ذوقی در نشست خبری ستاد دانشجويي جليلي:

مهمترین دلیل عدم برگزاری نشست خبری جلیلی فشردگی برنامه‌ها است/ پاسخ به بیانیه ستاد یکی از کاندیداهای انتخاباتی درباره مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی ستاد دانشجویی جلیلی در نشست خبری به موارد مطرح شده در بیانیه اخیر ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران " حسین ذوقی " سخنگوی ستاد دانشجویی سعید جلیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد اظهار داشت: برخی اینگونه عنوان کردند که اختلاف ما با غرب یک اختلاف تکنیکی و تاکتیکی است؛ این مسئله در صورتی بیان شده که اختلافات ما با جبهه استکبار غرب یک اختلاف تمدنی و استراتژیک است.

وی ادامه داد: اصول قانون اساسی ما با اصول قانون اساسی آمریکا در تضاد است و به عنوان مثال در قوانین آمریکا آمده است که رژیم جعلي صهیونیستی جزء اصول غیر قابل تغییر آنها است در حالی که جمهوری اسلامی این رژیم نامشروع را به رسمیت نمی‌شناسد.

ذوقی تصریح کرد: اگر این اصل را یک نکته کلیدی بدانیم تعابیری که گفته می‌شود " ما می‌توانیم هسته‌ای باشیم و تحریم نشویم" دو حالت برای این مسئله وجود دارد؛ یا اینکه به اختلاف تمدنی و استراتژیک غرب دقت نکرده‌ایم و یا اینکه مطرح کردن اینگونه حرف‌های غیر کارشناسی در فضای تبلیغاتی برای جذب رای عنوان می‌شود.

وی در بیان اینکه چند سوال وجود دارد که کاندیدای مختلف باید به آن پاسخ دهند، گفت: عده‌ای در تبلیغات انتخاباتی خود گفته‌اند که ما منزوی شده‌ایم، بنده این سوال را دارم مگر 120 کشور غیر متعهد جزء دنیا محسوب نمی‌شوند؟ آیا دنیا فقط در 1+5 خلاصه می‌شود؟

سخنگوی ستاد دانشجویی سعید جلیلی افزود: در این فضا همچنین بحث نفتی هولوکاست مطرح شد؛ عده ای که اینگونه مسائل را مطرح می‌کنند متوجه نیستند که ما در پای میز مذاکرات به ابزارهای چانه زنی نیاز داریم؛ غرب در مذاکرات از ابزارهایی چون پرونده هسته‌ای حقوق زنان و ... استفاده می‌کند و یکی از ابزارهایی که ما در پرونده هسته‌ای مطرح کردیم هولوکاست است.

وی در پاسخ به بیانیه‌ای که از سوی ستاد یکی از کاندیداها برای جوابگویی به برخی اظهارات علی باقری صادر شده بود، اشاره کرد و گفت: در این بیانیه آمده است که در زمان اصلاحات پرونده هسته‌ای هر کاری که انجام شده با رهبری انقلاب هماهنگ بوده‌اند در حالی که اگر به کتاب نوشته شده توسط دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی رجوع کنیم می‌بینیم که در آن آمده است که وی گفته مقام معظم رهبری یک خط قرمزی را مشخص کردند اما ما از آن خطوط عبور کردیم.

ذوقی اظهار داشت: در این بیانیه به صدور قطعنامه‌ها اشاره شده است؛ در زمان خود شما صورت مسئله کاملا پاک شد، شما پای میز مذاکره فعالیت‌ها را تعلیق کردید، آیا این پاک کردن صورت مسئله نیست؟

وی با بیان اینکه هنر دیپلماتیک این است که ما فعالیت‌های هسته‌ای را همزمان با مذاکرات ادامه بدهیم، گفت: نکته دیگری که آنها باید پاسخ بدهند این است که اگر مهمترین ملاک در فعالیت‌های هسته‌ای صدور قطعنامه است چرا در زمان خود آنها 6 قطعنامه صادر شد که بسیار سنگین‌تر از قطعنامه‌های امروزی بود اگر مبنا بر این قطعنامه باشد زمان پهلوی هیچ قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر نشد پس ما چرا انقلاب کردیم؟ بنابراین صدور قطعنامه ملاک نیست.

سخنگوی ستاد دانشجویی جلیلی گفت: در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل مبنای تحلیل غرب براساس پالس‌هایی است که از رفتار سیاسی به آنان فرستاده می‌شود؛ به عنوان مثال اگر بدانند از رفتن پرونده هسته‌ای به شورای امنیت می‌ترسیم دقیقا روی همین مسئله تمرکز می‌کنند، بنابراین عده‌ای در پالس‌هایی که از رفتارهایشان به غرب می‌فرستند مشخص می‌شود که هوش و ذکاوت سیاسی ندارند.

وی به توافقنامه سعدآباد اشاره کرد و گفت: سه اشکال و سه سوال جدی از طرف ما دانشجویان از زمان پرونده هسته‌ای و قراردادهایی که در زمان اصلاحات منعقد شد وجود دارد، چرا در توافقنامه‌های مختلف از جمله سعدآباد تعهداتی که ایران می‌دهد عینی است اما تعهدات غرب کلی است؟

ذوقی گفت: در مذاکرات و تعهدات بروکسل و پاریس یک پیش شرط را پذیرفتیم هنگامی که قبل از نشست پای میز مذاکره پیش شرط پذیرفته می‌شود دیگر مذاکره معنایی ندارد، از نتایج مذاکرات تیم هسته‌ای کنونی ما این بود که به آنان صراحتا گفتند ما هیچ پیش شرطی را برای مذاکره نمی‌پذیریم و در این شرایط است که مذاکره معنا پیدا می‌کند.

ذوقی ادامه داد: اذعان شده که مشکل ما با غرب این است که آنها به ما اعتماد ندارند در صورتی که ما می‌گوییم این غرب است که باید اعتماد ملت ما را جلب کند.

وی در ادامه این نشست خبری به مباحث فرهنگی اشاره کرد و افزود: طرح مباحث فرهنگی در اظهارات کاندیداها خیلی مطرح نمی‌شود و اعتقاد ما بر این است که مهمترین مشکلات کشورمان ریشه در این دارد که دولتمردان ما نگاه فرهنگ شمول به مباحث کشور ندارند و به فرهنگ یک نگاه رده چندمی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا تاکنون جلیلی حداقل یک نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار نکرده است، گفت: هر فردی که رئیس جمهور می‌شود موظف است که با مردم گفتگوی مستقیم و صریح داشته باشد و در این ایام نیز مهمترین ارتباط رسانه‌ای با مردم در کشورمان صدا و سیما است و شاید مهمترین دلیل عدم برگزاری نشست خبری بحث فشردگی برنامه‌های جلیلی باشد اما پیشنهاد برگزاری نشست به وی داده شده و قطعا برگزاری نشست خبری با رسانه‌ها در فضای کنونی موثر است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: حسین ، ذوقی ، نشست خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار