مشروح/ جليلي در گفتگوي ويژه خبري:

قانون هدفمندی باید سریعتر طبق قانون اجرا شود/"گفتمان اسلام ناب" بیش‌ترین انگیزه بنده برای اعلام کاندیداتوری بود + صوت

سعيد جليلي كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در گفتگوي ويژه خبري شبكه دو به تشريح برنامه‌‌هاي انتخاباتي خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری آن هم در دقیقه 90 شدید، اظهار داشت: عرصه ریاست جمهوری عرصه مهمی است و رئیس‌جمهور وظیفه سنگینی دارد لذا کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند باید شناخت کافی از کارویژه‌های رئیس‌جمهور و وضعیت کشور داشته باشند.

جلیلی ادامه داد: همچنین باید بدانند که می‌خواهند با چه ظرفیتی وارد این عرصه شوند و از سوی دیگر و بعلت  رقابتی بودن این عرصه مهم است که بدانند چه کسانی می‌خواهند برای ریاست جمهوری اعلام آمادی کنند.

باید با نگاه تکلیف‌ مدارانه وارد عرصه شد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید با یک نگاه تکلیف مدارانه وارد عرصه انتخابات شد و اگر احساس کنیم کسانی هستند که قوی‌ترند و بهتر می‌توانند این وظیفه را انجام دهند این مسئولیت از ما ساقط می‌شود اما اگر این نباشد بر شما تکلیف منجز می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی وارد این عرصه می‌شوید باید با وقت وارد شوید و شناختی که از مشکلات کشور و راه حل‌هایی که می‌تواند داشته باشد و دلایلی که چرا برخی مشکلات بوجود آمده، ادامه داد: بر همین اساس من مشورت‌ها و مطالعات لازم را تا دقایق آخر انجام دادم و  حوزه کاری که در شورای امنیت داریم و شناختم  نسبت به ظرفیت‌های مختلف کشور سبب شد که حضور در انتخابات بعنوان کاندیدا را برای خودم  تکلیف منجز بدانم.

یکی از مهم‌ترین کار ویژه‌های رئیس‌جمهور پرداختن به حوزه اقتصاد است

جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه مدون شما در حوزه اقتصادی و ارتباط این برنامه‌ها با برنامه‌های بالادستی همچون سند چشم‌انداز و برنامه پنجساله چیست؟ گفت: از حوزه خوبی شروع کردیم به نظر من یکی از کارویژه‌های رئیس‌جمهور پرداختن به حوزه اقتصاد است و شاید یکی از مهم‌ترین سوال‌های اساسی مردم هم  اتفاقات پیش رو  در حوزه اقتصاد است که بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: انشاءالله منتخب مردم پس از آنکه حماسه سیاسی شکل گرفت باید از فردای آن روز وارد ایجاد فضای اقتصادی شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عرصه اقتصادی امروز عرصه بسیار مهمی است،‌ تصریح کرد: ما خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی را به لحاظ برنامه‌ها و قوانین داریم، اسناد بالادستی فراوانی همچون سند چشم‌انداز،‌سیاست‌های کلی نظام،به برنامه پنج ساله و قوانین مجلس را درباره موضوعات مهم همچون هدفمندی یارانه‌ها، اصل 44 و بودجه سالانه داریم.

جلیلی ادامه داد: این‌ها ظرفیت‌های مهم و فرصتی برای ایجاد حماسه اقتصادی است چرا که یک سری روال قانونی و کارهای کارشناسی در این مسیر انجام شده است.

وی ضمن مطرح کردن این سوال که فردی که وارد این عرصه می‌شود چگونه می‌خواهد این قوانین را اجرا کند؟ بیان داشت:‌ رئیس‌جمهور و کسی که در این عرصه وارد می‌شود باید برنامه‌ای را برای اجرای این قوانین اعلام کند، البته طبیعی است که در این موضوعات باید به چند موضوع اساسی همچون تورم،‌اشتغال و بحث هدفمندی و ... توجه ویژه داشته باشد.

حوزه اقتصادی،‌حوزه تهدیدها و فرصت‌ها است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه اقتصادی حوزه فرصت‌ها و تهدیدها است، ادامه داد: به دلیل برخی موضوعات برخی تهدیدها در حوزه اقتصادی به سمت کشور متوجه شد؛ اگر در مقابله با این تهدیدها به خوبی از فرصت‌ها استفاده شود و برای فرصت‌ها برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم، بسیار از تهدیدها به راحتی منتفی می‌شود.

جلیلی در این‌باره به ذکر چند مثال پرداخت و گفت: یکی از بحث‌هایی که سال‌ها در کشور مطرح بوده و مورد اجماع همه نیز هست مسئله قطع وابستگی به نفت بوده که باید در پایان برنامه پنج ساله چهارم محقق می‌شد اگر این مسئله به خوبی اجرا می‌شد شاید اینکه برخی بخواهند از ظرفیت تحریم در عرصه نفت استفاده کنند، عملا منتفی می‌شد.

وی تصریح کرد: بنده فکر می‌کنم برخی عرصه‌ها در حوزه اقتصادی وجود دارد که اگر ما به موقع وارد شویم و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود و من فکر نمی‌کنم هیچکدام از کاندیداهایی که در صحنه هستند در مقام بحث‌هایی که بنده عرض کردم وارد شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از بحث‌های اساسی که در برنامه دولت وجود دارد سامان دادن به  ساختار اجرایی کشور در حوزه اقتصاد است.

جلیلی افزود: یکی از ضرورت‌های این مسئله این است که باید ساختار اداری و اجرایی کشور در حوزه اقتصادی متناسب با شرایط کنونی شود؛ به لحاظ تهدیدات یکسری برنامه‌ها از حوزه دشمنان وجود دارد و ساختار ما باید ساختاری قوی باشد که بتواند پاسخگوی تهدیدها شود.

وی ادامه داد: ساختار اجرایی اداری کشور باید به گونه‌ای رقم بخورد که بتواند ظرفیت‌های مختلف را در حوزه سخت‌افزاری و نرم افزاری آزاد کند و اگر آسیب‌های این ساختارها گرفته شود بسیاری از تهدیدات به فرصت تبدیل می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این سوال اساسی وجود دارد که علت مشکلات اقتصادی از تحریم‌ها است یا مربوط به داخل می‌شود؟ اظهار داشت: به لیل برخی موضوعات خارجی و دشمنی‌هایی که برخی‌ها با ما دارند همچون تحریم‌ها و ... شاید موضوعاتی به عنوان شوک به اقتصاد ما وارد شود ولی اگر ما این ظرفیت‌ها را به خوبی مدیریت کنیم این تهدیدات به فرصت تبدیل می‌شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی رقم زدن اقتصاد بدون نفت است.

وی ادامه داد: ما سال گذشته با همه فشارهای موجود 52 میلیارد واردات داشتیم در حالی که صادرات غیر نفتی ما با احتساب پتروشیمی 41 میلیارد است که با یک گام می‌توان این اختلاف 11 میلیاردی را تقویت کرد.

جلیلی تصریح کرد: یکی از فشارهای برعلیه ما در حوزه صادرات علم و فناوری است چرا که ایران دارای نیروهای توانا، متخصص و تحصیل کرده ای است که اگر سرکار بیایند باعث صادرات تولیدات دانش بنیان خواهد شد که این امر از مزیت‌های نسبی ما است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در حوزه حمل و نقل موقعیت ژئوپلتیکی و جغرافیایی فوق‌العاده ای داریم و امر ترانزیت دارای ارزش بالایی است لذا باید آن را فعال و احیا کرده و استفاده حداکثری کنیم.

وی درباره جایگاه عدالت و پیشرفت در برنامه‌هایش اظهار داشت: این دو مقوله مرتبط با هم هستند و پیشرفت در سایه عدالت شکل می‌گیرد فقط باید به آن باور داشته باشیم تا بتوانیم فرصت‌های لازم را برای استفاده به موقع از ظرفیت‌ها فراهم کنیم.

جلیلی افزود: آحاد جامعه باید از فرصت‌های برابری برخوردار باشد و این ظرفیت باید برای همه آزاد شود تا کسی احساس تبعیض نکند در این صورت است که پیشرفت محقق خواهد شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عدالت در اقتصاد را در سه حوزه دانست و گفت: عدالت قبل از تولید و در تخصیص منابع اولین عدالت در حوزه اقتصاد است.

وی ادامه داد: عدالت در تولید دومین حوزه است چرا که باید مشخص شود سهم هر بخش چیست و تعریف درستی از آن ارائه شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با رعایت عدالت در مرحله تخصیص منابع و تولید، عدالت در مرحله مصرف راحت‌تر شکل خواهد گرفت.

جلیلی ادامه داد: عدالت فقط مختص حوزه های اقتصادی نیست زمانی دولت انحصاراتی داشت و مانع از توزیع مناسب فرصت‌ها می‌شد اما این مشکل‌ها تا حدودی حل شده است فقط در بخش خصوصی بعضی انحصارات هست که خلاف عدالت است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت عدالت در حوزه فرهنگ گفت: ما در حوزه فرهنگ توزیع خوبی نداریم و یکی از آن‌ها عدالت رسانه ای است چرا که سهم استان‌ها و شهرستان‌ها در رسانه اندک است.

وی اظهار داشت: اگر اعتقاد ما به پیشرفت بر مبنای عدالت است باید سازوکارهای دستگاهی را مبتنی بر عدالت شکل دهیم چرا که عدالت ساختاری نیاز است نه موردی و مقطعی.

جلیلی مفاسد اقتصادی را یکی از موانع عدالت خواند و گفت: سوء استفاده های اقتصادی از موانع تحقق عدالت است برای مثال پرونده سه هزار میلیاردی یکی از آن‌ها است لذا با ایجاد سازوکارهای اقتصادی باید بتوان قبل از اینکه این موارد به حوزه امنیتی برسد جلوی آن را بگیریم.

وی افزود: در صورت بروز مواردی مانند پرونده سه هزار میلیاردی اول از همه خود دولت بانک مرکزی و یا بانک عامل باید مدعی‌العموم باشد تا با بررسی مورد و اجرای سازوکار اقتصادی مانع بروز مفاسد و بی عدالتی شوند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مسئله معوقات بانکی در کشور اشاره کرد و گفت: رقم این معوقات بانکی 70 هزار میلیارد تومان است که طبق بررسی در دبیرخانه به این نتیجه رسیدیم که 11.4 (یازده و چهار دهم) میلیارد آن دست 23 نفر است که فقط شش نفر اول 3 هزار و هفتصد میلیارد تومان در اختیار دارند که این رقم بیشتر از یارانه ای است که در یک ماه به 70 میلیون ایرانی داده می‌شود.

وی افزود: این شش نفر با این میزان، دارای کار تولیدی هم نیستند به طوری که از 52 شرکتی که به نام آن‌ها ثبت است فقط یک شرکت عنوان تولیدی داشته است.

جلیلی ادامه داد: ظرفیت‌های موجود در کشور را باید با سازوکار اقتصادی دنبال کرد و ایجاد سامانه‌ها و مراکز اطلاعات اقتصادی که از بحث‌های جدی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ایجاد سامانه سنا در رابطه با دلار و ارز، پورتال ارزی، پورتال تجاری و سامانه اقتصادی که به همه مسائل در آن قرار گیرد مانع از فساد اقتصادی خواهد شد و اقتصادی مانند 3 هزار میلیاردی در این عرصه مجال حضور نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره "گفتمان اسلام ناب" اظهار داشت: بحث "گفتمان اسلام ناب" بیش ترین انگیزه بنده برای اعلام کاندیداتوری بود که اکنون تنها شعار نیست و با انقلاب اسلامی محقق شده است و می‌توان آن را در همه زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست خارجی و داخلی جاری کرد.

جلیلی درباره گفتمان انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی پاسخ ما به ندای قران است و این نه تنها باور گفتمانی ماست بلکه با تجربه نیز باور را ثابت کردیم و هر زمان که این باور را در عرصه حکومت ساری و جاری کردیم پیشرفت‌های فراوانی به دست آوردیم همان طور که مشکلات بوجود آمده در کشور به خاطر فاصله گرفتن از اندیشه دینی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر سالروز آزادی خرمشهر گفت: در دوران دفاع مقدس علی رغم فشارها و تحمیل جنگ علیه ایران ما به طوری وارد دفاع شدیم که حتی یک وجب از سرزمینمان را از دست ندادیم و این فرصت را تکیه بر اندیشه های دینی و گفتمان انقلاب اسلامی بر ما ایجاد کرد.

وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی ظرفیتی در ایران ایجاد کرده است که دیگر کسی چشم طمع به کشور ما ندارد و این نگاه را می‌توانیم در تمامی عرصه‌ها جاری کنیم.

کاندیدای درباره سیاست خارجی اظهار داشت: سیاست خارجی هر کشوری به مثابه یک پارادایم است و در چارچوب اهداف اصول منافع و ارزشهایی که دارد آن را دنبال می‌کند لذا نقاط اشتراک بین کشورها می‌تواند زمینه تعامل و تولید فرصت باشد و نقاط اختلاف بین کشورها ایجاد تهدید و تقابل کنند.

جلیلی افزود: گفتمان اسلام ناب برای ما اقتدار و عزت تولید کرده است و ما باید بتوانیم ساز و کار سیاست خارجی خود را نیز در این گفتمان بنا کنیم.


وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی ظرفیتی در ایران ایجاد کرده که مقامات رسمی کشورهای دنیا مثل آمریکا در اظهارات خود آن را بیان می‌کنند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز ایران قدرت منطقه ای است به طوری که حل مسائل منطقه بدون ایران ممکن نیست بطوریکه درباره سوریه همه کشورها نیز نقش ایران در حل بحران با این کشور ارتباط داشته و می‌دانند که بدون شرکت ایران در گفتگوها مسئله حل شدنی نیست.

جلیلی اظهار داشت: سیاست خارجی از عرصه رویارویی اراده‌هاست و ظرفیت ایران در منطقه قابل انکار نیست چرا که ایران توانسته ظرفیت لازم را برای هماوردی با قدرت‌های بزرگ پیدا کند.

وی ادامه داد: ظرفیت ایجاد شده برای ایران مرهون گفتمان انقلاب اسلامی است به طوری که ایران توانست انحصاراتی که نظام سلطه مدعی آن بود را شکسته و پیشرفت کند و قدرت‌های بزرگ را روز به روز از مواضعشان عقب براند.


جلیلی تصریح کرد: برخلاف آنچه که جامعه جهانی می‌گوید ما در سیاست خارجی فرصت‌های زیادی داریم به طوری که 120 کشور جهان در جنبشی عضو هستند که ریاست آن با ایران است لذا باید با ایجاد برنامه ریزی و ساختار قوی می‌توان از فرصت‌های حوزه سیاست خارجی برای ایجاد تعامل استفاده کرد و تا استفاده به موقع از فرصت‌ها تهدیدها را کاهش دهیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره انتقاد پذیری گفت: این امر جزو آموزه های دینی است وقتی فردی در مقامی قرار می‌گیرد گوش شنوایی برای مردم داشته باشد همان‌طور که حضرت علی در نامه خود به مالک اشتر به این امر تأکید کرده‌اند.

جلیلی افزود: انقلاب اسلامی با اندیشه های دینی پشتوانه مردم به پیروزی رسیده چرا که مردم نه تنها رأی دادند بلکه حاضر شدند، فداکاری کنند لذا باید دید مردم چه می‌خواهند و گوش شنوای آن‌ها بود.

وی اظهار داشت: نظام و دولت باید پاسخگو باشند پاسخگویی به معنای جواب دادن به تلفن آن‌ها نیست بلکه پاسخگویی باید شاخص‌های خاص خود را داشته باشد.

جلیلی گفت: انتقاد پذیر بودن آموزه دینی است و هم ممیزه گفتمان انقلاب اسلامی است و مردم و نخبگان باید در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته باشند و گستردگی دولت مانع از این ادعا خواهد بود که کسی بگوید در همه حوزه‌ها متخصص است لذا باید در هر حوزه ای سازوکاری وجود داشته باشد.

جلیلی درباره اهمیت قانون‌گرایی اظهار داشت: قانون انسجام بخش جامعه و حکومت بوده و باید فصل الخطاب باشد و طبق قانون در نظام ما در هنگام مشکلات ولایت فقیه فصل الخطاب است و برای خود قانون نیز تعاریفی شده است.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: همه باید مساوی باشند و در دولت نباید برای افرادی گارانتی و ضمانت گذاشت تا هر کاری که می‌خواهند انجام بدهند و یا به خاطر پست و یا نسبت محیط امنی برای خود ایجاد کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱
China
حسین
۱۰:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
ریس جمهور در کار خود باید متخصص باشد که آقای جلیلی این گونه هست
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۹:۵۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
خیلی خوب بود برنامه و طرز فکرش عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
برنامه های دقیقی دارد اقای جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۰۸:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
به نظر من برنامه خوبي دارداما از سياست خارجه ان چنان صحبت نكرد
Iran (Islamic Republic of)
matin
۰۸:۴۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
باتشکر.باید در عمل هم دید. من ازش خوشم میاد. میترسم چون از قبلیها هم خوشم میومد. باید ایندفعه خیلی دقت کنیم تا آقا هم خیالش راحتتر باشه.انشاءالله. 24خرداد
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۸:۱۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
زنده باد دکتر جلیلی

نه سازش نه تسلیم، یار جلیلی هستیم.
-
بسيجي
۰۸:۱۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
چون جانباز است سهل انگاري در دولتش ممكن نيست و ولايت پذيري 100درصد خواهد داشت انشاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
حتما بهش رای می دم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
این همان کسیست که ما می خواهیم کسی که زمینه ها را برای پیشرفت اماده میکند و تهدیدها را تبدیل به فرصت می کند.کسی که به فکر اجرای اسلام ناب محمدی است
-
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
انصافا خیلی خوب و عالی است .
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۷:۰۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
با سلام و تشکر از مدیریتصداو سیما
بیاری خدا دکتر جلیلی موفق خواهند شد
جانباز 60%
China
ناشناس
۰۲:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
دکتر بسیار عالی بود ولی گاه بهتر است از ادبیاتی استفاده کنید که ویژه طبقه خاصی از جامعه نباشد فراموش نکنید که شما برای همه ی مردم ایران سخنرانی میکنید نه فقط طبقه ای خاص از جامعه
United States of America
محمدرضا
۰۲:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
انشااله انتخاب خواهدشد ومشگلات کم درآمدهارارفع خواهدکردولیاقت رئیس جمهوری راخواهی داشت بامیدپیروزی
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۰۱:۲۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
درود بر گفتمان اصیل انقلاب.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
برنامه خوبی داره
Iran (Islamic Republic of)
mostafa
۰۱:۱۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
سلام به نظرم قاطع بودن آقای جلیلی نسبت به کاندیدا های دیگر بیشتر است و به بهترین نهو می توانند وظیفه سنگین ریاست جمهوری را برعهده بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند بیمه ایران
۰۰:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
عرصه ریاست جمهوری "مقبولیت" میطلبد و مقبولیت در عرصه مدیریت یعنی موفقیت!
و مقبولیت با "موفقیت یکی دو ساله" بدست نمی آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
به نظرم برنامه قوی دارد چون پشتوانه قوی یعنی اسلام ناب دارد
آخرین اخبار