کدخدايي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اقدامات تبلیغاتی پیش از تایید صلاحیت‌ها خلاف قانون است/ براي بررسي صلاحيت‌ها نیازمند زمان بیشتری هستیم

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: تبليغات بايد پس از اعلام قطعي اسامي انجام گيرد و پيش از اين زمان هرگونه اقدام تبليغاتي از سوی کاندیداها به هر شکلي طبق قانون ممنوع است.

"عباسعلي کدخدايي" سخنگوي شوراي نگهبان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم در اين شورا كه از روز يكشنبه(22 ارديبهشت‌ماه) آغاز شده است، گفت: با توجه به کثرت ثبت‌نام کنندگان براي انتخابات دور يازدهم رياست جمهوري بررسي‌هاي لازم براي تاييد و رد صلاحيت‌ کاندیداها در شوراي نگهبان انجام شده، اما براي بررسي دقيق‌تر صلاحيت‌ها نیازمند زمان بیشتری هستیم.

وي در ادامه افزود: شوراي نگهبان تا پايان ارديبهشت ماه و طی 10 روز آینده نتايج بررسي صلاحيت کانديداهاي احتمالي را اعلام خواهد کرد و مراتب را در روزهاي آينده به وزارت کشور ارائه می‌دهد.

کدخدایی با بيان اينکه اين شورا اقدامات کارشناسي را در چند روز گذشته انجام داده تصريح کرد: جلسه عمومي شوراي نگهبان که امروز برگزار شده یک جلسه عمومی بود که در آن به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يافتيم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اينکه علاوه بر انتخابات رياست جمهوري در آستانه انتخابات ميان دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي در چهار حوزه قرار داريم، افزود: بخشي از وقت امروز شوراي نگهبان به بررسي شکايات حاصله در رابطه با داوطلبين مجلس و گزارشي از برگزاري آزمون داوطلبين مجلس خبرگان اختصاص یافت.

وي ادامه داد: در مجلس خبرگان داوطلبيني ثبت نام کرده بودند که لازم است ضمن آزمون کتبی، آزمون علمي از آنها اخذ شود که هم‌اکنون در حال برگزاري آزمون شفاهي از آنها هستيم و نتايج آن را تا اواسط هفته آينده اعلام خواهیم کرد.

کدخدايي ثبت نام و انصراف کانديداهاي رياست جمهوري را از جمله حقوق شهروندي آنان دانست و اظهار داشت: همانگونه که ثبت نام يکي از حقوق شهروندان به شمار مي‌رود، انصراف نيز از دیگر حقوق آنان تلقي می‌شود و شوراي نگهبان هيچ‌گاه در ارتباط با انصراف اين افراد دخالت نخواهد کرد.

سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد: داوطلبيني که ثبت‌نام کرده‌اند و به هر دليل مايل به ادامه نيستند بايد هرچه زودتر انصراف خود را به صورت مکتوب و رسمي به وزارت کشور اعلام کنند و چنانچه اين انصراف از سوي وزارت کشور به شوراي نگهبان اعلام شود، در ادامه بررسی صلاحیت کاندیداها نیز این افراد لحاظ نخواهند شد.

کدخدايي با اشاره به اقدامات تبليغاتي از سوي برخي از کانديداها ادامه داد: آنچه که مسلم است تبليغات بايد پس از اعلام قطعي اسامي انجام گيرد و پيش از اين زمان هرگونه اقدام تبليغاتي از سوی کاندیداها به هر شکلي طبق قانون ممنوع است.

وي تاکيد کرد: حتي اگر پيش از اعلام اسامي کانديداها، داوطلبین به اقداماتي دست زنند که صراحتا در حکم تبليغات به شمار نرود اما ماهيت تبليغاتي داشته باشد برخلاف قانون عمل کرده‌اند.

کدخدايي با بيان اينکه شوراي نگهبان چند تذکر کتبي را به افرادي که در شهرستان‌هاي مختلف به کارهاي تبليغاتي دست زده‌اند اقدام کرده است، اظهار داشت: پيش از اين نيز شوراي نگهبان به صورت کتبي براي مقامات استاني و دادگستري گزارش‌هايي ارسال کرده بود و در صورتي که ما تشخيص دهيم اين تبليغات خلاف قانون است تذکر خواهيم داد.

وی با بيان اينکه چنانچه تبليغات خلاف قانون صورت گيرد در بررسي صلاحيت کانديداها لحاظ خواهد شد افزود: هرگونه تبليغاتي که در فضاي مجازي، پيامک و رو‌ هاي ديگر صورت بگيرد و در حدي باشد که در سرنوشت انتخابات تاثير بگذارد قطعا شوراي نگهبان آن را مدنظر قرار خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در قانون رياست جمهوري طبق ماده 58 اين اجازه به شوراي نگهبان داده شده که اگر به هر دليلي پس از تاييد صلاحيت کانديداها تا زمان برگزاري انتخابات مدارک و اسنادي به دست اين شورا برسد که حکايت از عدم صلاحيت فردي کاندیدایی باشد که پيش از اين تاييد صلاحيت شده شورای نگهبان مي‌تواند مجددا صلاحیت آن فرد را مورد بررسي قرار داده و نتيجه نهايي را اعلام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار