مهاجرت قاره به قاره با تارهای عنکبوت

بعضی از انواع عنکبوتهای کوچک به وسیله تارهای ظریف قادر به مهاجرت از قاره ای به قاره دیگر هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، عنکبوتها تنوع زیادی دارند به طوریکه می توانیم آنها را در زیستگاههای مختلف بیابیم.

عنکبوتها همه جا هستند زیر سنگها ، روی دیوارها ،‌روی گیاهان و در هر گوشه و کنجی در منزل و طبیعت می توانیم آنها را ببینیم. در کشور برروی عنکبوتها کمتر مطالعه شده است.
علیرضا نادری کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه از میان 75000هزار گونه عنکبوتیان شناخته شده در جهان حدود 40000هزار گونه را عنکبوتها به خود اختصاص داده اند، گفت: همه انواع عنکبوتها سمی هستند و قادرند سم را از طریق آرواره های  خود به طعمه یا دشمن تزریق کنند ولی این به آن معنا نیست که همه عنکبوتها خطر ناک هستند.
وی افزود: عنکبوتها از این زهر برای شکار و تهیه غذای خود استفاده می کنند و اگر گاهی مورد تهدید واقع شوند اقدام به گزش می کنند.
وی افزود: بسیاری از عنکبوتهایی که به طور روزمره می بینیم و یا در منزل ما زندگی می کنند، به هیچ وجه خطرناک نیستند و انواع خطرناک در صد کوچکی از عنکبوتها را شامل می شوند که گزش آنها می تواند منجر به مرگ شود.
وی مهمترین ویژگی عنکبوتها را تونایی در تنیدن تار دانست و گفت: تنیدن تار به چند منظور ،‌یکی برای ساختن لانه و دیگری برای گرفتن شکار ولی عنکبوتها از تار برای جا به جایی هم استفاده می کنند بطوریکه بعضی از انواع عنکبوتها ی کوچک به وسیله تارهای ظریف قادر به مهاجرت از قاره ای به قاره دیگر هستند.
در جنوب اروپا نوعی از این عنکبوتها وجود دارد که با تولید تارهای سبک به همراه جریانات هوایی گرم افزایش یافته و در ارتفاعات بالا همراه با ابرها یخ زده و به شمال آفریقا می رود و همراه با باران فرود می آید.
وی افزود: تار عنکبوت از قویترین الیافهای طبیعی محسوب می شود بطوریکه یک تار عنکبوت از یک تار فولادین هم قطر خود محکمتر است. از این ویژگی برای ساخت جلیقه های ضد گلوله استفاده می شود.
وی خاطر نشان کرد: بعضی از انواع عنکبوتها بسیار کوچک هستند  و با چشم غیر مسلح به سختی دیده می شوند.
ولی در مقابل بعضی از انواع آن مانند تار انتولاهای پشمالو بسیار بزرگ (که به اشتباه رتیل نامیده می شوند)  بوده و قادر هستند پرندگان کوچک ،‌خزندگان و دوزیستان و حتی پستانداران کوچک را شکار کنند.
این عنکبوتهای غول پیکر حدود800گونه هستند و گاه قطری در حدود 30سانتی متر پیدا میکنند و در مناطق استوایی و نیمه استوایی کره زمین یافت میشوند و هنوز گزارشی مبنی بر وجود آنها در ایران به دست نیامده است.
گفتنی است ،‌عنکبوتها در چرخه طبیعت بسیار مفید بوده و با تغذیه از حشرات کوچک به کنترل جمعیت حشرات کمک می کنند/ل

گزارش از هراتيان


برچسب ها: مهاجرت ، قاره ، تارهای ، عنکبوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار