کرمان/

75 غرفه محصولات ارگانیک در کرمان راه‌اندازی شد

75 غرفه محصولات ارگانیک در نمایشگاه تخصصی تجهیزات، فناوری و نهاده‌های کشاورزی و محصولات سالم و ارگانیک استان کرمان راه‌اندازی شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران صبح امروز 75 غرفه محصولات ارگانیک در نمایشگاه تخصصی تجهیزات، فناوری و نهاده‌های کشاورزی و محصولات سالم و ارگانیک استان کرمان راه‌اندازی شد.

حسین حکمتی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در حاشیه افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت: 50 غرفه این نمایشگاه به بخش خصوصی و 25 غرفه نیز به بخش دولتی اختصاص دارد که این غرفه‌ها با هدف آشنایی مردم و خصوصاً کشاورزان با محصولات ارگانیک و روش‌های سالم کشاورزی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

وی ادامه داد: به دلیل تخصصی بودن نمایشگاه، فروش محصولات در غرفه‌ها ممنوع است اما در حاشیه نمایشگاه روش‌های سالم طبخ آبزیان در غرفه آبزیان و پخت نان محلی به صورت عملی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تأکید کرد: سیاه چادرهایی در حاشیه نمایشگاه قرار دارد تا محصولات عشایر نظیر دوغ، کشک، ماست، نان خانگی و آش که کاملاً ارگانیک و طبیعی هستند را ارائه کنند.

حکمتی با اشاره به اهمیت سیستم‌های آبیاری نوین گفت: سیستم‌های آبیاری تحت فشار با استفاده از ماکت‌های آبیاری قطره‌ای در قسمت ورودی نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر این روش آبیاری برای محصولات گرانقیمت اقتصادی بوده و نیز برای گیاهان گلخانه‌ای و تمام گیاهانی که کشت آن زیر پلاستیک صرفه اقتصادی داشته باشد، امکانپذیر است، اما برای غلات، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و سایر محصولاتی که قیمت آن پایین است، صرف نمی‌کند.

حکمتی در زمینه مبارزه غیرشیمیایی و عدم استفاده از سموم گفت: حشرات، آفت و بیمارى‌هاى گیاهى براى همه کسانى که گل و گیاه پرورش مى‌دهند یک چالش محسوب مى‌شود و همواره یک وسوسه قوى براى مبارزه با آن‌ها وجود داشته و دارد اما مسئله‌اى که در اینجا اهمیت دارد این است که باید در برابر تمایل به دستیابى به زرادخانه‌اى از سلاح شیمیایى براى مقابله با این چالش به شدت مقاومت کرد.

وی عنوان کرد: هرچند در کوتاه مدت شاهد اثر بسیار فورى سموم شیمیایى در نابودى دشمنان گیاهان هستیم اما آن‌ها در عوض حشرات مفید را نیز می‌کشند و در نهایت هم ما انسان‌ها و نیز طبیعت را در معرض مواد سمى قرار می‌دهند.

حکمتی تصریح کرد: در روش‌هاى طبیعى هیچگاه نابودى کامل حشرات مدنظر قرار نمى‌گیرد چراکه قتل عام حشرات به معناى برهم خوردن تعادل اکولوژیکى است و در این صورت پرندگان و جانوران دیگر اکوسیستم با مواجهه با مواد سمى در معرض خطر هستند و یا حداقل از منابع غذایى خود محروم می‌شوند.

وی گفت: راهبرد کنترل طبیعى براى اینکه منتج به فایده باشد، نیازمند آن است که وقت بیشترى براى رسیدگى به گیاهان صرف شود و توجه و مراقبت ویژه‌اى از گیاهان به عمل آید، در این راه باید نسبت به ظهور کوچک‌ترین علائم بیمارى و خسارت آفات روى گیاهان حساس بود.

حکمتی ادامه داد: البته این حساسیت هیچگاه بدان معنا نیست که با مشاهده کوچک‌ترین علامتى از ناخوشى گیاه دست به سلاح شیمیایى ببریم.

وی تصریح کرد: راه‌هاى دیگرى براى کم کردن اثرات مخرب آفات و بیمارى‌هاى گیاهى به غیر از به کار بردن سموم آفت‌کش وجود دارند، دستیابى به راهبرد پرورش گیاهان ارگانیک در عین حال که بى‌خطر است، موثرترین نیز هست و در این نمایشگاه سعی شده است تا این روش‌ها به کشاورزان و علاقه‌مندان به این روش‌ها ارائه شود.

این کارشناس کشاورزی افزود: در حاشیه این نمایشگاه اقدام به برگزاری شش کلاس توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرده‌ایم که در این کلاس‌ها در زمینه محصولات ارگانیک توسط اساتید مجرب دانشگاه باهنر اطلاعات به مراجعان منتقل می‌شود.

وی گفت: همچنین یک غرفه مخصوص کودکان به همراه بازی‌های شاد و مفرح و نحوه پخت نان از ابتدای آسیاب کردن گندم تا زمان پخت نان در تنور به کودکان آموزش داده می‌شود.

 این نمایشگاه ملی از امروز در محل اداره تعاون روستایی شمال استان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز در کرمان به فعالیت می‌پردازد.
برچسب ها: کرمان ، محصولات ، ارگانیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.