حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي:

پرونده "مهدي هاشمي" گم نشده است/ پرونده سادات خوزستاني با 120هزار شاكي در دست بررسي است

دادستان كل كشور گفت: اگر نامزدهاي انتخاباتي خارج از حيطه قانوني مرتکب تخلف شوند، در حال حاضر به معناي احضار تحت تعقيب قرار نمي‌گيرند، ولي بعد از انتخابات به جرمشان رسيدگي مي‌شود، ولي اين مصونيت در خصوص اطرافيان نامزدهاي انتخاباتي صدق نمي‌کند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،‌ حجت‌الاسلام "محسني اژه‌اي" در چهل و هفتمين نشست خبري به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف پاسخ داد.

دادستان كل كشور در پاسخ به سوالي مبني بر احضار و بازداشت برخی حامیان دولت، اظهار داشت: اگر فردي اقدام مجرمانه‌ای را انجام دهد تحت تعقیب قرار می‌گیرد و این موضوع ربطی به دولتی بودن یا نبودن وي ندارد.

وي افزود: اگر سایتی مطلبی خلاف منتشر کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد، در فضای مجازی، سایت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی آنها ثبت شده و برخی ثبت نشده‌اند.

**هشدار دادستان به كاربران فضاي مجازي در آستانه انتخابات


سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: اگر سایتی ثبت شده باشد و مطلبی خلاف را منتشر کند ابتدا تذکر می‌گیرد و در صورتی که پس از چند بار تذکر باز، اقدام خود را تکرار کند با تصمیم کارگروه ویژه یا به دستور دادستان فیلتر می‌شود.

وی در خصوص مصونیت نامزدهای انتخاباتی گفت: اگر نامزدهای انتخاباتی جرمی را مرتکب شوند تحت تعقیب قرار می‌گیرند اما این به آن معنا نیست که آنها احضار شوند بلکه پرونده قضایی برای آنها تشکیل می‌شود و پس از انتخابات به اتهام آنها رسیدگی خواهد شد که این موضوع فقط در خصوص کاندیداها صدق می‌کند اما اگر حامیان آنها جرمی را مرتکب شوند به سرعت رسیدگی می‌شود.

حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در خصوص افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده، گفت: این افراد حق فعالیت انتخاباتی ندارند و اگر افرادی در قالب ستاد یا به عنوان حامی آنها، اقدام به فعالیت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی کنند این موضوع خلاف قانون بوده و افراد تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

در ادامه چهل و هفتمين نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه؛ خبرنگاری با اشاره به اینکه وکیل مهدی هاشمی اعلام کرده، پرونده وی مفقود شده و خواستار ارائه آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی از دادستان شد که اژه‌ای گفت: من فکر نمی‌کنم وی گفته باشد پرونده گم شده چرا که اگر این طور باشد جرم است و تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

وي افزود: قاضی نواقصی را در پرونده دیده بود که می‌توانست آنها را حین رسیدگی برطرف کند اما متهم درخواست استهمال را مطرح کرد و به همین جهت پرونده در حال حاضر در دادسرای تهران است.

**قوه قضاييه به جرم رئيس جمهور رسيدگي مي‌كند

دادستان کل کشور درباره علت عدم احراز صلاحيت مشايي و هاشمي اذعان داشت : احراز صلاحيت به نظر شوراي نگهبان بستگي دارد و اين شورا درباره احراز صلاحيت‌ها تصميم گيري مي‌کند با وجود اينکه از دستگاه‌ها براي احراز صلاحيت‌ها استفاده مي‌شود ولي شوراي نگهبان در نهايت تصميم گيرنده است.

وي در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص جرم رئيس جمهور در زمان ثبت نام انتخابات رياست جمهوري و همراهي کردن وي با اسفنديار رحيم مشايي تصريح کرد: اين موضوع از سوي شوراي نگهبان به قوه قضاييه منتقل شده و قوه قضاييه در حال رسيدگي به اين جرم است. 

سخنگوي دستگاه قضا با اشاره به فعاليت غير قانوني برخي از موسسات پولي و اعتباري اعلام کرد: بانک مرکزي بايد هر چه سريعتر نظارتش را در خصوص موسسات  پولي و اعتباري انجام دهد و اين موسسات غير قانوني را تعطيل کند. 

وي همچنين در توصيه به مردم تاکيد کرد: مردمي که مي‌خواهند سپرده گذاري کنند بايد پول‌هايشان را با دقت و اطمينان از موسسات مورد نظرشان اقدام به اين کار کنند.

وي درباره صحبت سعيد جليلي در اين خصوص که  3 هزار و 700 ميليارد تومان از معوقات بانکي در اختيار 6 نفر از بدهکاران بانکي است گفت: يکي از منابع دبير خانه شوراي امنيت در اين تحقيق دادستاني کل کشور بود و موضوعي که اکنون در اين خصوص بيان مي‌شود مربوط به اصل و فرع سود بانکي و جرايم آن است، درباره اينکه چه تعداد افراد مبلغ 3 هزار و 700 ميليارد تومان بدهکارند حضور ذهن ندارم.

حجت‌الاسلام اژه‌اي با بيان اينکه رسيدگي به پرونده فساد ادامه دارد اضافه کرد: به صورت متناوب به کيفر خواست ساير متهمان اين پرونده رسيدگي مي‌شود و ديروز دادگاه بانک آريا برگزار شد و از يک نفر از متهمان دفاع آخر اخذ شد و لي بقيه هنوز در مرحله محاکمه قرار دارند.

وي با اشاره به رسيدگي پرونده‌هاي قضايي به صورت الکترونيک گفت: دستگاه قضا روز به روز رسيدگي پرونده‌ها به صورت الکترونيکي را افزايش مي‌دهد و اين طرح در حال حاضر در برخي از استان‌ها و تهران در حال برگزاري است كه گسترش اين طرح همچنان ادامه دارد و از 7 خدمت به 14 خدمت رسيده است.

**پرونده سادات خوزستان با 120 هزار شاكي

سخنگوي دستگاه قضا درباره پرونده سادات خوزستاني که 120 هزار شاکي دارد، اذعان داشت: اين پرونده يکي از پرونده‌هاي مهمي است که مي‌تواند براي مردم آموزنده باشد درجريان اين پرونده شخصي پول‌هاي مردم را از آنها دريافت مي‌کرد و به آنها سود پرداخت مي‌كرد كه پس از مدتي اين فرد پول‌هاي مردم را برداشت و متواري شد، در حال حاضر اين متهم در حال تعقيب است و پرونده در حال رسيدگي است. 

وي افزود : افراد زيادي در جريان اين پرونده قرار دارند که مشخص نيست واقعا به اين فرد پول پرداخت کرده‌اند يا نه چرا که هيچ مدرکي در اين باره وجود ندارد.

سخنگوي دستگاه قضا درباره هزينه‌هاي تبليغاتي اذعان داشت: اگر ثابت شود که هزينه تبليغاتي از مجراي غير قانوني تامين شده است برخورد مي‌شود هر چند که اثبات اين موضوع کار ساده‌اي نيست.

 وي همچنين درباره ادامه رسيدگي به پرونده ايران گفت: در جريان اين پرونده تعدادي ممنوع الخروج شده‌اند و اين پرونده همچنان در حال رسيدگي است، ضمن اين كه قاضي پرونده درباره ممنوع الخروج شدن متهمان تصميم گيري مي‌کند.

**تلاش سرويس‌هاي جاسوسي براي دلسرد كردم مردم نسبت به انتخابات

دادستان كل كشور درباره اقدامات خراب کارانه برخي سرويس‌هاي جاسوسي در انتخابات ايران گفت: همچنان که 34 سال از نظام جمهوري اسلامي ايران مي‌گذرد ولي دشمنان دست از انتخابات كشورمان نکشيده‌اند و هر بار مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت مي‌کنند.

حجت‌السلام محسني اژه‌اي در ادامه تصريح كرد: کشور ما کاملا آرام است و هيچ گونه نا آرامي نداريم و اگر دشمنان بخواهند نقشه‌اي بکشند نيروهاي اطلاعاتي امنيتي با آنها برخورد مي‌کنند همچنين تعدادي در اين خصوص دستگير شده‌اند که اتهامات متفاوتي دارند.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه آيا حضور آقاي مظفر در هيأت اجرايي و هم به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي منع قانوني دارد يا خير گفت: بر اساس قانون اعضاي هيات اجرايي نمي‌توانند نامزد انتخابات رياست جمهوري باشند اما آقاي مظفر جزو اعضاي اصلي نيست؛ بنابراين منع قانوني ندارد.

 وي تصريح کرد: رسانه‌هاي نوشتاري و ديجيتالي چنانچه مطلبي خلاف واقع و تخريبي نداشته باشند مي‌توانند آن را منتشر کنند در غير اين صورت هيچ روزنامه و نشريه‌اي نمي‌تواند از ناحيه قانون مطلبي را درج کند.

حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در خصوص وضعيت پرونده دستگيري ديپلمات کشورمان گفت: کيفر خواست پرونده هنوز صادر نشده و به دادگاه نرفته است و بنده از بيان جزييات آن معذورم اما لازم به ذکر است توضيح دهم که در مرحله تحقيقات مقدماتي با تشخيص قاضي وکيل مي‌تواند با متهم در ارتباط باشد و اگر قاضي تشخيص تباني دهد مي‌تواند اين مساله را منع کند.

وي درباره ابراز رضايت پدر مرحوم جوادي فر از يکي از متهمان کهريزگ  گفت: هر اتهامي ممکن است دو جنبه خصوصي و عمومي داشته باشد در جنبه خصوصي، اتهام مي‌تواند با رضايت شاکي برطرف شود اما جنبه عمومي آن باقي مي‌ماند.

سخنگوي دستگاه قضا درخصوص صحبت مرتضوي مبني بر اينکه اقدام محسن رضايي و طرفدارانش در مسير راهپيمايي واکنش به هتک حرمت حجر بن عدي به ستاد ثبت نام تخلف بوده است گفت: من نشنيده‌ام اين پرونده به دستگاه قضايي ارجاء داده شود، در قانون انتخابات کانديداها مي‌توانند پس از اعلام صلاحيت تبليغات خود را آغاز کنند اما تبليغات قبل از موعد قانون مسکوت است و صراحت آنچناني ندارد.

وي در توضيح علت معطل ماندن پرونده ستار بهشتي اظهار داشت: علت طول کشيدن پرونده را قبلا اعلام کرده‌ام بنابراين اين پرونده خاک نمي‌خورد و مراحل آن در حال رسيدگي است.

**در پرونده فساد سه هزار ميلياردي فرازهاي ديگري مطرح شده است

سخنگوي دستگاه قضا در توضيح اجراي حکم متهمان رديف اول فساد سه هزار ميلياردي افزود: اين پرونده در حال اجراست اما هنوز به پايان نرسيده است؛ چرا که بعضي مجازات شلاق، انفصال موقت و دائم ، رد مال  و حکم اعدام دارند؛ اما بايد بگويم متهمين رديف اول علاوه بر حکم اعدام مشکلات مالي نيز دارند که ما ناچاريم آنها را نيز بررسي کنيم.

وي تصريح كرد: علاوه بر اين موارد يک سري گزارشات جديد نيز از گمرک آمده که از تخلف جديد سخن مي‌گويد و ممکن است با تشخيص قاضي تشکيل مجدد جلسات ضرورت داشته باشد و آنچه که پيداست اين که نياز به محاکمه مجدد وجود دارد.

پايان پيام/
برچسب ها: نشست ، سخنگو ، قوه ، قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار