مازندران /

قدمت جنگل‌های شمال ایران 100 برابر جنگل‌های اروپا است

استاد منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت:جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران در حدود یک میلیون سال قدمت دارد در حالی که قدمت جنگل‌های اروپا حداکثر 10 هزار سال است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران،مروی مهاجر افزود:در آخرین یخبندان که همه جنگل‌های اروپا از بین رفت، جنگل‌های شمال محفوظ ماند.

وی با بیان این‌که در کره زمین در پایین‌تر از مدار 40 درجه توده راش وجود ندارد تصریح کرد: جنگل‌های هیرکانی که در عرض متوسط 38 درجه قرار دارد، از این نظر دارای منحصر به فردترین توده‌های درخت راش در جهان است.

وی یکی از ویژگی‌های شاخص جنگل‌های هیرکانی را پیوستگی آن برشمرد و گفت: تعدد راه‌ها و شهرها و روستاها در کشورهای اروپایی موجب تکه تکه شدن جنگل‌ها شده است در حالی که جنگل‌های شمال ایران در کل حالتی یکپارچه و پیوسته دارد

استاد منابع طبیعی دانشگاه تهران با طرح تنفس یا استراحت جنگل که در آن، برداشت چوب از جنگل‌های شمال برای چند سال متوقف می‌شود ابراز مخالفت کرد و گفت: باید از همان بالادست جلو خیز سیل را گرفت زیرا نقطه شروع سیل در شمال، مراتع ییلاقی و جنگل‌های بالادست یا همان دارمرز است که دچار تخریب شده است.

جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران 9/1 میلیون هکتار وسعت دارد و دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه‌ای و هزار و 558 گونه علفی است./ع

برچسب ها: قدمت ، جنگل ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.