امضاي قرارداد نقشه برداری مناطق نفتی ایران در خلیج فارس با وزارت دفاع

مدیر طرح‌های اکتشافی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: پروژه نقشه‌برداری و تهیه سیستم اطلاعات جغرافیایی شش منطقه عملیاتی تولید نفت و گاز ایران در خلیج فارس وارد فاز نظارت و عملياتي شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، منصور غیبی‌حیات هدف از اجرای این پروژه را یکپارچه‌سازی و ایجاد بانک اطلاعاتی کلیه اطلاعات مربوط به نقشه‌های توپوگرافی، زیرزمینی و صنعتی در سیستم اطلاعات جغرافیایی عنوان کرد.

وی افزود: این پروژه در دو بخش نظارت و اجرا انجام می‌شود و براساس آن نقشه‌برداری یاد شده در 6 منطقه عملیاتی به مساحت  13 هزار هکتار انجام می‌شود.

غیبی حیات با بیان اینکه بخش نقشه‌برداری این پروژه از 24 بهمن‌ماه سال گذشته در منطقه عملیاتی بهرگان آغاز شده و تاکنون 10 درصد پیشرفت داشته است، گفت: مدت زمان اجرای پروژه نقشه‌برداری و تهیه سیستم‌ GIS مناطق عملیاتی به مدت 24 ماه برآورد شده و در این راستا آموزش کامل تیم‌های تخصصی در 6 منطقه عملیاتی انجام شده است.

وی افزود: نظارت بر حسن انجام عملیات و کنترل کیفیت خدمات مربوط به این پروژه طبق قرارداد امضا شده بر عهده سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می‌باشد.

غیبی‌حیات افزود: پس از عملیات نقشه‌برداری کلیه جزایر، طراحی مدل مفهومی سیستم GIS آغاز شده و پس از ایجاد پایگاه داده تحت سرور برای کلیه مناطق ورود اطلاعات و پردازش داده‌ها در سیستم مذکور صورت می‌پذیرد.

مدیر طرح‌های اکتشافی شرکت نفت فلات قاره ایران در ادامه گفت: سیستم ارائه اطلاعات به صورت اینترنت و اینترانت و با تعیین سطوح دسترسی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه، شرکت نفت فلات قاره ایران مانند بیشتر پروژه ها طلایه‌دار استفاده از تکنولوژی روز بوده است، افزود: خروجی‌های این پروژه نقش موثری در تعمیر و نگهداری تاسیسات و تعریف پروژه‌های آینده خواهد  داشت.

این قرارداد با عنوان " قرارداد نظارت پروژه نقشه‌برداری و تهیه سیستم اطلاعات جغرافیایی مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران شامل بهرگان، خارگ، سیری، لاوان، کیش و قشم" بعداز ظهر روز  گذشته به امضا رسید.

غیبی حیات در خصوص زمان اجرای این پروژه تصریح کرد: مدت زمان اجرای پروژه نقشه‌برداری و تهیه سیستم‌ اطلاعات جغرافیایی مناطق عملیاتی به مدت 24 ماه برآورد شده و در این راستا آموزش کامل تیم‌های تخصصی در 6 منطقه عملیاتی انجام شده است.

وي افزود:‌ نظارت بر حسن انجام عملیات و کنترل کیفیت خدمات مربوط به این پروژه طبق قرارداد امضا شده بر عهده سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح است.

هم اکنون به جز ذخایر لایه های نفتی پارس جنوبی، منابع نفتی ایران در خلیج فارس در حدود 96 میلیارد بشکه شناسایی شده که در قالب ١٧ میدان موجود در این منطقه میان ایران و دیگر کشورهای همسایه مشترک است.

بهمن ماه سال 91 در پی نیازسنجی شرکت نفت فلات قاره ایران برای به روز سازی اطلاعات جامع جغرافیایی 6 منطقه عملیاتی این شرکت در خلیج فارس، پروژه نقشه‌برداری و تهیه سیستم اطلاعات جغرافیایی مناطق عملیاتی بهرگان، خارگ، سیری، لاوان، کیش و قشم کلید خورد.

در ادامه محمود زیرکچیان‌زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، گفت: با توجه به تجارب خوب قبلی با وزارت دفاع، امیدواریم با امضای این قرارداد هم شاهد یک تجربه موفق در خلیج فارس باشیم.

وی افزود: یکی از بحث‌های اساسی ما در خلیج فارس بحث زیرساخت‌هاست چرا که هرچه ما زیرساخت‌های قوی‌تری داشته باشیم در به نتیجه رساندن طرح‌ها و پروژه‌ها موفق‌تر خواهیم بود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار