مرمت است./س 

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، جهانی ، سبلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.