مشهد/

آشنایی با صحن جامع رضوی

صحن جامع رضوی با 117584 متر مربع زیربنا و 55 غرفه، در جنوب اماكن متبركه واقع شده است.

 


باشگاه به گزارش خبرنگار خبرنگاران مشهد این صحن از طریق دو بست به خیابان‌‌های امام رضا (علیه السلام) و خسروی نو (شهید اندرزگو) ارتباط دارد و از دو سوی شرقی و غربی به بست‌‌های شرقی و غربی راه دارد. علاوه بر این، ورودی‌‌های فرعی نیز صحن جامع را به رواق امام خمینی (قدس سره)، صحن قدس و بست شیخ بهائی مرتبط می‌كنند.

در ضلع‌های صحن جامع، سه ایوان و سر در بزرگ به نام‌‌های «ایوان ولی عصر» در ضلع جنوبی، «باب الكوثر» در ضلع شرقی و «باب الغدیر» در ضلع غربی آن ساخته شده كه در دو طرف هر ایوان دو گلدسته مرتفع وجود دارد.

ابعاد صحن جامع عبارت از 363 متر طول و 167 متر عرض است.

به دلیل اهمیت ضلع قبله، ایوان و گلدسته‌‌های آن بزرگ‌تر از دو ایوان دیگر ساخته شده‌اند. گلدسته‌‌های ضلع قبله، هر كدام 70 متر و گلدسته‌‌های دیگر، هر كدام 57 متر ارتفاع دارند. سر در شرقی صحن، سطح 4682 متر مربع و سر در غربی آن، سطح 4373 متر مربع را در برگرفته است. عملیات اجرایی اسكلت صحن، در سال 1366 همزمان با احداث زیرگذر آغاز شد.

سنگ فرش صحن نیز مخلوطی از سنگ‌‌های الوان، گرانیت و خلج است. زیر صحن جامع، پاركینگ حریم قرار دارد كه برای راه یافتن به آن، در كف صحن دو فضای ارتباطی به نام وید پیش بینی شده است.

سردرهای شرقی و غربی صحن جامع رضوی

این سردرها در ضلع‌های شرقی و غربی صحن جامع رضوی با ارتفاع 26 متر در 5 طبقه قرار گرفته‌اند. زیربنای سردر شرقی، 23410 متر مربع است و سطحی حدود 4682 متر مربع را در بر گرفته است. سر در غربی دارای زیربنای 21865 متر مربع است كه سطحی حدود 4373 متر مربع را در برگرفته است. ورودی سر در شرقی صحن جامع، «باب الكوثر» و ورودی سردر غربی، «باب الغدیر» نامیده شده كه دهانة هر ایوان 3/17 متر است. هر سر در را، دو گلدسته از جنس بتن مسلح ـ فلزی با نمای سنگ، كاشی، معرق كاشی و آجر معقلی تزیین كرده است./س


برچسب ها: صحن ، جامع ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.