دانشنامه/

مصطفی کواکبیان، نامزدی که مدعی شد سه نفر از وزرایش را بانوان تشکیل خواهند داد

"مصطفي کواکبيان" در خانواده‌اي متدين در اسفند 1341 در محله جهاديه شهر سمنان متولد شد، وي پنجمين فرزند خانواده خود است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "مصطفي کواکبيان" در خانواده‌اي متدين در  اسفند 1341 در محله جهاديه شهر سمنان متولد شد، وي پنجمين فرزند خانواده خود است.

وي دوره ابتدايي را در دبستان بوعلي سينا و مقطع راهنمايي را در مدرسه آيت‌الله کاشاني گذراند و ديپلم رياضي فيزيک خود را در سال ۱۳۵۹ در دبيرستان دکتر شريعتي سمنان اخذ کرد.

"کواکبيان" در سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و هم اکنون صاحب دو فرزند به نام‌هاي فاطمه و مجيد است که فاطمه دانشجوي رشته ژنتيک و مجيد دانش آموز کلاس سوم راهنمايي است.

پرورش در خانواده مذهبي و کارگري کواکبيان را به همراهي با مردم حق‌طلب آن روزگار در رويارويي با رژيم ستم‌شاهي فراخواند و علي رغم کمي سن در بسياري از حرکت‌هاي انقلابي نقش ايفا کرد و هدايت و تنظيم شعارهاي انقلابي مردم را در اکثر تظاهرات ضد استبدادي شهر سمنان بر عهده داشت.

وي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ۳ بار توسط عمال رژيم مستبد شاهنشاهي بازداشت شد و مورد ضرب و شتم زيادي قرار گرفت که البته به دليل کمي سن پرونده وي به دادگاه اطفال منتقل گرديده و مختومه اعلام شد.

"کواکبيان" پس از پيروزي شکوهمند ملت غيور ايران بر حکومت جبار پهلوي همگام با مردم انقلابي به عنوان مسئول انجمن اسلامي دبيرستان دکتر شريعتي سمنان، در راه تثبيت انقلاب و نظام اسلامي گام برداشت کما اينکه تأسيس تشکيلات "الخمينيون" که بسياري از اعضاي هسته اوليه آن به مقام رفيع شهادت نايل آمده‌اند (آن هم قبل از تشکيل سپاه، کميته و حزب) يکي ديگر از فعاليت‌هاي وي  در همين راستا بوده است.

وي به دنبال کار تشکيلاتي در انجمن اسلامي دبيرستان شريعتي و گروه "الخمينيون" و با اعتقاد به ضرورت تشکل‌هاي اسلامي در طول سال‌هاي ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ به عنوان قائم مقام دبير حزب جمهوري اسلامي در استان سمنان فعاليت‌هايي را در راستاي اهداف و آرمان‌هاي والاي انقلاب شکوهمند ملت ايران به رهبري حضرت امام خميني(ره) انجام داد.

در خاطره بسياري از مردم ايران باقي است که حزب جمهوري اسلامي در اين دوران در معرض بيشترين حملات و تهمت‌هاي مخالفان انقلاب قرار داشت و شخصيت ارزشمندي همچون شهيد آيت‌الله دکتر بهشتي قدس سره در راس چنين تشکيلاتي سمبلي از مقاومت و سعه صدر بود.

حضور داوطلبانه کواکبيان در جبهه‌هاي ايثار و شهادت آن هم به فاصله ۲۰ روز پس از شروع جنگ تحميلي در کنار خيل عظيم نيروهاي مردمي و بسيجي و شرکت در عمليات مختلف حتي در زمان تحصيل در دانشگاه نشان از همگامي وي با مردم حقيقت جوي ايران در راه حفظ استقلال کشور و حراست از دستاوردهاي انقلاب داشت.

شهادت برادر وي "شهيد محمد کواکبيان"، برادر همسر ايشان "شهيد عباس يزدي فر" و بسياري از وابستگان نزديک و مجروح و جانباز شدن خود ايشان در عمليات فتح المبين از افتخاراتي است که در راستاي حفظ دستاوردهاي نظام اسلام نصيب وي گرديده است.

"کواکبيان" در سال ۱۳۶۷ وارد نخست وزيري شد و به عنوان معاون دفتر ارتباط نخست وزير با ائمه جمعه سراسر کشور مشغول به کار شد و در سال‌هاي ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ در دفتر مشاور عالي رئيس جمهور به عنوان کارشناس و مشاور سياسي دفتر ايشان نسبت به امور اداري و اجرايي کشور وقوف لازم و آشنايي کافي به دست آورد.

"کواکبيان" بر زبان‌هاي عربي و انگليسي هم تسلط دارد.

وي در سال ۱۳۶۳ از سوي دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي به کشورهاي ايتاليا، سوريه و ليبي اعزام شد کما اين که در سال ۱۳۶۷ در دهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، عضو ستاد خارجي دهه فجر در زمان تصدي خاتمي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در سال‌هاي ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۷۰ و ۱۳۸۵ به حج مشرف شد.

وي در مراسم حج خونين سال ۶۶ ضمن مصدوميت شديد در اثر حمله مزدوران آل سعود، از سوي نماينده حضرت امام(ره) و سرپرست حجاج ايراني به عنوان بهترين مبلغ زباندان معرفي شد و طي مراسمي مورد تقدير قرار گرفت.

"کواکبيان" همچنين در سال ۱۳۷۰ سرپرستي گروهي ۲۵ نفره از اساتيد دانشگاهي و حوزوي و مبلغان را در سفر حج بر عهده داشت که اين گروه از برترين گروه‌هاي تبليغي در اين سال شناخته شد.

وي پس از حضور چشم‌گير در حزب جمهوري اسلامي در استان سمنان در سال‌هاي ۵۹ و ۶۰ و شاخه دانشجويي اين حزب در دفتر مرکزي تهران در سال‌هاي ۶۲ و ۶۳ در سال ۱۳۶۸ انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه امام صادق (ع) را به همراه عده‌اي از فارغ التحصيلان اين دانشگاه تاسيس کرد. اين انجمن با دبيري وي تا سال ۱۳۷۵ فعال بود.

"کواکبيان" پس از دوم خرداد در جهت تحقق شعارهاي برخاسته از دوم خرداد به تأسيس و ساماندهي تشکل مدافعين پيام دوم خرداد که اعضاي اوليه آن مجموعه‌اي از اعضاي ستادهاي سابق  خاتمي در شهرهاي مختلف استان سمنان بودند، مبادرت ورزيد. تشکل مذکور جزء اولين احزاب دوم خردادي بود که پروانه فعاليت و مجوز رسمي از کميسيون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور دريافت کرد و در کنگره اول خويش نام حزب مردم سالاري را براي خود برگزيد.

اين تشکل در انتخابات مجلس خبرگان رهبري با حمايت از مرحوم آيت‌الله عالمي و در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاي اول با حمايت از نامزدهاي اصلاح‌طلب در سطح استان به طور گسترده و موثر وارد عمل شد و علي رغم محدوديت‌‎هاي عديده و بضاعت بسيار کم مالي و اجرايي همواره بر مردم شريف و معتقد به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و اصول اصلاح‌طلبانه متکي بوده و براي ايجاد جامعه‌اي چند صدايي و زنده و با نشاط تلاش جدي کرده است.

"کواکبيان" با ورود و حضور پررنگ در حزب همبستگي ايران اسلامي، مراتب ترقي و پيشرفت را دراين حزب به سرعت پيمود و در سال ۷۸ و در اولين کنگره سراسري حزب به عنوان عضو شوراي عالي و سپس از سوي شوراي عالي به عنوان عضو شوراي رهبري و معاون اجرايي دبير کل در سطح وسيع به کار سياسي پرداخت و تلاش ويژه اي را به عنوان نماينده اين حزب در ستاد هماهنگي انتخاباتي جبهه دوم خرداد جهت ايجاد هماهنگي بين ۱۸ گروه و حزب سياسي در انتخابات مجلس ششم به عمل آورد.

عضويت در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات از ابتداي تاسيس و تاسيس خانه احزاب ايران و عضويت در اولين شوراي مرکزي آن از جمله افتخارات کارنامه سياسي دبير کل حزب مردم سالاري مي‌باشد. حزبي که تاکنون به صورت منظم ۱۰ کنگره را برگزار کرده است، در کنگره نهم اين حزب ۱۰ نفر از نمايندگان مجلس هشتم به عضويت شوراي مرکزي اين حزب در آمدند.

وي همچنين سردبيري هفته نامه "همبستگي" ارگان حزب همبستگي ايران اسلامي و مدير مسوولي نشريه "نماد" ارگان دانشگاه شاهد را برعهده داشته است.

مدير مسوولي روزنامه ملي و سراسري مردم سالاري يکي از کار مطبوعاتي کواکبيان بوده است که از اول دي ماه ۱۳۸۰ تاکنون بدون وقفه منتشر شده است.

از ديگر فعاليت‌هاي مديرمسئول روزنامه مردم سالاري در عرصه مطبوعات دبيري انجمن روزنامه‌هاي غيردولتي (با عضويت بيش از ۲۴ روزنامه سراسري) از سال ۱۳۸۲ تاکنون بوده است.

کواکبيان تا قبل از دولت نهم عضو "شوراي فرهنگ عمومي استان سمنان" و عضو "کميته تدوين برنامه ۵ ساله سوم در استان" نيز بوده است.

وي در ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ با راي مردم به عنوان نماينده حوزه انتخابيه سمنان در مجلس شوراي اسلامي دوره هشتم برگزيده شد.

"کواکبیان"  26 اسفند ماه سال گذشته طي يک نشست خبري رسما کانديداتوري خود را اعلام کرد.

شعار دولت کواکبيان "دولت اخلاق" است.

گزيده‌اي از مطالب مطرح شده در نشست خبري کواکبيان:

1. در دولت 93 براي مردم کارت اعتباري در نظر بگيريم

2. من طرفدار برقراری ارتباط ایران و آمریکا هستم

3.سه نفر از وزرای بنده را بانوان تشکیل خواهند داد

4.خواهش مي‌کنم که ديگران به نفع ما کنار بروند


مشروح نشست خبري را اينجا بخوانيد

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار