ولایتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

هیچ تناسبی بین هزینه‌ها و حقوق دریافتی اساتید وجود ندارد/ کنکور باید حذف شود

علی اکبر ولایتی گفت: اگر تناسبی بین هزینه‌ها و حقوقی که به اساتید می‌دهند، وجود نداشته باشد، نتیجه آن این خواهد بود که دانشگاه‌ها از اکثر متخصصان رده بالا محروم خواهند شد و فشار زندگی و درآمدها باعث می‌شود اساتید به سمت سیستم خصوصی بروند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر ولایتی" کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، صبح امروز در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه سلامت اظهار داشت: متأسفانه مردم به زحمت هزینه‌های درمانی خود را فراهم می‌کنند، بنابراین با توجه به آنچه که در برنامه پنجم ماده 32 و 38 تصویب شده، سلامت باید طوری ساماندهی شود که میزان پرداختی از دید مراجعه‌کننده هنگام مراجعه به پزشک به 30 درصد برسد.

وی با اشاره به مسئله تبعیض در بیمه بیان کرد: روستاییان دارای دفترچه بیمه روستایی هستند، در صورتی که این سیستم هنوز ارجاعی نشده است، یعنی روستاییان در مراجعه به مراکز درمانی به خارج از محدوده روستایی خودشان محروم هستند و این در حالی است که روستاییان ما یک پایه اساسی در تولید هستند؛ بنابراین نباید تفاوتی بین دفترچه‌های بیمه وجود داشته باشد.

ولایتی تصریح کرد: باید نظارتی کامل بر چگونگی تولید محصولات از زمانی که یک محصول در زمین کشت می‌شود، تا زمانی که به بازار بیاید وجود داشته باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: متأسفانه هیچ نظارتی بر چگونگی تولید محصولات وجود ندارد و این قدم نخست در مشکلات سلامتی و انواع بیماری‌های غیر میکروبی است.

وی در ارتباط با واکسیناسیون بیان کرد: برخی واکسن‌ها همچون واکسن ضد ویروس آنفلوانزا در دنیا وجود دارد که ما از آن استفاده نمی‌کنیم و این در حالی است استفاده از واکسن‌ها دارای هزینه کم، اما آثار درمانی بسیار است.

ولایتی در ارتباط با کادر پزشکی گفت: در حوزه پزشکی در دانشگاه‌های سراسری پولی گرفته نمی‌شود، اما برای هزینه زندگی دانشجو باید استفاده از وام‌های دانشجویی در لایحه بودجه تصویب شود که بتوان ازدواج حین تحصیل را نیز فراهم کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: در دانشگاه‌های آزاد، علاوه بر هزینه معمول زندگی، دانشجو باید هزینه تحصیل را هم فراهم کند، بنابراین در تحصیل دانشی که بازدهی آن به خود مردم و جامعه می‌رسد، باید تمهیداتی از جمله حذف کنکور در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: ما می‌خواهیم استاد دانشگاه تمام وقتش را برای تحقیق و پژوهش اختصاص دهد و این در حالی است که هیچ تناسبی بین هزینه‌ها و حقوق دریافتی اساتید وجود ندارد، بنابراین فشار زندگی و درآمدها باعث می‌شود اساتید به سمت سیستم خصوصی بروند.

ولایتی افزود: اگر تناسبی بین هزینه‌ها و حقوقی که به اساتید می‌دهند، وجود نداشته باشد، نتیجه آن این خواهد بود که دانشگاه‌ها از اکثر متخصصان رده بالا محروم خواهند شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر کنار هر بیمارستانی خانه‌های سازمانی وجود داشته باشد که اساتید در آنجا ساکن شوند، در این صورت فاصله محل تدریس و محل کار کمتر شده و بسیاری از اساتید ترجیح می‌دهند به صورت تمام‌وقت در اختیار دانشگاه باشند.

وی اظهار داشت: ما بسیار امیدواریم که افراد سرشناس در حوزه پزشکی اگر مقاله‌ای می‌نویسند، تعداد بیشتر ارجاعات مربوط به خودشان باشد.

ولایتی تاکید کرد: پژوهش باید برای رفع مشکل صورت بگیرد نه پژوهش برای پژوهش.

کاندیدای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری با اشاره به وجود مشکلات دانشجویان پزشکی در هنگام تحصیل و اشتغال گفت: اشتغال بعد از تحصیل حق طبیعی و قانونی دانشجویان است و ما برای این کار باید بتوانیم اشتغال دانشجویان را از قبل برای آنان تضمین کنیم.
 
وی افزود: در صورت اجرای طرح پزشک خانواده باید با پرداخت کمک هزینه و بورسیه دانشجویان امکان اشتغال آن‌ها را با توجه به اجرای این طرح فراهم کنیم و به عنوان دوره کارورزی آن‌ها را به مناطق مختلف اعزام کنیم.
 
ولایتی ادامه داد: یکی از محاسن این طرح این است که پزشک خانواده به منظور تعلیم دانشجویان مجبور است اطلاعات خود را به روز کند که این امر کمک شایانی را هم به دانشجویان و هم به پزشکان و طرح مورد نظر خواهد کرد تا بتوانیم تمام خدمات آموزش و بهداشت را تبدیل به شبکه‌ای کنیم.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره توسعه تحصیلات تکمیلی و موانع موجود برای تحصیل دانشجویان تصریح کرد: توسعه تحصیلات حتماً باید برای دانشجویان پزشکی و پرستاران و رشته‌های مرتبط با آن فراهم شود و حتماً باید در این میان میزان مدرک این قشر تحصیل‌کرده را برای آنان مشخص کنیم.
 
وی در پاسخ به این سؤال که سیاست خارجی دولت شما در صورت پیروزی در انتخابات برای تعامل با دنیا چه خواهد بود، گفت: با توجه به تجاربم در عرصه سیاست خارجی باید بگویم که برای توسعه روابط کشور با دنیا باید پیش برویم.
 
ولایتی افزود: امنیت نظام مدیون این است که در کشور خود با صلح و صفا زندگی کنیم و بتوانیم با ایجاد آرامش و صلح منطقه‌ای بهترین و ارزان‌ترین راه را برگزینیم که در این میان نیازمند به همکاری‌های منطقه‌ای هستیم.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در توسعه روابط خود هیچ مشکلی نداریم و مصرّیم که با توجه به ظرفیت‌های ایران، همکاری‌های خود را نسبت به شرایط کنونی بیشتر کنیم. ما باید چهره آشتی‌جویانه خود را که طبیعت و اساس نظام است به دنیا نشان دهیم.
 
وی با اشاره به برگزاری جنبش عدم تعهد که سال گذشته در ایران برگزار شد، تصریح کرد: بسیاری از سران کشورهای عدم تعهد در آن زمان درخواست دیدار با رهبر انقلاب را داشتند و این نشان‌دهنده این است که سایر کشورها تمایل به همکاری و روابط با جمهوری اسلامی دارند.
 
ولایتی ادامه داد: زمینه ایجاد روابط و تعامل در کشور موجود است و ما باید در عرصه‌های مختلف به عنوان مجری به توسعه روابط خود بپردازیم.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مواضع هسته‌ای دولت احتمالی‌اش گفت: این مسئله با تلاش قابل حل است و مسلماً ما از غنی‌سازی و حقوق خود طبق معاهدات ان. پی. تی صرف‌نظر نخواهیم کرد. باید در این میان با گفتگوهای با کیفیت و مدبرانه از این پیچ مهم که در مسیر کشور است عبور کنیم.
 
وی در پایان با اشاره به نحوه برخورد نیروی انتظامی با مسئله فرهنگ و حجاب در کشور خاطرنشان کرد: عفت زنان ایرانی از دیرباز تاکنون بر همگان مسلم است و مشکلی به این صورت که برخی مطرح می‌کنند نداریم؛ باید حتماً در این میان کارهای فرهنگی صورت گیرد و موازین اسلامی نیز رعایت شود.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: ولایتی ، دانشگاه ، اساتید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار