افزایش مالیات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها؛

راه‌های کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان این تلاش دولت و مجلس در راستای تصویب بودجه باید به گونه‌ای باشد که کسری تراز عملیاتی کمتر شود به بیان روش‌های کاهش کسری بودجه پرداخت.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد کردبچه اظهار کرد: از دو روش می‌توان کسری تراز عملیاتی را انجام داد؛ اول از طریق افزایش درآمدهای غیر نفتی به خصوص درآمدهای مالیاتی و دوم از طریق صرفه‌جویی در اعتبارات هزینه‌ای (جاری) دولت.
وی با اشاره به اینکه در نظام جدید طبقه‌بندی بودجه تراز دارایی مالی را کسری بودجه می‌گویند، اظهار کرد: این تراز از تفاوت واگذاری دارایی های مالی و تملک دارایی های مالی بدست می‌آید.
مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با بیان اینکه در پی استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد انضباط مالی برقرار و کسری بودجه نیز کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر هم کسری بودجه رخ دهد به گونه‌ای نخواهد بود که منجر به افزایش نقدینگی و تورم شود.
وی افزود: در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و همچنین در قانون برنامه پنجم بر کاهش کسری تراز عملیاتی (تفاوت بین درآمدهای غیر نفتی و اعتبارات هزینه‌ای) و قطع کامل وابستگی اعتبارات هزینه‌ای به عواید نفت و گاز از طریق افزایش سهم درآمدهای عمومی در تامین اعتبارات هزینه‌ای تاکید شده است.
او با بیان این که دولت باید بتواند از درآمدهای غیرنفتی اعتبارات هزینه‌ای را جبران کند،‌ تصریح کرد: اگر تراز عملیاتی منفی باشد دولت مجبور است برای تامین کسری مزبور از طریق واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای خود (شامل منابع حاصل از صادرات نفت و واگذاری اموال منقول و غیر منقول) اقدام کند.
کردبچه تاکید کرد: به بیان دیگر دولت از طریق مازاد تراز دارایی‌های سرمایه‌ای (تفاوت بین واگذاری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) که به معنی اتکای بیشتر به منابع نفتی است، کسری تراز عملیاتی را جبران می‌کند.
وی با بیان این‌که تلاش دولت و مجلس در راستای تصویب بودجه باید به گونه‌ای باشد که کسری تراز عملیاتی کمتر شود، افزود: از دو روش می‌توان این کار را انجام داد اول از طریق افزایش درآمدهای غیر نفتی به خصوص درآمدهای مالیاتی و دوم از طریق صرفه جویی در اعتیارات هزینه‌ای (جاری) دولت./س
برچسب ها: مالیات ، اقتصاد ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار