رضايي در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

اگر سال 88 در انتخابات شرکت نمي‌کردم امروز بايد از صفر شروع مي‌کردم/ اقتصاد ايران دچار بيماري ترکيبي بيکاري و گراني است

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: اقتصاد ايران دچار بيماري رکود تورمي است و قريب 40 سال است که اين اقتصاد دچار بيماري دوگانه بيکاري و گراني شده است در حالي که وقتي بيکاري است تورم نيست و يا وقتي گراني است بيکاري نيست.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محسن رضایی" در شهریور 1333 و در هنگامه کوچ پائیز عشایر بختیاری در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی را در شهر نفت‌خیز مسجدسلیمان گذراند.

مبارزه سیاسی فرهنگی با رژیم شاه را از ترم دوم هنرستان صنعتی آغاز کرد و  در حالی که خود را برای شرکت در کنکور دانشگاه‌ها آماده می‌کرد، در رابطه با این فعالیت‌های سیاسی توسط ساواک اهواز بازداشت شد و مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفت.

در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد، مطالعات خود را بر روی سیاست‌های پولی و بانکی متمرکز کرد و موضوع رسالۀ علمی خود را در این باره برگزید.

در شهریور 1376 پس از قبول استعفای وی توسط رهبر انقلاب، از سوی ایشان به عنوان «دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام» منصوب شد و مطالعات اولیه برای تنظیم سند چشم انداز 20 سالۀ ایران را آغاز کرد. با تکمیل تحصیلات خود در مقطع دکتری اقتصاد دانشگاه تهران، عهده‌دار مسئولیت ادارۀ کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

وی همچنین با پذیرفتن مسئولیت کمیسیون‌های تخصصی سند چشم انداز 20 ساله، سیاست‌های کلی نظام در جذب سرمایه گذاری خارجی و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، کوشیده است تا از تجارب و دیدگاه‌های مدیریتی و اقتصادی خود برای سیاست‌گذاری بلندمدت کشور در حوزه‌های مختلف استفاده کند تا ایران اسلامی به جایگاهی مناسب برای زندگی شایسته ایرانیان برسد.

رضايي در 14 اسفند ماه 91 در جمع مردم شهرستان ديواندره کانديداتوري‌اش را در انتخابات به صورت رسمي اعلام کرد و روز جمعه (20 ارديبهشت) در چهارمین روز از ‌نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری در وزارت کشور، با حضور در اين مکان، نام خود را به عنوان یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت کرد.







اين "کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري" در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، به برخي از سوال‌ها پاسخ داد.

شرح اين گفتگو در زير آمده است:


باشگاه خبرنگاران: با توجه به مطالعات شما در حوزه اقتصادي، مهمترين راهکارتان براي حل مشکلات اقتصادي کشور اعم از گراني و تورم چيست؟

رضايي: مطالعات من بر سه محور دانش اقتصادي، اقتصاد ايران، اقتصاد بين‌الملل و منطقه‌اي و همچنین مطالعات کارشناسی 15 سال اخیر از دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد است. 

وي ادامه داد: دانش اقتصادي را فرا گرفتم تا همه حرف‌هايم پايه‌هاي علمي و منطقي داشته باشد.

رضايي اظهار داشت: در دولت خاتمي و احمدي‌نژاد مطالعات کارشناسي زيادي داشته و جلسات طولاني با کارشناسان آنها داشته‌ام و بر پايه نتيجه اين مطالعات برنامه‌اي تنظيم کرده‌ام که بخش‌هايي از آن را در سال 88 اعلام کردم و در اين 4 سال، آخرين اصلاحات را انجام و آن را تکميل کردم که در کتاب زندگي اقتصاد و سياست به طور کامل به همه اين محورها پرداخته شده است.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري اظهار داشت: محور برنامه‌هاي من اين است که ريل توليد ثروت را جايگزين مصرف ثروت کنم تا حرکت کشور به سمت توليد ثروت باشد نه مصرف آن.

رضايي گفت: ثروت نفت بالاخره تمام خواهد شد، البته غرب  قبل از تمام شدن جلوي فروش آن را گرفته است، بنابراين ما نیازمند راهي نو براي توليد ثروت هستیم. تاکنون اقتصاد کشور بر اساس توليد ثروت طراحي نشده بود و به خاطر محدوديت ثروت نتوانستيم جهش لازم را انجام دهيم.

وي ادامه داد: اقتصاد ايران دچار بيماري رکود تورمي است و قريب 40 سال است که اين اقتصاد دچار بيماري  دوگانه بيکاري و گراني شده است در حالي که وقتي بيکاري است تورم نيست و يا وقتي گراني است بيکاري نيست.

رضايي اظهار داشت: اقتصاد ايران در اين 40 سال دچار بيماري دو گانه بيکاري و گراني شده است که ما سعي داريم با توليد ثروت، سرمايه‌گذاري و اشتغال، گراني و بيکاري را کاهش دهيم.








باشگاه خبرنگاران: با توجه به طرح نظريه فدرال اقتصادي از سوي شما آيا ممکن است اين امر منجر به فدرال سياسي در کشور شود؟

رضايي:  خیر به  آن منجر نمی‌شود ، مسائلي از قبيل سياست داخلي، سياست خارجي، امنيت، دفاع و نمادهاي ملي مثل فرهنگ، زبان و پرچم در اختيار دولت مرکزي خواهد بود ، همچنين انفال شامل نفت و گاز نیز در اختیار دولت مرکزی است .

وي افزود: منظور از فدرال اقتصادي اين است که اختيارات بخش‌هاي تجارت، صنعت، اقتصاد، کشاورزي، بهداشت و درمان و علوم و فناوري را به استان‌ها بدهيم اما چون هيچ استاني ظرفيت خودکفايي کامل ندارد و عقلایی هم نیست، لذا تقسيم کار خواهد شد و همه استان‌ها به هم نیازمند خواهند بود .

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: مثلا بين استان‌هاي آذربايجان، اصفهان، تهران، لرستان و بلوچستان و سایر استان‌ها به طوري تقسيم کار خواهد شد که هميشه محتاج هم هستند ، در اين صورت هيچ ايالتي به خاطر داشتن دو و سه کالا بزرگ و مزيت‌دار به خود اجازه نمي‌دهد ارتباط خود را با دولت مرکزی را قطع کند.

رضايي ادامه داد: انتقال و نفت و گاز نيز در اختيار دولت مرکزي خواهد بود و ربطي به استان‌ها ندارد، دولت  مرکزي نيز به سويه اين اموال را براي اداره کشور و بين ايالت‌ها تقسيم خواهد کرد و بخشي از آن نيز برای محروميت‌زدايي بين جمعيت تقسيم خواهد شد.

وي اظهار داشت: من هيچ نگراني از آينده تقسيمات کشوري ندارم چرا که مسائل دفاعي و امنيتي و سياسي در اختيار خود دولت مرکزي است.








باشگاه خبرنگاران: چرا جبهه ايستادگي در کنار حمايت از شما بحث حمايت از کانديداي ديگري را مطرح مي‌کند در حالي که شما از موسسان اين جبهه هستيد؟

رضايي: جبهه ايستادگي کاملا مستقل بوده و ديدگاهها و نظرات خود را دارد که بنای آنها این است که جلساتي با نامزدها گذاشته و پس از شنيدن نظرات آنها موضع خود را اعلام کنند.

رضايي ادامه داد: من به دليل حفظ آزادي‌ام هنوز با هيچ جبهه و گروه سياسي جلسه‌اي نداشته‌ام البته اگر جناح‌هاي سياسي بخواهند از من حمايت کنند مانع نمي‌شوم اما وارد هيچ تعهد سياسي با هيچ گروهي نخواهم شد.

وي اظهار داشت: در صورت وارد شدن به گروه‌هاي سياسي نمي‌توانم تعهداتمان را آزادانه به مردم انجام دهم و علت عدم شرکت در ائتلاف‌ها نيز اين است که مي‌خواهم مستقل باشم تا به قول و قرارهايي که به مردم مي‌دهم با آزادي کامل عمل کرده و دچار خلل و ضعف نشوم ، ضمن آن که نمی‌خواهم در اختلافات آن‌ها شرکت کنم .


باشگاه خبرنگاران: با شروع تبليغات کانديداها هزينه‌هاي تبليغات شما از کجا تامين مي‌شود يا مبنع خاصي داريد؟

رضايي: در شرایط کنونی کشور معتقد نیستم که باید هزینه بالایی داشته باشم. البته پول آنچنان هم ندارم. در اين باره شماره حسابي اعلام کردم که مردم داوطلب کمک‌هايشان را از آن طريق ارسال کنند و بار زيادي از تبليغات را خودم شخصا به دوش مي‌کشم تا جبران بی‌پولی را کرده باشم.

وي ادامه داد: اگر منابع لازم را در اختيار داشتم به مصلحت نمي‌ديدم در اين شرايط کنوني که دچار مشکلات و فقر هستيم چنين هزينه‌هايي بکنم ، حتي 5 تريلي کاغذي که براي تبليغات به من داده‌اند به آموزش و پرورش تحويل داده‌ام تا درمدارس روستايي صرف شود.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: همه تلاشم اين است که تا با حداقل هزينه‌ها و کمک‌هايي که از سوي مردم مي‌شود به ارائه تبليغات بپردازم.






باشگاه خبرنگاران: با توجه به عدم اقبال شما در دوره‌هاي قبلي در انتخابات ضرورت حضور خود در اين دوره را در چه مي‌دانيد؟

رضايي: از 30 انتخاباتي که در کشور برگزار شده فقط در دو انتخابات شرکت کردم، البته در انتخابات 84 کناره گيري کردم چون احساس خطري که امروز مي‌کنم نمي‌کردم و فرصت را در اختيار ديگران قرار دادم.

وي ادامه داد: احساس خطر جدي که در سال 88 و امسال دارم و آمادگي که در خودم به وجود آورده‌ام باعث حضورم در انتخابات شده است. اگر آماده عبور از شرايط فعلی نبودم به خودم اجازه نمي‌دادم حتي يک دقيقه از وقت مردم را بگيرم، ولی با توجه به مطالعه اقتصاد ایران در 20 سال اخیر نمی‌خواهم که ملت عزیزمان در کمينگاه اقتصاد گرفتار شود.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري تصريح کرد: اگر سال88 در انتخابات شرکت نمي‌کردم امروز بايد از صفر شروع مي‌کردم، سال 88 زمينه‌اي ذهني در مردم ايجاد کرد و طبق نظرسنجي‌هاي برخي مراکز و صدا و سيما آن‌ها اظهار داشتند که با برنامه ترین بودم.
 

باشگاه خبرنگاران: با توجه به بداخلاقي‌هاي سياسي در بين مسئولين و سياستمداران برنامه شما براي نهادينه کردن فرهنگ تعامل و گفتگو بين مسئولين چیست ؟

رضايي: من معتقدم تعامل و گفتگو را بايد از سطح خودمان شروع کنيم و ميز گفتگو داشته باشيم چرا که هيچ دليلي ندارد دولت عليه مجلس موضع‌گيري کند و يا قوه قضاييه عليه دولت اقدامي انجام دهد در حالي که امکان تعامل و گفتگو دارد.

وي ادامه داد: من سعي خواهم کرد گفتگو و تعامل را تقويت کنم و براي بحث با مخالفين خود وقت گذاشته و جلسه تشکيل خواهم داد و حتي اگر مايل بودند فيلم ضبط شده جلسه را به مردم نيز نشان خواهيم داد.

کانديداي يازدهم دوره انتخابات رياست‌جمهوري افزود: اگر اشتباهي کرديم در تلويزيون از ملت عذرخواهي خواهيم کرد و اگر ببينيم نمي‌توانيم کار انجام دهيم استعفا داده و کنار مي‌رويم و سعي مي‌کنيم با وارد کردن رفتار جديد در سياست اخلاق را در سياست تقويت کرده و فرهنگ با هم زندگي کردن را در سياست وارد کنيم.

رضايي اظهار داشت: وقتي دولتمردان ما نمي‌توانند با هم زندگي کنند چه انتظاري داريم که در کف خيابان‌هاي ما زد و خورد و دعوا نشود و اختلافات تشديد نشود. پس ما اگر بتوانيم فرهنگ زندگي را در سطح سياستمداران و دولت تقويت کنيم به همان ميزان فرهنگ زندگي در جامعه تقويت خواهد شد.






باشگاه خبرنگاران: با توجه به نام گذاري سال 92 از سوي مقام معظم رهبري به سال حماسه اقتصادي و حماسه سياسي برنامه شما براي عملياتي کردن و تحقق حماسه اقتصادي چيست؟

رضايي: حماسه سياسي و اقتصادي با حرف و شعار محقق نخواهد شد بلکه در حوزه عمل بايد کار فوق العاده‌اي در عرصه اقتصاد صورت گيرد که من براي اين کار برنامه‌اي فراهم کرده‌ام که برمحور دانش اقتصادي و شناخت دقيق اقتصاد ايران استوار است و خلاقيت جديدي در اين عرصه از راههاي ناشناخته‌اي که تاکنون دشمنان به آن پي نبرده و در داخل کشور نيز عملي نشده است، ارائه خواهم داد.

وي افزود: در عرصه اقتصادي برنامه خود را پیاده می‌کنم تا مشکلاتي که روي دوش مردم هست برطرف و خطرهايي هم که نظام را تهديد مي‌کند دفع کنم ، بنابراين خلق حماسه اقتصادي با برنامه و مديران توانمند در سال جاري و سال‌هاي آينده اتفاق خواهد افتاد و دستاوردهاي فوق العاده‌اي خواهد داشت.

گفتگو از طيبه‌السادات ميرحسيني

 انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار