رئیس ستاد انتخابات کشور در گفتگوي ویژه خبری:

مهلت ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری تحت هیچ شرایطی تمدید نمی‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه مهلت ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری تحت هیچ شرایطی تمدید نمی‌شود، گفت: همه کسانی که به نحوی در انتخابات ریاست‌جمهوری تأثیرگذار هستند باید قانون را سرلوحه خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، آغاز فرآیند ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سيد صولت مرتضوی" رئيس ستاد انتخابات کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صولت مرتضوی در پاسخ به سوالي مبني بر تشريح جزئیات روز اول ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري گفت: روز اول داوطلبانی از طیف‌های مختلف سیاسی و برخی اشخاص دیگر مراجعه و در کمترین فرصت بدون دغدغه فرايند ثبت‌نام خود را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه شروع ثبت‌نام انتخابات توسط وزیر کشور اعلام شد، افزود: ستاد انتخابات کشور از آمادگی لازم برای ثبت‌نام از نامزدها برخوردار است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از میان شخصیت‌های معروف کشور برای ثبت نام ستاد انتخابات حضور داشتند؟ اظهار داشت: برخی از شخصیت‌های سیاسی و کشوری در روز اول برای ثبت‌نام  حضور یافتند.


* رجل سیاسی و مذهبی از شرایط احراز مقام ریاست‌جمهوری است

 مرتضوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شرایط عمومی ثبت‌نام چیست؟ خاطرنشان ساخت: براساس اصل 115 قانون اساسی رجل سیاسی و مذهبی بودن از شرایط احراز مقام ریاست‌جمهوری است.

وی با اشاره به اینکه رجل سیاسی و مذهبی در بعد مذهبی به معنی تسلط بر آموزه‌های دینی و اهل تشخیص بودن در مباحث مذهبی است، اظهار داشت: در بعد سیاسی هم به معنای اهل تشخیص و صاحب نظر بودن در مباحث فرهنگی، اقتصادی و مذهبی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه یک رجل سیاسی و مذهبی باید سیاست خارجی و داخلی را خوب بفهمد، گفت: باید رجل سیاسی با مراودات بین‌المللی آشنا باشد.

مرتضوی تصریح کرد: چنین شخصی باید واجد 5 شرط دیگر شامل ایرانی الاصل‌بودن، تابعیت ایرانی، مدیر و مدبر بودن، داشتن حسن سابقه، و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور باشد.


*تشخیص رجل سیاسی و مذهبی از وظایف شورای نگهبان است

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ما اهل تشخیص نیستیم و فقط ثبت‌نام می‌کنیم، بیان کرد: تشخیص رجل سیاسی و مذهبی بودن و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان براساس قانون اساسی از وظایف شورای نگهبان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا زمان ثبت نام انتخابات تمدید خواهد شد، افزود: چنین امکانی را قانونگذار در قانون پیش‌بینی نکرده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه براساس جدول و زمان‌بندی و به استناد مواد قانون انتخابات، ثبت‌نام از داوطلبان صرفا فقط به مدت 5 روز است گفت: ثبت‌نام از واجدین شرایط از دیروز 17 ارديبهشت‌ماه آغاز شده و تا 21 اردیبهشت ادامه پیدا خواهد کرد.


*فرصت ثبت‌نام تمدید نخواهد شد

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی فرصت ثبت‌نام تمدید نخواهد شد، اظهار داشت: تمدید ساعت ثبت‌نام از اختیارات وزیر کشور است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فرآیند‌های بعد از ثبت‌نام چیست؟ ادامه داد: بعد از آنکه مهلت 5 روزه ثبت‌نام به اتمام رسید وزارت کشور و ستاد انتخابات موظف هستند تا فهرست کلیه مدارک داوطلبان را به شورای نگهبان تقدیم کند.

مرتضوی اضافه کرد: پس از اعلام وصول شورای نگهبان دو فرصت 5 روزه برای رسیدگی به صلاحیت‌ها براساس قانون وجود دارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه شورای نگهبان پس از پایان ده روز باید فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده را به وزارت کشور ارسال کند، خاطرنشان ساخت: به استناد قانون، وزارت کشور باید طی 48 ساعت فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده را از طریق رسانه‌های گروهی خصوصا صدا سیما، جراید، مطبوعات، و سایر رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم برساند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه داوطلبان 20 روز فرصت تبلیغات دارند، گفت: داوطلبان 24 ساعت قبل از روز اخذ رأی یعنی تا ساعت 8 صبح روز 23 خرداد حق تبلیغات دارند.

مرتضوی تبلیغات داوطلبان ریاست جمهوری را شامل استفاده از امکانات عمومی به ویژه رسانه ملی و تبلیغات میدانی دانست و افزود: قانونگذار، شورایی مرکب از وزیر کشور، رئیس سازمان صدا و سیما، دادستان کل کشور و یا نماینده وی، نماینده ناظر شورای نگهبان و دبیرهیئت اجرائی مرکزی را بعنوان کمیسیون بررسی تبلیغات پیش‌بینی کرده است تا استفاده یکسان نامزدهای تأیید صلاحیت شده را بررسی و برنامه‌ها را در چارچوب قانون نظارت کند.

وی تصریح کرد: در بخش تبلیغات میدانی قسمتی از آن شامل استفاده از امکانات عمومی مانند ورزشگاه ها، سالن‌های سرپوشیده دولتی می‌شود که زیرنظر کمیته نظارت برای بهره‌برداری یک سان قرار می‌گیرد و بخشی هم تبلیغات شخصی شامل انتشار پوستر، زندگی‌نامه، اعلامیه‌های حمایت، پرسش و پاسخ در اجتماعات، و مانند آن خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه ازساعت 8 صبح 23 خرداد تبلیغات ممنوع می‌شود، افزود: از ساعت 8 صبح روز جمعه 24 خردادماه فرآیند اخذ رأی براساس قانون آغاز خواهد شد.


*تمدید زمان اخذ رأی از اختیارات وزیر کشور است

مرتضوی با بیان اینکه براساس قانون فرآیند اخذ رأی ده ساعت است، اضافه کرد: تمدید زمان اخذ رأی از اختیارات وزیر کشور است و براساس صلاحدید زمان اخذ رأی تمدید خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هیئت مرکزی انتخابات چه وظایفی دارد، ادامه داد: در برخی از موارد اصلاحی مورد 24 /10/91 تغییراتی در قانون انتخابات بوجود آمده از جمله در ماده 31 مقرر شده تا هیئتی به نام هیئت اجرائی در ستاد مرکزی وزارت کشور ایجاد شود.

رئيس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه براساس ماده 31 وزارت کشور مجری انتخابات است، گفت: انتخابات زیرنظر هیئت اجرائی انجام خواهد شد.

مرتضوی هیئت اجرائی را متشکل از اشخاص حقوقی و حقیقی دانست و اظهار داشت: شخصیت‌های حقوقی عبارت‌اند از وزیر کشور، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات، و یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس است. 

وی با اشاره به اینکه وزیر کشور طبق ماده 31 باید 5 ماه قبل از انقضای دوره 4 ساله ریاست جمهوری 30 نفر معتدمین را به شورای نگهبان و هیئت نظارت مرکزی معرفی کند، خاطرنشان ساخت: هیئت مرکزی شورای نگهبان ظرف مدت یک هفته موظف است 7 نفر را از میان معتمدین و یا خارج از آنها با رأی مخفی بعنوان معتمدین عضو هیئت اجرائی انتخاب کند.

مرتضوی با اشاره به اینکه 4 شخصیت حقوقی و 7 شخصیت حقیقی به عنوان معتمدین مردمی از شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی انتخاب می شوند بیان کرد: تمامی فرآیندهای انتخابات با نظارت هیئت مرکزی انجام خواهد شد.

رئيس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: انتخابات شورای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در فرصت مقرر، ثبت نام انتخابات شورای شهر و روستا انجام شد، گفت: انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه‌ای که اعضای این شورا امورات مردم را از کوچکترین واحد تقسیمات کشوری تا کلان شهرهای بزرگی همچون تهران مدیریت می‌کنند در کلان شهرها به شدت میزان ثبت‌نام انتخابات شورای شهر و روستا افزایش یافته است.

مرتضوی با اشاره به اینکه از طیف‌های مختلف برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام بعمل آمده است، افزود: در کلان شهرها به شدت میزان ثبت نام افزایش یافته است.

رئيس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: بعد از ثبت‌نام هیئت‌های اجرائی شوراهای شهر و روستا موظف هستند به واسطه فرماندار و بخشدار حوزه انتخابیه نسبت به استعلام صلاحیت افراد از مراکز چهار گانه اقدام کنند.

وی این مراکز چهار گانه را شامل نیروی انتظامی، دادستان کل کشور، پلیس سازمان ثبت احوال و وزارت اطلاعات دانست و عنوان کرد: از فردا فرمانداران و بخشداران باید فهرست کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده و نشده را به هیئت‌های نظارت ارسال کنند.

مرتضوی گفت: همه کسانی که داوطلب عضویت در شورای اسلامی روستا هستند مرجع تجدید نظرشان هیئت نظارت بخش و کسانی که داوطلب عضویت در شورای اسلامی شهر هستند مرجع تجدید‌نظرشان هیئت نظارت شهرستانشان است.

وی افزود: ظرف مدت مقرر فهرست داوطلبین از طریق فرماندار و بخشدار و نتیجه رسیدگی به داوطلبان اعلام خواهد شد.

مرتضوي ضمن اعلام افزایش شدت میزان ثبت‌نام‌ها در کلان شهرها خاطرنشان ساخت: پایان وقت دیروز (سه شنبه) رسیدگی به صلاحیت و احراز آن توسط هیئت‌های اجرائی صورت گرفت.

وی گفت: هم اکنون زمان رسیدگی به شکایات داوطلبان است که اگر مدارک لازم خود را ارائه نکرده‌اند و یا تهمتی به ناحق به آنها وارد شده در هیئت‌های نظارت از خود دفاع کنند.

رئيس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: پس از انتشار اسامی نهایی  7روز برای تبلیغات منظور می‌شود به گونه‌ای که این زمان در ساعت 8 صبح 23 خرداد و 24 ساعت قبل از آغاز رأی گیری خاتمه یابد.

مرتضوی تخلفات انتخاباتی شامل تخلف عوامل اجرایی، برخی هواداران و خود نامزدها عنوان کرد و افزود: اگر تخلفی قبل از تشکیل هیئت‌های نظارت و اجرایی صورت گیرد رسیدگی به شکایات از آن از طریق قوه قضاییه است ولی اگر پس از تشکیل هیئت‌ها تخلفی دیده شود مردم علاوه بر امکان مراجعه به دستگاه قضایی می‌توانند شکایت خود را به هیئت‌های اجرایی فرمانداری‌ها و همچنین بازرسان منتخب وزارت کشور گزارش کنند.

وی اظهار داشت: برای اطمینان از صحت انتخابات 5 دستگاه نظارتی شامل شورای نگهبان، هیئت نظارت مجلس، محاکم معین قوه قضاییه، بازرس‌های اعزامی از طرف وزیر کشور، و هیئت‌های بازرسی مستقر در فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و استانداری‌ها و همچنین فرمانداران و بخشداران و هیئت‌های اجرائی بر کار انتخابات نظارت می‌کنند.

رئيس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سهم ایرانی‌های خارج از کشور در انتخابات چقدر است و برای تسهیل مشارکت آنها چه اقداماتی بعمل آمده است، بیان کرد: خوشبختانه همه ساله با هماهنگی که از سوی وزارت امور خارجه بعمل می‌آید تسهیلات لازم برای مشارکت ایرانیان خارج از کشور اندیشیده شده است.

مرتضوی دراینباره گفت: با هماهنگی وزارت خارجه در نمایندگی های جمهوری اسلامی هیئت‌های جرائی به شکل شهرستان‌ها و بخش‌ها به ریاست مسئول نمایندگی تشکیل و همزمان با انتخابات در داخل کشور در این نمایندگی ها هم نیز اخذ رأی صورت خواهد گرفت.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه توصیه‌ای برای ثبت‌نام‌کنندگان در هر دو انتخابات دارید؟ گفت: امورات اجرائی کشور کار بسیار بزرگی است بنابراین کسانی که احساس می‌کنند از عهده تکلیف می‌توانند برآیند توصیه می‌کنم با هر سلیقه و هر گرایشی وارد صحنه شوند. 

*همه نامزدها و هواداران قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند

وی با اشاره به اینکه افراد واجد شرایط براي ثبت‌نام مراجعه کنند، خاطرنشان ساخت: از نامزدها ،هواداران و داوطلبان تقاضا دارم که سعی کنند قانون را اجرا کنیم و سرلوحه خود قرار دهیم به گونه‌ای که قانون را نصب‌العین قرار دهیم.

مرتضوی از همه نامزدها و هوادارانشان خواست تا قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند و در تبلیغات، سخنرانی ها و رفت و آمدها به قانون تمکین کنند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار