سعید جلیلی بر لزوم تلاش برای جهانی شدن ورزش‌های ایرانی و بومی تأکید کرد و گفت: باید به ورزش یک نگاه راهبردی داشته باشیم و آموزش عالی نیز باید برنامه‌ای مدون را برای توجه به ورزش و تأثیرات آن ارائه کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "سعید جلیلی" کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، صبح امروز با حضور در برنامه رادیویی "برای فردا" که از رادیو ورزش پخش شد، به تشریح برنامه‌های خود در زمینه ورزش و جوانان پرداخت.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهور، ریاست شورای عالی ورزش را عهده‌دار است، بنا بر این اساسی‌ترین مسائل حوزه ورزش از دید شما چیست، اظهار داشت: من بر این باور هستم که ورزش یک موضوع در کنار سایر موضوعات نیست، بلکه موضوعی است که می‌تواند ارجح بر همه موضوعات دیگر باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که ورزش بر کار، خانواده و سلامت تأثیرگذار است، ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم که ورزش موضوعی مجزاست، بلکه ورزش موضوعی بوده که بر همه موضوعات ارجحیت داشته و در نتیجه باید به ورزش، نگاهی عمیق و گسترده داشت و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

جلیلی تصریح کرد: رئیس‌جمهور آینده باید برنامه‌ریزی دقیقی در ورزش داشته باشد که شامل تمام ظرفیت‌های کشور شود، نه فقط برای نقطه خاص یا ظرفیت‌هایی که در تهران است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نکته بسیار مهم در ورزش این است که چگونه با یک عدالت ساختاری برنامه‌ریزی شود. اگر در اقتصاد و سیاست از عدالت ساختاری بحث می‌کنیم در ورزش نیز باید این عدالت را برقرار کنیم و با برنامه‌ریزی‌های عادلانه در ساختارهای نهادهای ورزشی، ظرفیت‌های ورزشی را به طور عادلانه توزیع کنیم.

جلیلی شاه‌بیت برنامه‌های خود را اینگونه بیان کرد: دولت باید زمینه و بسترهایی را فراهم کند که استعدادها و ظرفیت‌های آحاد جامعه در آن شکوفا شود و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که توانایی‌های افراد را شناسایی کرده و بتواند از استعدادهای آنان استفاده کند.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه ورزش وجود دارد این است که ما در زمینه نخبه‌یابی در ورزش سازوکار دقیقی نداریم، به طور مثال اگر یک آقا در روستایی در کردستان یک ظرفیت خوب داشت و یک خانم در جیرفت در یک زمینه ورزشی استعداد خوبی داشت باید از این ظرفیت‌ها استفاده شده و به آن بها داده شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کنار بحث عدالت بر لزوم توجه به بحث مزیت‌های نسبی هر منطقه اشاره کرد و افزود: در تهران که ظرفیت رودخانه یا دریا نداریم به احداث دریاچه مصنوعی می‌پردازیم تا افراد در آن به تمرین قایقرانی بپردازند و من نمی‌خواهم این مسئله را نقد کنم، اما اگر این سرمایه‌گذاری را در سواحل جنوب و شمال که افراد با آب دریا بزرگ می‌شوند انجام دهیم می‌توانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

جلیلی با اشاره به این که ما امروز در ورزش ظرفیت‌ها و امکانات خوبی داریم، گفت: در برنامه بعدی باید توجه کنیم در کدام یک از مناطق محرومیت وجود داشته تا به آن‌ها اولویت بدهیم، مثلاً اگر در منطقه کوهستانی که بچه‌های آن‌جا در ورزش کوهنوردی قوی هستند باید در این مناطق به کوهنوردی توجه بیشتری کنیم که دولت با اولویت دادن به مناطق محروم هم می‌تواند در بودجه و هم در برنامه‌ریزی این امکان را فراهم کند.

جلیلی برنامه دیگر خود را اولویت قائل شدن به ورزش‌های ایرانی و بومی اعلام کرد و گفت: باید برای جهانی کردن و اولویت قائل شدن به ورزش‌های بومی ایرانی و ورزش‌هایی که در تاریخ کشور ما وجود داشته و با فرهنگ ما عجین شده‌اند مانند کشتی تلاش کنیم. همان‌گونه که شاهد بودیم اخیراً تصمیم به حذف رشته کشتی از المپیک گرفته شده که ما نباید اجازه این کار را بدهیم.

وی با بیان اینکه ما باید از ظرفیت ورزش به گونه‌ای استفاده کنیم که پیام ملت خود را به دیگر کشورها برسانیم، تصریح کرد: البته باید به ورزش یک نگاه راهبردی داشته باشیم و تلاش کنیم تأثیر آن بر سلامت، بهداشت جسمی، روحی و ساختار اجتماعی و سیاسی کشور مشخص شود. همچنین باید دیگر تأثیرات ورزش در ساختار سیاسی را مورد توجه قرار داد و آموزش عالی نیز باید برنامه‌ای مدون را برای توجه به ورزش و تأثیرات آن ارائه کند.

جليلي در پاسخ به اين سوال که آيا برنامه‌اي براي بهبود اخلاق در ورزش داريد؟ گفت: در حوزه ورزش در حدي که بررسي و ‌مطالعه کردم مشاهده مي‌کنم که حاشيه بر متن غلبه دارد يعني حاشيه پردازي‌ها بيشتر از متن است.

وي ادامه داد: يکي از مشکلات حوزه ورزش همين ميدان دادن به حاشيه‌هاست که موجب برخي کدورت‌ها و رفتارهايي مي‌شود که از اخلاق در ورزش به دور است چراکه محيط ورزش بايد از حاشيه‌ها به دور بوده تا ورزشکاران بتوانند به وجه قهرماني دست يابند لذا در اخلاقي کردن ورزش بايد از مواردي که به حاشيه‌ها دامن مي‌زند جلوگيري کرده و بيشتر از دولت، رسانه ملي از اين اقدام جلوگيري کند. 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اخلاق ورزشکاری در فرهنگ کشور را یک افتخار دانست و تصریح کرد: این مهم برای کسی که می‌توان از آن بعنوان اخلاق پهلوانی یا ورزشکاری یاد کرد یک نمونه است که باید در حفظ آن بکوشیم و نباید اجازه بدهیم با برخی حاشیه‌ها و یا کم توجهی‌ها زمانی که از ورزش صحبت می‌کنیم اذهان متوجه برخی بداخلاقی‌ها شود.

جلیلی در ادامه افزود: حفظ این اخلاق ورزشکاری موجب می‌شود که آن جنبه‌های مثبت این اخلاق بروز پیدا کند، به گونه‌ای که زمانی که از ورزش صحبت می‌شود از اسوه‌هایی یاد شود که نمونه اخلاق هستند و این امر از جایگاه مهمی برخوردار است.

وي اظهار داشت: بحث اقتصادی ورزشکاران می‌تواند به حفظ این مهم نیز بسیار کمک کند چرا که برخی از مشکلات کمبودها و کاستی‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد می‌تواند یکی از علل بداخلاقی‌ها در این حیطه باشد که رفع آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جلیلی در رابطه با برنامه‌های خود برای توسعه ورزش همگانی و فراگیر شدن آن در سبد خانوار اظهار داشت: یکی از بحث‌های اساسی که وجود دارد توجه به ورزش همگانی است و مقوله‌ای است که حاکم بر همه موضوعات است.

جلیلی در ادامه افزود: چنانچه به ورزش همگانی بهای لازم داده شود، یعنی برای آن برنامه ریزی و بودجه تخصیص داده شود این مهم نه تنها موجب ارتقای ورزش نخواهد شد، بلکه معتقدم اگر در یک وزارتخانه کارمندان این نهاد در ورزش همگانی یک بستر خوبی داشته باشند در روحیه و نشاط و بهره‌وری کاری آنها موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: کارمندان می‌توانند با روحیه و نشاط بالا متأثر از ورزش همگانی در‌برخوردی که با ارباب رجوع دارند بسیار موفق عمل کنند به طور مثال کارمندی که صبح یک ساعت شنا کند و در محل کار حضور یابد با یک نشاط و روحیه بالا وارد کار می‌شود و برخوردی مناسب با ارباب رجوع پیدا می‌کند و این با فردی که از این ورزش بی‌بهره باشد و یک روحیه کسالت‌آوری داشته باشد بسیار متمایز است.

کانديداي رياست جمهوري يازدهم با بیان اینکه باید ورزش همگانی را در عرصه‌های دیگر همچون سلامت به طور جد پیگیری کنیم تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از بیماری‌ها پیشگیری شود یک راه عمده آن این است که به ورزش اهمیت داده شود نکته دیگر که در بحث ورزش همگانی اهمیت دارد این است که ورزش همگانی می‌تواند به افزایش نشاط و شادابی در خانواده بیانجامد.

وی در ادامه افزود: اگر دولت برنامه‌ریزی کند که برخی از یارانه‌‌ها و یا کمک‌ها و یا پشتبیانی‌هایی که می‌خواهد از ورزش همگانی انجام دهد از بستر خانواده آغاز کند یعنی به گونه‌ای زمینه را فراهم کند که فرد همراه خانواده بتواند ورزش همگانی داشته باشد این می‌تواند تأثیرات مضاعفی به دنبال داشته باشد.

جلیلی تأکید کرد: نه تنها تأثیرات ورزش می‌تواند به ارتقای سلامت خانواده کمک کند می‌تواند به حفظ بنیاد منجر و از برخی از آسیب‌های رخ داده نیز جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: به طور مثال اگر خانواده‌ای چند جوان داشته باشد و این جوانان به همراه پدر و مادر ورزش همگانی، کوهنوردی، و ورزش‌هایی از این قبیل انجام دهند آنها فقط ورزش نکردند، بلکه اولا القه خانوادگی‌شان قویتر شده و از برخی آسیب‌ها و مفاسدی که می‌تواند متوجه اعضای خانواده شود نیز دور مانده‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دررابطه با برنامه خود در راستای اهتمام ورزش قهرمانی و حرفه ای و ارتقای جایگاه ورزش و تثبیت آن در عرصه‌های بین المللی اظهار داشت: در ورزش قهرمانی یکی از مهمترین ویژگی‌های ورزش ایجاد همبستگی ملی در عرصه ورزش است.

وی ادامه داد: علی رغم باشگاه‌های مختلف، استان‌های مختلفی که وجود دارد اما زمانی که این مهم تبدیل به ورزش ملی می شود به ارتقای وحدت و انسجام ملی کمک می کند که این امر یکی از تأثیرات بسیار مهم ورزش است.

جلیلی تصریح کرد: ورزش می تواند تأثیرات بسزایی در همبستگی ملی و فضای دوستی و همدلی میان تمام آحاد کشور ایجاد کند که این امر خود بسیار با ارزش است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه زمانی که ورزش در قالب یک ورزش ملی ظهور پیدا می‌کند موجب ایجاد یک حس مشترک میان تمامی آحاد کشور می‌شود، تصریح کرد: این حس می تواند در شادی یا غمگینی تمام ملت موثر باشد و از سوی دیگر ورزش ملی و قهرمانی خود یک پیام و سفیر یک کشور می تواند باشد.

وی در ادامه افزود: چون بنده سابقه کار در دستگاه سیاست خارجی دارم میبینم بعضی اوقات یک ورزشکار ما در یک مسابقه قاره‌ای و یا آسیایی یا جهانی زمانی که حضور می‌یابد و برنده می‌شود و پرچم پرافتخار کشور را برافراشته می‌کند چه تأثیری در رساندن پیام کشور و جایگاه آن در افکار عمومی جهان دارد از بسیاری از کارهای دیپلماتیک ما بردش بیشتر است.

جلیلی در رابطه با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و توجیه پذیرکردن بخش خصوصی در امر ورزش اظهار داشت: اگر ما می گوییم که باید ظرفیت‌های کشور و ظرفیت آحاد جامعه شکوفا شود به ویژه در زمینه ورزش این مهم با یک سازوکار اداری و چند دستگاه دولتی انجام نمی‌شود بلکه ما باید اجازه دهیم هر کسی که در کشور در این زمینه استعدادی دارد و یا اینکه به ورزش کمک کند چه در زمینه ورزش همگانی و چه ورزش قهرمانی این بستر را برای وي ایجاد کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: این بحثی است که بنده برای برنامه‌های کلی برای دول مطرح کردم که ساختار اداری اجرایی دولت به گونه‌ای پاک و درست شود ، کسانی که کاری دارند زمانی که به آن دستگاه مراجعه می کنند نگران نباشند که از این هفت خوان رد شوند بلکه احساس کنند به یک پناه گاهی مراجعه می‌کنند که به آنان کمک می‌کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دستگاه‌های دولتی ما از جمله وزارت ورزش و ادارات ورزشی در تمام کشور به گونه‌ای شدند که در هر شهر و استانی حاضر به کمک در عرصه ورزش شد، این ظرفیت‌ها موجب شکوفایی هرچه بیشتر این مقوله می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از این اقدامات را اگر خود دولت بخواهد اداره کند باید ده‌ها مشکلات و بودجه تهیه کند و بعد در یک سیستم اداری کاری کند که نه تنها بازدهی بالایی ندارد بلکه موجب مفاسد بالایی در آن اداره می‌شود.

وي اظهار داشت: دولت در این زمان تنها باید نظارت کند و نباید مستقیم وارد شود، یعنی دولت بویژه وزارت ورزش نیز در این زمینه اگر دو کار انجام دهد این ظرفیت شکوفا می‌شود.

جلیلی در ادامه افزود: تمامی استعدادها، توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که به شکل‌های مختلف در کشور وجود دارد، حاضرند در ورزش سرمایه گذاری کنند و آن ظرفیت خود را به نمايش گذارند، مانع انفعال آن بشود و همچنین مانع انحراف آن نیز بشود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نباید اجازه داد که اینها در مسیرهای بداخلاقی و حاشیه‌ای بیافتند بلکه باید در یک مسیر صحیح قرار گیرند و اگر دولت این دو را بخوبی انجام دهد و مانع انفعال ظرفیت‌ها بشود، به نظر بنده ظرفيت‌های ورزش فعال خواهد شد.

جلیلی با تأکید بر مانع انفعال شدن ظرفیت‌های ورزشی از سوی دولت و پشتیبانی از این ظرفیت‌ها تصریح کرد: پشتیبانی لازم نیز در عرصه‌های مختلف باید صورت گیرد، دولت می‌تواند پشتیبانی‌هایی انجام دهد که اگر کسی بعنوان بخش خصوصی در تلاش برای کمک به ظرفیت‌های ورزشی بود، تسهیلاتی در اختیار این بخش قرار دهد تا بتواند به شکلی مناسب وظیفه خود را انجام دهد.

جلیلی درباره طرح‌های نیمه تمام در ورزش و جمعیت جوان در کشور اظهار داشت: یکی از مزیت های نسبی کشورمان جمعیت جوان است که طبق آخرین آمار سرشماری این جمعیت جوان به 23 میلیون رسیده است که این مهم را می توان یک فرصت مناسب برای کشور دانست.

دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه افزود: برخی از کشورها که با رشد منفی جمعیت برخوردارند به اینکه چرا جمعیت جوان ندارند غبطه می‌خورند.

وی تصریح کرد: به عبارتی یکی از بحث‌هایی که جوان را از بسياري آسيب‌ها مصون بدارد، امر ورزش است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي موجود در بخش ورزشي ادامه داد: مثلا ما یک میلیارد در ورزش هزینه کنیم، آن را نباید به چشم یک میلیارد نگاه کنیم بلکه باید آن را در نظر داشته باشیم که با آن یک میلیارد علاوه برآن که به نشاط جوان کمک می‌کنیم از برخی آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه این قشر شود جلوگیری کرده و ده میلیارد از هزینه های دیگر کشور کم کنیم.

وی تأکید کرد: بحث مربوط به اعتیاد که امروزه مطرح است و مشکلاتی که گریبانگیر جوانان ما می‌شود منجر به هزینه‌های گزافی در این عرصه شده است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ضمن مصون ماندن قشر جوان از خطرات احتمالی اعتیاد توسط ورزش می‌توان در نشاط و شادابی آن کمک کرد.

جليلي با بيان اينکه مسجد جايي است که افراد با حضور در آن جا نشاط معنوي پيدا مي‌کنند، اظهار داشت: اگر در خانواده‌اي نشاط وجود داشته باشد قطعا جامعه نيز بانشاط خواهد شد و هم چنين از ديگر مجامع بانشاط جامعه مدرسه خواهد بود که در صورت در کنار هم قرار گرفتن مسجد، خانواده و مدرسه اين نشاط مضاعف شده و مي‌توانند تاثيرگذاري بيشتري در جامعه داشته باشند.

وي ادامه داد: در يکي از سفرهاي خارجي که به جاکارتا رفته بودم در کنار مساجد زمين‌هاي فوتبالي بود که ورزشکاران بعد از ورزش به مسجد مي‌رفتند، اين‌ها خود مولفه‌هايي از ايجاد نشاط هستند که ما نيز بايد آن را ايجاد کرده و يک نشاط کامل و متعالي را در جامعه ايجاد کنيم چرا که اگر اخلاق تقويت شود ورزش همراه با اخلاق مي‌تواند اثرگذاري بيشتري داشته باشد.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي مبني براينکه يکي از اهداف عاليه نظام ارائه الگوي ورزش بانوان به جهان و به خصوص کشورهاي اسلامي است استرات‍ژي شما براي حمايت از ورزش بانوان چيست، گفت: وقتي که ما از ورزش صحبت مي‌کنيم نمي‌توانيم نيمي از جمعيت کشور را که زنان تشکيل مي‌دهند را ناديده بگيريم البته زن مسلمان به دليل نوع فرهنگ و عفافي که دارد بايد توجه بيشتري به آن شود و بايد به يک تفريح به آن نگاه نکنيم بلکه ورزش براي زنان يک ضرورت است و زمينه‌اي را فراهم کنيم که زنان با تمام ملاحظات فرهنگي و ديني بتوانند ورزش کنند.

وي تصريح کرد: اين مسئله مانع نيست که يک زن ايراني ضمن انجام تکاليف ديني بتواند ورزش همگاني را انجام دهد و وظيفه دولت است که اين موضوع را فراهم کرده تا زنان از ورزش محروم نباشند.

جليلي افزود: دولت بايد با همکاري شهرداري‌ها تسهيلات و امکانات ورزش را در نزديک‌ترين مسير به نهاد خانواده‌ها ايجاد کرده تا زنان بتوانند در مسافت کمتري امکانات ورزشي را در اختيار داشته و براي ورزش قهرماني تلاش کنند.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال که نواخته شدن سرود جمهوري اسلامي ايران نشان از پويايي ايران در برابر دشمنان است آيا شما برنامه‌اي براي ورزش در حوزه ديپلماسي داريد؟ اظهار داشت: من در يکي از گفتگوهاي آلماتي بعد از مسابقات کشتي با نماينده آمريکا صحبت مي‌کردم و او به من براي پيروزي کشتي ايران در مقابل سوريه تبريک گفت و اين خصيصه ورزش قهرماني است که اگر در جهان مطرح شده و موجب به اهتزار درآمدن پرچم ايران شود ادعاهاي کشورهاي غربي را فرو مي‌ريزد.

جليلي افزود: پيروزي ايران بر کشورهاي غربي باعث شده تمام تبليغات عليه ايران به يکباره فرو ريخته و کشورهايي که به ايران سفر مي‌کنند اذعان داشته باشند که ما هنگامي که تبليغات رسانه‌هاي غربي را مشاهده مي‌کرديم ايران را جايي عقب مانده فرض مي‌کرديم اما اکنون مشاهده مي‌کنيم که ايران با ادعاهاي کشورهاي غربي بسيار فاصله دارد مانند ورزش که رسانه‌هاي دشمن هنگامي که پرچم ايران به اهتزار درمي‌آيد بسياري از تبليغات دشمن از بين مي‌رود و اين مسئله نه تنها باعث خوشحالي مردم کشور مي‌شود بلکه باعث خوشحالي مردم منطقه و مسلمانان جهان نيز خواهد شد.

وي با اشاره به اين که ورزش مي‌تواند ابزاري براي رساندن پيام کشور به ديگر کشورهاي جهان باشد، خاطر نشان کرد: هنگامي که به يکي از کشورهاي خارجي سفر کرده بودم مردم براي تشويق يک تيم به خيابان‌ها آمده بودند و من سوال کردم که اين تشويق براي چيست پاسخي شنيدم مبني براينکه ايران در يکي از مسابقات برنده شده و خوشحالي هواداران در آن کشور را برانگيخته است و به همين دليل عنوان مي‌کنم که هميشه ورزش مي‌تواند ابزاري براي رساندن پيام ايران به ديگر کشورها باشد.

وي با بيان اين که در برخي از کشورهاي همسايه دشمنان بر ورزش‌ها سرمايه گذاري مي‌کنند تا بتوانند از اين بعد بر ديگر کشورها غلبه کنند اظهار داشت: در برخي از کشورها دشمنان با استفاده از ورزش بر ديگر فرهنگ‌ها غلبه کرده و از ورزش به عنوان يک ابزار براي رساندن پيام خود استفاده مي‌کنند.

جليلي با تاکيد براينکه ورزش يک عنصر مهم در ديپلماسي است، تصريح کرد: ما نيز مي‌توانيم از اين عنصر و ظرفيت به خوبي استفاده کرده و با اين کار که بدون هيچ هزينه تبليغاتي صورت مي‌گيرد بتوانيم پيام کشور خود را به ديگر کشورها عرضه کنيم مثلا هنگامي که يک ورزشکار در مرحله قهرماني مثل المپيک ظهور پيدا مي‌کند نشان دهنده ظرفيت ورزش کشور ما بوده که توانسته نيروي تربيت کند که امروز در سطح جهان به قهرماني دست پيدا مي‌کند و اين مسئله مي‌تواند سياه نمايي‌هاي غرب را نقش برآب کند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال که امروزه براي سلامتي 4 بعد اجتماعي، معنوي، جسماني و معنوي تعريف شده اما در کشور بودجه سلامت تنها صرف درمان مي‌شود شما براي ديگر حوزه‌ها چه تمهيدي انديشيده‌ايد گفت: ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام سياست‌هاي کلي سلامت را مورد بحث قرار داده‌ايم و به اين سوال پاسخ داديم که چگونه مي‌توانيم به سلامت کشور توجه کنيم و دريافتيم که فقط نبايد به بحث درمان توجه شود بلکه بايد به ساير بخش‌ها نيز توجه کنيم که يکي از مهمترين اين بخش‌ها ورزش است و اگر هر ميزان به بخش ورزش توجه شود به ارتقاي سلامت کمک مي‌کند.

وي ادامه داد: براي تحقق اين امر بايد بودجه‌اي که به سلامت تخصيص مي‌دهيم ورزش نيز در اين بودجه انگاشته شود.

جليلي در پاسخ به اين سوال که با توجه به آمار بالاي بيمارهاي غيرواگير مانند بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان شما چه راهکاري براي کاهش اين مسئله در راستاي ورزش همگاني داريد؟ تصريح کرد: اگر به هر نسبتي که به ورزش و به خصوص ورزش همگاني بها دهيم قطعا تاثيرگذاري آن بر مواردي که ذکر شد بسيار خواهد بود.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي مبني براينکه مقام معظم رهبري در سياست‌هاي کلي بخش آموزش و پرورش به روساي سه قوه بر توسعه تربيت بدني در مدارس و دانشگاه‌ها تاکيد کرده‌اند، برنامه شما براي تحقق اين امر چيست؟ گفت: برخي از کانون‌هايي که مي‌توانند موجب نشاط، اميد و سرزندگي در جامعه باشد محيط آموزشي است و ما بايد به گونه‌اي عمل کنيم که بتوانيم از بستر مدرسه و دانشگاه براي رشد ورزش استفاده کنيم چرا که نه تنها ورزش در مدارس به خود ورزش کمک مي‌کند بلکه براي رسيدن به اهداف دانشگاه‌ها نيز مهم خواهد بود.

جليلي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه برنامه شما براي عدالت ورزشي و استعداديابي براي رفع محروميت چيست اظهار داشت: بنده اصل عدالت ساختاري را يکي از مهمترين برنامه‌هاي انتخاباتي خود مي‌دانم و اگر مي‌گوييم که ما مي‌خواهيم بستري را فراهم کنيم بايد از هر ظرفيتي که وجود دارد استفاده کرده و استعداديابي کنيم تا بتوانيم ورزش را در کشور شکوفا کنيم و البته اين امر با يک سازو کار در وزارت ورزش محقق مي‌شود يعني امکانات را به تمامي شهرها اختصاص دهيم نه به محدوده خاص.

وي ادامه داد: برخي از نقاط کشور از کمترين امکانات ورزشي برخوردار هستند که براي اين امر بايد يک عدالت ساختاري در بودجه ايجاد شده و اين شهرها بتوانند از آن استفاده کرده و در راستاي تحقق ورزش همگاني و قهرماني گام بردارند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، عدم استفاده از نخبگان در ورزش را موجب تاسف دانست و گفت: ما نخبگاني در سراسر کشور داريم که استعدادهايشان از افرادي که در تهران با بالاترين امکانات ورزش مي‌کنند نيز بيشتر است بنابراين دولت وظيفه دارد که ظرفيت آن‌ها را شناسايي کرده و از آن‌ها در ورزش همگاني استفاده کند.

جليلي خاطر نشان کرد: براي تحقق اين امر بايد بودجه ورزش روستايي که هر ساله تصويب مي‌شود به طور دقيق جذب شده و امکانات را در اختيار تمامي روستاييان قرار دهيم تا آن‌ها نيز بتوانند سهم بزرگي در جامعه ورزشي داشته باشد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار