شهرکرد/

موزه ها، خاطره ساز بشر بی هویت امروز

انجمن بین المللی موزه ها (ایکوم) شعار سال 2013 روز جهانی موزه و میراث فرهنگی را موزه ها، خاطرات و خلاقیت، تحولات اجتماعی انتخاب کرده و این روز فرصتی برای نزدیک شدن اقوام مختلف و خاطره سازی برای بشر بی هویت امروز است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

نگهداری آثار گذشتگان و نمایش و انتقال آنها به آیندگان، ارزیابی و قیاس میان پدیدارهای تاریخی، عملی، فنی، صنعتی و هنریِ گذشته و حال، ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام، شناخت و نمایش سهم اقوال و ملل در فرهنگ و تمدن جهانی، بالا بردن دانش دانشجویان، پژوهشگران و محققان و جلوگیری از انهدام فرهنگ بومی و ایجاد سدی در برابر فرهنگهای نامأنوس، از اهداف راه اندازی موزه ها بیان شده است.
روز جهانی موزه، فرصتی برای آشنایی و ملاقات فعالان حرفه ای موزه ها با سایر اقشار مردم و علاقه مندان به میراث کهن کشورها فراهم می آورد و بر اساس تعریف انجمن بین المللی موزه ها، این مکان ها قلب ملت ها و مؤسساتی است که به جامعه خدمت می کنند و در توسعه آن نقش دارند.
انتخاب موضوع های مختلف در تقویم فرهنگی کشورها نشان از توجه سازمان های بین المللی به فرهنگ ملت ها و تبدیل موزه ها به پدیده های اجتماعی است.
بر اساس گزارش های سازمان های بین المللی، بیش از 30 هزار موزه در یکصد کشور جهان، برنامه های فرهنگی خود را در این روز برگزار می کنند و شعار امسال ایکوم نیز، تاکید بر افزایش خلاقیت موزه ها و مسئولان آن در معرفی آثار تاریخی و میراث گذشتگان به مردم است و این شعار، موزه ها را به شیوه ای پویا، با بیان ماهیت جهانی موزه ها و تاثیر مثبت آنها بر اجتماع معرفی می کند.
موزه ها در زمان کنونی باید به همراه و دوست صمیمی بشر در حرکت رو به پیشرفت و ترقی آن تبدیل شوند و بر این اساس، اگر این اماکن برای مردم خاطره سازی کنند، می توانند در عصر صنعتی شدن که با نابودی خرده فرهنگ ها همراه شده است دوام یابند.
وظیفه اصلی موزه ها در عصر کنونی فراهم کردن شرایط خاطره سازی برای مردم است و دست اندرکاران صنعت موزه داری نیز باید از نمایش صرف میراث گذشتگان به سمت خاطره سازی برای بشر بی هویت امروزی حرکت کنند.
متخصصان و محققان، داستان سرایی را ابزار موثر در خاطره سازی مطرح می کنند و در این موضوع، موزه ها باید از شیوه های سنتی قدیمی تبلیغ فاصله گرفته و سمت اجتماعی شدن و همزاد پنداری حرکت کنند.
ارائه شیوه های نوین موزه داری، افزایش اطلاعات و دانش فنی فعالان در این عرصه و گسترش شیوه های تبلیغ و معرفی آثار تاریخی کشور به علاقه مندان، به عنوان راهکارهایی برای تحول در موزه های های کشور بیان شده است.
در این راه، افزایش توجه و حساسیت مردم نسبت به میراث گذشتگان و شریک کردن قشرهای مختلف مردم به ویژه سازمان های مردم نهاد در حفاظت از میراث فرهنگی نیز به عناون راهکاری برای صیانت از میراث فرهنگی پیشنهاد شده است.
موزه در این رسالت، اقوام و جوامع بشری را به همدیگر نزدیک تر می کند تا به نهادهای هویت ساز بشری تبدیل شوند و در بلوغ و فهم اجتماعی مردم تاثیر گذار شوند.
در راه تحقق این مهم، باید قبل از آنکه موزه ها، خود به خاطره ای دور تبدیل شوند به پدیده های اجتماعی،خاطره سازها و هویت سازهای نسل امروز تبدیل شوند.
18
 ماه می، همزمان با 28 اردیبهشت ماه در تقویم به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.