ولایتی در مسجد انصار شهرک محلاتی:

شخصی را که جامعتین اصلح بدانند قبول می‌کنیم

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:‌ بهتر است همه اصولگرایان به يك نتيجه مشترك برسيم. بايد اين مسئله را به عهده جامعتين و جامعه روحانيت بگذاريم و هر شخصي كه از نظر اين دو شورا اصلح شناخته شد كاملا قبول مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، علي‌اكبر ولايتي كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور در مسجد انصار شهرك شهيد محلاتي با بیان اینکه "من انقلابي‌ام و ديپلمات نيستم" گفت: كشور ما 2500 شاهنشاهي بود و نظام مشروطه نظام حكومت سلطنتي، مشروطه به رعايت قانون است، كه در آن زمان حاكميت مطلق دولت رضاشاه بود كه اسم مشروطه داشت اما مشروطه نبود.

ولايتي ادامه داد:‌ به رهبري مردي سترگ (امام خميني(ره)) تحولي عظيم رخ داد كه البته ريشه اين انقلاب در باورهاي مردم ما بود كه سابقه طولاني به قدمت تاريخ اسلام و پيروي از رهبري دارد.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: در سال 61 هجري قمري واقعه عاشورا كه يك انقلاب عظيم بود بر عليه حكومت يزيد اتفاق افتاد و از آن پس هرگاه پيروان اهل بيت(ع) از نقطه‌اي قصد قيام داشتند به اهل بيت اتكا مي‌كردند. سابقه انقلاب اسلامي مرتبط با تاريخ اسلام است و در زماني و توسط مردمي اتفاق افتاد كه عظمت آن سابقه نداشت و ستون‌هاي استبداد را ساقط كرد؛ ساقط كردن استبداد و قطع يد استعمار مهمترين كار سياسي بود كه در كشور اتفاق افتاد و جايگزين آن حكومت اسلامي شد.

وي افزود: در زمان پيروزي انقلاب عده‌اي مطرح كردند كه نام جمهوري اسلامي را بر آن نگذاريم برخي گفتند جمهوري دموكراتيك و حتي عده‌اي مسائل ديگري مطرح كردند اما امام فرمودند كه فقط "جمهوري اسلامي"، به اين دليل كه جمهوري راي مردم و اسلامي مقيد به ارزش‌هاي اسلامي است.

ولايتي اظهار داشت: ‌بعد از شكل‌گيري انقلاب اسلامي چون اين انقلاب با هيچ يك از الگوهاي حاكم بر جهان مطابقت نداشت عملا با آنها به قيام پرداخت،‌امام هم به اين دليل فرمودند؛ "نه شرقي نه غربي"،‌چون تماما استبداد و استعمار از شرق و غرب شكل مي‌گرفت. امروز هم مصداق نه شرقي نه غربي اين است كه مكتبي غير از اسلام را نمي‌پذيريم يعني فقط نفس تحول مورد نظر نبود بلكه جاي حكومت قبلي كه مورد حمايت مستبدان بود نيز بايد عوض مي‌شد.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد:‌زماني كه انقلاب به وقوع پيوست وابستگي قطع شد،‌صنعت نفت و گاز ملي شد و حاكميت ارزش‌هاي اسلامي حكمفرما گشت؛ شرق و غرب به اين دليل با اين مسئله مخالف بودند كه مي‌خواستند آنچه در اين خاك اتفاق مي‌افتد با توافق شرق و غرب باشد، به همين دليل در زمان حمله عراق كشورهايي از جمله روسيه،‌فرانسه، چين و آمريكا از آن حمايت كردند.

وي بيان كرد: نمي‌خواستند انقلاب بماند و يا اينكه اگر ماندني باشد فقط در داخل مرزهاي ايران محدود شود ليكن به دليل اينكه انقلاب مبتني بر اعتقادات مردم بود بدون حضور عوامل خارجي هم توانست پايداري خود را حفظ كند به اين دليل كه مردم انقلاب را با تمام وجود پاس مي‌داشتند و حاضر بودند جان خود را در راه آن داده و پيروز شوند.

ولايتي با اشاره به تنظيم قطعنامه‌هاي مختلف از سوي سازمان ملل در زمان جنگ و اشغال توسط عراق، گفت: ‌در آن زمان اگر آتش بس را مي‌پذيرفتيم به دليل اشغال خاك ايران توسط عراق از مواضع بالا با ما برخورد مي‌شد و به نفع عراق بود و از طرفي هم قصد فشار بر حكومت اسلامي را داشتند تا در مقابل مردم ضعيف جلوه كند و موجب ضعف حكومت شود و به همين خاطر از پذيرش قطعنامه خودداري كرديم.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: در دنيا تبليغ كردند ايران جنگ‌طلب و عراق صلح‌طلب است كه اين مسئله خيلي تاثيرگذار بود، اما پاسخ ايران همواره اين بود تا زماني كه نيروهاي دشمن از خاك كشور عقب‌نشيني نكنند مذاكره معنا ندارد و به جايي رسيديم كه گفتيم عراق بايد آئين‌نامه‌هاي اجرايي را قبول كند، حتي ديپلماسي آمريكايي تا جايي پيش رفت كه دبير كل شوراي امنيت اعلام كرد "عراق متجاوز است".

وي تصريح كرد: اين مسئله دقيقا بيانگر اين است كه استعمارگران تا زماني حمايت مي‌كنند كه شخص مورد نظر به كارشان بيايد و بعد از آن حتي براي حفظ منافع خود حاضر به قرباني كردن آن هستند؛ ايران توانست حق خود را بگيرد و در مقابل قطعنامه بايستد و با توجه به تجربيات گذشته در دفاع از مواضع فلسطين و بوسني و هرزگوين نيز همين‌گونه عمل كرد. در مواردي به ايران پيغام دادند كه شما اگر دست از دفاع از فلسطين برداريد و كنار بياييد ما هم با شما كنار مي‌آييم اما ايران دست از مواضع انقلابي خود برنداشت.

ولايتي اظهار داشت:‌ در اين موارد به مشورت بعضي از كشورهاي سازش‌كار عرب گوش نداديم و تل‌آويو رژيم صهيونيستي را زديم به طوري كه همه به پناهگاه رفته و با اين كار اسرائيل را زير سوال برديم؛ تمامي اين مسائل به دليل اين است كه ديپلماسي سازمان ملل را كه عليه مردم است نپذيرفته و از انقلاب دفاع كرديم.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري سخنان خود خاطرنشان كرد: ايران هميشه مواضع خود را در صحنه‌هاي انقلابي حفظ كرده است و به عنوان مثال در 6 اجلاسي كه با عنوان بيداري اسلامي شكل گرفت نشان داد كه در شكل‌گيري امواج بيداري اسلامي در جهان ايران همواره پرچم‌دار است.

وي همچنين در پاسخ به سوال يكي از حضار مبني بر اينكه ائتلاف 1+2 چه زماني با مهدوي كني ديدار مي‌كند،‌گفت:‌ دوشنبه در ساعت 5 بعدازظهر اين ديدار با مهدوي كني صورت مي‌گيرد و اين مسئله را بايد عنوان كنم كه تا آخر با ائتلاف هستم و اميد است بقيه اصولگرايان هم به ائتلاف بپيوندند، ما روز اول قرار گذاشتيم كه ائتلاف 1+2 هسته اوليه باشد و ديگران هم به آن بپيوندند، قرار بر اين شد كه ديگران هم بيايند و از كانديداي اصلي حمايت كنند.

ولايتي در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي نگهبان در مورد تعيين صلاحيت‌ها و رد صلاحيت برخي از اشخاص با رهبري نامه‌نگاري كرده است؟ اظهار داشت: خير، مقام معظم رهبري تكليف را روشن كردند و فرمودند در انتخابات از شخص خاصي حمايت نمي‌كنند و هيچ كس تا آخرين لحظه كه راي‌شان را به صندوق مي‌اندازند مطلع نمي‌شوند. مقام معظم رهبري هيچگاه قصد دخالت در انتخابات را نداشتند و مطمئنا افرادي فرمايشات ايشان را اشتباه متوجه شده‌اند.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال كه نقش هاشمي در رابطه با فتنه 88 را چگونه ارزيابي مي‌كنيد،‌ تصريح كرد: اينكه چه كسي تا چه مقدار در فتنه 88 نقش داشته را قبلا گفته‌ام اما وظيفه تمام افرادي كه در خط انقلاب بوده‌اند اين است كه هرگاه مقام معظم رهبري مطلبي را بيان فرمودند بايد از آن حمايت كنند و هركس اين كار را نكند بايد سريعا مواضع خود را اعلام كند زيرا در غير اين صورت در خط رهبري نيست.

ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا به نزديكي ائتلاف 1+2 به يكديگر خوش‌بين هستيد و همچنين با كسان ديگر ائتلاف مي‌كنيد گفت:‌ ما از قبل هم دنبال اين مسئله بوديم كه با افرادي مثل همين گروه 5 نفره يكي شويم و اين نشود كه به نفع يكي از كانديداها كار فيصله پيدا كند،‌در حال حاضر هم عرض من اين است كه همه بايد با يكديگر باشيم زيرا همگي اين افراد اصولگرا هستند و بهتر است به يك نتيجه مشترك برسيم. من گفتم بايد اين مسئله را به عهده جامعتين و جامعه روحانيت بگذاريم و هر شخصي كه از نظر اين دو شورا اصلح شناخته شد كاملا قبول مي‌كنيم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار