فعال سياسي:

حملات هواپيماهاي آمريکايي به پاکستان بيشتر خواهد شد

"تقي بري" فعال سياسي مقيم واشنگتن و عضو سازمان مردم نهاد کدوپينک در آمريکا مصاحبه اي را با شبکه خبري پرس تي وي در خصوص آينده نظامي پاکستان انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، بري با تشريح مسئله انتخابات در پاکستان عنوان کرد که به نظر با پيروزي نواز شريف در انتخابات پارلماني تغييري در دخالت هاي نظامي آمريکا در خاک اين کشور رخ نخواهد داد.

مشروح اين گفتگو به شرح زير است:

پرس تي وي: اکنون و با توجه به آنکه ديدگاههاي نخست وزير پيروز در انتخابات با سخنان رئيس جمهور پاکستان (آصف علي زرداري) شباهت هاي بسياري دارا است ،از نظر شما تغييري در سياست هاي بويژه ضد آمريکايي در روزهاي آينده از سوي مقامات نوظهور محتمل است؟

بري:در واقع خير، در صورت پيروزي قاطع عمران خان در انتخابات پارلماني انتظار اين موضوع مي رفت که چرخشي سياسي در الگوي روابط با آمريکا صورت بگيرد ، چرا که اين سياستمدار قاطعانه تصميم بر اين داشت تا بي شک جلوي حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به خاک پاکستان را متوقف کند.

اما با پيروزي نواز شريف در انتخابات انتظار چنداني از مقوله مقابله با اين حملات آمريکايي ها به خاک پاکستان صورت نگيرد و سياست قبلي اين کشور تکرار شود.

حال هرچقدر هم مقامات پاکستاني ادعا کنند که آمريکايي ها دوست ما و هم هدف ما در برخورد با طالبان هستند،مردم و دولت مردان پاکستاني آمريکايي ها را دشمن خود به دليل حملات تلقي مي کنند.

عليرغم سه بار تصويب طرح هشدار به آمريکايي ها نسبت به توقف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين توسط پارلمان اين کشور ، اين کشور بازهم به حملات هوايي خود ادامه مي دهد و اين موضوع تبديل به چالشي بزرگ براي پاکستاني ها شده است.

به شخصه معتقدم که اولين اقدام نواز شريف مي بايست اظهار قاطعانه در خصوص اين اقدام آمريکايي ها باشد تا در همين ابتداي کار و با ورود به عرصه نخست وزيري از موضوع تماميت ارضي کشورش دفاع کند.

پرس تي وي:اما قطعا روابط پاکستان و آمريکا به سبب حملات هواپيماهاي بدون سرنشين در ميان سالهاي اخير تيره و تار بوده است.با در نظرگرفتن روي کار آمدن دولت جديد، آيا مقامات آمريکايي به دنبال جلب رضايت طرف هاي پاکستاني خود خواهند بود و سرآغازي بر روابط نوين خواهند داشت؟

بري: خير،قطعا اينگونه نيست.در بازگويي واقعيت بايد گفت که آمريکايي ها قبل از انتخابات خود را براي اين موضوع آماده کرده بودند و اکنون به نظر من به دنبال تداوم حملات هوايي خود با شدت بيشتر از گذشته هستند.

فکر مي کنم آنها باز هم مي توانند زندانيان بيشتري را اسير کرده و به مکانهايي تاريک همچون گوانتانامو که در آن هيچگونه حقوق انساني رعايت نمي شود ، بفرستند.

آنها(آمريکايي ها) هر کاري بخواهند انجام مي دهند و اين موضوع براي باراک اوباما و ديپلمات هاي اطراف او مايه خجالت و شرمساري است که با آنکه مدعي صلح در جهان هستند اما از سوي ديگر خواهان کشته شدن سربازان و مردم در حمله هاي بي دليل هستند.

آنها همچنين قصد دارند تا ابعاد حملات هواپيماهاي بدون سرنشين بهکشورهاي ديگر همچون يمن ، سومالي و هر کجاي جهان که آنها دوست دارند مردم آن منطقه کشته شوند ، کشيده شود تا با اين کار اقتدار خود را به همگان نشان دهند و با اين مسير پيش رو به حداقل اهداف خود دست يابند.

پرس تي وي: لطفا بسيار سريع پاسخ دهيد ،با درنظر گرفتن اينکه چگونه حزب زرداري در انتخابات پارلماني نتوانست پيروز شود و با توجه به سياست آنها در قبال آمريکا و حملات هوايي،فکر مي کنيد که حزب پيروز مي تواند تا حدي شرايط را به نفع خود تغيير داده و مانع از اين شود که تداوم حملات هوايي موجب تضعيف وجهه اين حزب در ميان راي دهندگان نشود؟

بري:فکر مي کنم که دولت زرداري مشکل بزرگ ديگري داراست و آنهم مشکل اقتصادي در پاکستان است.پاکستان کشوري وسيع با جمعيتي متراکم است که مي تواند پيشرفت هاي چشمگيري در منطقه داشته باشد و به مانند هندوستان پيشرفت کند.

اما جنگ داخلي 30 ساله در پاکستان به آمريکا اجازه داد تا با اقتدار در اين کشور حکمراني کند و اين اقتدار تا زمان کنوني نيز وجود داشته است.

فکر ميکنم که چنگال هاي توطئه آ«ريکا در پاکستان مشهود بوده و اين کشور با انجام اقدامات تلاش مي کند تا با ايجاد فشارهاي سياسي و هرج و مرج در خاک اين کشور وضعيت اين کشور را همچون جاده اي تاريک نمايش دهد تا با اين کار به تجاوز خود در خاک پاکستان ادامه دهد.

درواقع شورشيان زايده همين هواپيماهاي بدون سرنشين هستند که روز به روز مقاوم تر شده و به مردم پاکستان مي گويند که "مي بينيد که چطور آمريکايي ها مردم کشورتان را مي کشند و شما هيچ چيز نمي گوييد".

درواقع اين اقدام باعث مي شود تا شمار انتقام گيرندگان از آمريکا روز به روز بيشتر شده و در نتيجه هيچگاه شورشيان در پاکستان نابود نخواهند شد.

قطعا اصلي ترين موضوع ، موضوعي است که در بالا به آن اشاره شد که آمريکاييها از آن کاملا غافل هستند.

آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار