انتخابات در وصيتنامه امام‌خميني (ره)؛

ملت شريف ايران در تمام انتخابات بايد در صحنه باشند/ رئيس‌جمهور بايد از طبقه‌اي باشد که مظلوميت محرومان جامعه را لمس کند + فیلم

امام‌خميني (ره) در وصيتنامه خود به مسئله انتخابات و اهميت حضور مردم در اين عرصه اشارات فراواني کردند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، امسال بيست و چهارمين سالگرد رحلت جانگداز بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) است.

اهميت انتخابات براي امام خميني (ره) به قدري زياد بود که ايشان در وصيت‌نامه خود به اين امر مهم اشارات فراواني کرده‌اند.

بيانات زير بخشي از وصيتنامه امام خميني(ره) پيرامون انتخابات است:

وصیت من به ملت شریف آن است كه در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس‌جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی كه انتخاب می‌كنند روی ضوابطی باشد كه اعتبار می‌شود.

مثلا در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه كنند كه اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا كه خساراتی به اسلام و كشور وارد شود كه جبران‌پذیر نباشد و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می‌باشند.

از این قرار، عدم دخالت ملت، از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و كشاورز و كارگر و كارمند، همه و همه مسئول سرنوشت كشور و اسلام می‌باشند، چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آتیه، و چه بسا كه در بعضي مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد كه در راس گناهان كبیره است. 

پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید كرد، والّا كار از دست همه خارج خواهد شد و این حقیقتی است كه بعد از مشروطه لمس نموده‌اید و نموده‌ایم، چه هیچ علاجی بالاتر و والاتر از آن نیست كه ملت در سرتاسر كشور در كارهایی كه محول به اوست برطبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد.

در تعیین رئیس‌جمهور و وكلای مجلس با طبقه تحصیلكرده متعهد و روشنفكر با اطلاع از مجاری امور و غیروابسته به كشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت كرده، و با علما و روحانیون با تقوا و متعهد به جمهوری‌اسلامی نیز مشورت نموده و توجه داشته باشند رئیس جمهور و وكلای مجلس از طبقه‌ای باشند كه محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه‌داران و زمینخواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌توانند بفهمند.

و باید بدانیم كه اگر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای كشور و ملت باشند، بسیاری از مشكلات پیش نمی‌آید، و مشكلاتی اگر باشد رفع می‌شود. و همین معنی در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر با ویژگی خاص باید در نظر گرفته شود؛ كه اگر خبرگان كه با انتخاب ملت تعیین می‌شوند از روی كمال دقت و با مشورت با مراجع عظام هر عصر و علمای بزرگ سرتاسر كشور و متدینین و دانشمندان متعهد، به مجلس خبرگان بروند، بسیاری از مهمات و مشكلات به واسطه تعیین شایسته‌ترین و متعهدترین شخصیت‌ها برای رهبری یا شورای رهبری پیش نخواهد آمد، یا باشایستگی رفع خواهد شد.

 با نظر به اصل 109 و 110 قانون اساسی، وظیفه سنگین ملت در تعیین خبرگان و نمایندگان در تعیین رهبر یا شورای رهبری روشن خواهد شد، كه اندك مسامحه در انتخاب ، چه آسیبی به اسلام و كشور و جمهوری اسلامی وارد خواهد كرد كه احتمال آن، كه در سطح بالای از اهمیت است برای آنان تكلیف الهی ایجاد می‌كند.


انتهاي پيام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار