رودهن/

امامزاده سید روح الله در دل روستای جورد رودهن

در ارتفاعات شمالی روستای ˈجوردˈدر 15 کیلومتری شمال رودهن امامزاده ای وجود دارد که به نام امامزاده سید روح الله مشهور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن / بر روی شجره نامه داخل امامزاده و بر روی آیینه نصب شده در داخل و دیوار ضلع شمالی امامزاده، این گونه آمده است: سید روح الله ابن سید صالح الدین ابن ... موسی ابن احمدبن موسی المبرقع بن الامام محمدتقی الجواد (ع).

بنای امامزاده کاملا نوسازی و سقف آن مسطح و با ورق گالوانیزه پوشیده شده است و کف داخلی امامزاده با موزاییک سنگفرش شده، قرنیز آن سنگفرش سیاه و روی قرنیز به ارتفاع حدود 60 سانتی متر سنگ مرمر سفید بالای سنگ یک ردیف با ارتفاع حدود 10 سانتی متر سنگ سیاه بالای سنگ سیاه یک ردیف آیینه کاری سبز رنگ و از آن به بعد و تمام سقف به طرز زیبایی با آیینه پوشیده شده است.

ورودی امامزاده با دو در از طرف شرق و یک پنجره نیز درسمت جنوب نصب شده است.

در روی آیینه که بر روی دیوار داخلی و غربی امامزاده نصب شده است، بانی این ساختمان را حاج سیدغلامعلی معززی نکویی اصل از نوادگان این امامزاده در سال 1375 هجری شمسی ذکر کرده که در چهارم اسفند 78 وفات یافته و در داخل امامزاده دفن شده است.

به گفته معتمدان محل درگذشته در این مکان دو دیوار کوچک سنگی وجود داشت که دارای ملات گچ بود و روی آن چند چوب گذاشته بودند و جز آن بنایی دیگر وجود نداشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: در اطراف این امامزاده هیچگونه شواهد فرهنگی که بیانگر قدمت محل باشد، یافت نشده است.

ابراهیم اکبری افزود: تنها اثر موجود سنگ قبرهایی از دوره اسلامی است که نمایانگر قبرستان بودن این مکان است و به نظر می رسد که حدود 200 سال قدمت دارد.

روستای جورد در رودهن در فاصله حدود 30 کیلومتری تهران و در مسیر تهران به شمال از محور هراز قرار دارد

روستای شهیدپرور جورد گرچه فقط 150 خانوار دارد اما با تقدیم 37 شهید، هفت آزاده و 50جانباز بالای 25 درصد در راه اسلام و حراست از ارزش های انقلاب و دین بزرگی خود را ثابت کرده است.

وجود خانواده شهید سجادیان که پنج تن از اعضای خانواده آنان به درجه رفیع شهادت نایل شده اند، عظمت این دیار هر چند دور افتاده و کوچک را بیش از پیش نمایان می کند./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدخشایار
۰۱:۳۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
خیلی ممنون بابت اطلاعات
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
من از سایت شما کپی کردم میخواستم بدونم حلاله یا نه
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۵:۳۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
حلاله