کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر ما بتوانیم بهترین قوانین را در کشور ایجاد کنیم، ولی دستگاه‌ها ناتوان از اجرای آن باشند این قوانین ابتر و ناقص خواهند بود، لذا باید این قوانین را اصلاح کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو آن‌ها را اجرایی کنیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "سعید جلیلی" عصر امروز در رادیو ایران به تشریح برنامه‌های سیاسی و اقتصادی خود پرداخت.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما بر مبنای ایمان و امید شکل گرفته است، اظهار داشت: 50 سال از خرداد 42 که یک حرکت به سمت پیشرفت بود می‌گذرد، اما امروز ضرورت دارد که این پیشرفت‌ها را ارزیابی کرده و بدانیم که آن‌ها مرهون چه چیزهایی هستند.

وی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی در برابر رژیم بعثی، مقاومت در برخورداری از انرژی هسته‌ای و اظهارات دشمنان ایران درباره قدرت کشورمان در تمام مسائل سیاسی و اقتصادی نشان از پیروزی اسلام بر مبنای ایمان و امید است.

جلیلی با بیان اینکه دشمنان ما از پیشرفت‌های ایران اسلامی راضی نیستند، تصریح کرد: کشورهای غربی و دشمنان ایران همواره در مقابل ایمان و امید کشورمان، خط تهدید و تردید را دنبال می‌کنند و از سوی دیگر سعی می‌کنند با ایجاد تردید، ایمان مردم کشورمان را از بین ببرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: جریان تردید و تهدید همواره موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ایران را باور ندارد، در حالی که ما با داشته‌ها و ظرفیت‌های خود توانسته‌ایم یک اصل درست و منطقی را در جهان ارائه کنیم تا بتوانیم در مقابل این تهدیدها ایستادگی کرده و فرصت‌ها را بشناسیم.

وی نادیده گرفتن فرصت‌ها و ظرفیت‌های مردم را بزرگ‌ترین اشتباه برای جامعه ایرانی دانست و گفت: هنر بزرگ امام خمینی (ره) و گفتمان انقلاب اسلامی همواره بر اساس شناسایی ظرفیت‌های مردم بوده که باعث شده حماسه‌های بزرگ ایران را خلق کند و ما نیز باید این حماسه را دوباره تکرار کنیم.

جلیلی با تاکید بر اینکه حماسه‌های بزرگ ایران تکرار شدنی است، اظهار داشت: در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و هنر می‌توان حماسه خلق کرد، اما با این شرط که گفتمان اسلام ناب و استفاده از ظرفیت مردم در تحقق حماسه‌ها در نظر گرفته شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز مردم ما در ۲ کلمه اصلی شعار ولایت و مقاومت را مطرح می‌کنند، چرا که به خوبی فهمیده‌اند که اگر پیشرفتی در کشور حاصل شده در راستای ولایت و مقاومت بوده است.

وی ادامه داد: اگر امروز این پیشرفت‌ها در کشور ما تکثیر و اگر خرمشهر آزاد شده و در راستای آن جنوب لبنان و غزه نیز آزاد شده‌اند به دلیل تکیه بر ولایت و مقاومت است.

* ماجرای دیدار با سید حسن نصرالله

جلیلی با اشاره به دیداری که با "سید حسن نصرالله" داشت، گفت: سید حسن نصرالله طی سخنانی که با من داشتند عنوان کردند قدر ولایت فقیه و رهبری را بدانید، چرا که ما هر زمان به صحبت‌ها و عقاید ایشان توجه کرده‌ایم پیروزی برای ما حاصل شده است.

عضو مجمع تشخص مصلحت نظام تصریح کرد: هنگامی که دشمن نمی‌تواند در مقابل پیشرفت‌های کشور ما مقاومت کند به تردید و تهدید روی می‌آورد و هر زمان که ما به خیمه دشمنان رسیدیم آنان با تردید باعث رخنه در حرکت ما شدند، اما اکنون باید بتوانیم با استفاده از ایمان و امید و ظرفیت مردم، موفقیت‌های بزرگی را در پیشرفت کشور کسب کنیم.

جلیلی با طرح این سؤال که "بسیاری از مردم راه حل مشکلات گرانی، بیکاری، مسکن و اشتغال را بیان می‌کنند، اما چرا این‌ها رفع نشده‌اند"، اظهار داشت: دولت‌های قبل نیز در نظر داشتند تا تورم، گرانی و بیکاری را از بین ببرند اما نتوانستند، چرا که به نظر من قبل از تمام این وعده‌ها باید به اصلاح ساختار اجرایی و اداری کشور پرداخت.

وی ادامه داد: دولت مانند یک ماشین بوده که در مسیر خود کند است در نتیجه هزینه‌های زیادی صرف این ماشین شده تا به مقصد برسد، اما باید قبل از هر چیز ساختار و سازوکار آن حل شود.

* قوانین نیاز به اصلاح دارند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر ما بتوانیم بهترین قوانین را در کشور ایجاد کنیم، ولی دستگاه‌ها ناتوان از اجرای آن باشند این قوانین ابتر و ناقص خواهند بود، لذا باید این قوانین را اصلاح کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو آن‌ها را اجرایی کنیم.

جلیلی با تاکید بر اینکه ما برای اصلاح دولت نباید به یک ناجی فکر کنیم، خاطرنشان کرد: یک فرد هر چقدر هم که توان داشته باشد یک فرد است، لذا ما باید ساختار اجرایی را تصحیح کرده و بر مبنای یک قانون صحیح عمل کنیم.

وی با اشاره به اولویت دولت آینده افزود: باید سفرهای وزارتخانه‌ای را راه‌اندازی و آن‌ها را از قید وبند زنجیرها آزاد کرد، چرا که باعث ایجاد برخی مشکلات اساسی مانند تورم، بیکاری و مسکن و... شده است.

جلیلی با اشاره به بالا رفتن آمار زمین‌خواری در کشور، اختلاس اقتصادی و عدم کنترل قیمت مسکن افزود: ما باید این‌ها را در یک سازوکار صحیح به گونه‌ای مدیریت کنیم که بتواند مانع بروز اینگونه مفاسد شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، راهکار مناسب برای رفع این بحران را ایجاد بانک اقتصادی به شکل حلقه‌های متصل به هم دانست و گفت: امروز یکی از معضلات در اقتصاد، عدم ثبات در عرصه بازار ارز، پول و کالا است که مردم ما را نگران کرده و لازمه یک اقتصاد سالم و صحیح ایجاد شفافیت اقتصادی در ساختار اجرایی و اداری کشور است.

وی با اشاره به ایجاد این شفافیت‌ها با استفاده از سامانه ثبت سفارش توسعه تجارت، سامانه ترخیص کالای گمرک و سامانه تخصیص از بانک مرکزی در قالب پرتال ارزی افزود: بحث شفافیت در معاملات ارزی که در صرافی‌ها نیز از آن یاد شده، نیازمند یک شفافیت مشخص در قالب نظارتی صحیح است.

* برای ثبات بازار پول باید تدابیر درست را ارزیابی کرد


جلیلی در ادامه با اشاره به هدایت منابع بانکی به سمت تولید که موجب هدایت نوسانات بانکی شده است، افزود: تقویت ارز نیازمند یک شفافیت مشخص در این مرکز بوده که برای ثبات بازار پول باید تدابیر درست را ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: شفافیت و نظارت به وجود آمده می‌تواند ثبات بازار پول را مدیریت کند.

جلیلی با تأکید بر ایجاد ثبات در بازار کالا تصریح کرد: بحث تأمین ذخایر کالای اساسی مردم که به دلیل عدم شفافیت شبکه توزیع منجر به ذخیره کالاها در انبارها در نهایت منجر به فاسد شدن کالاها شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای ایجاد شفافیت باید سامانه دیگری را دنبال کرد تحت عنوان پرتال تجاری که موجب شفاف‌سازی در شبکه توزیع شده است.

وی با اشاره به یکی از راهبردهای اشتغال افزود: اگر در زمینه خدمات مولد سرمایه‌گذاری کنیم این امر باعث ایجاد اشتغال و درآمد در جامعه می‌شود.

جلیلی با اشاره به راهبردی دیگر در زمینه اشتغال اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در لوکوموتیوهای تولید باعث سرمایه‌گذاری هدفمند تولید شده که صنایعی را که دارای زنجیره‌های تولید پیشین و پسین بوده تقویت می‌کند که این امر موجب ایجاد شغل‌های مستقیم و غیر مستقیم در عرصه جامعه است.

وی ادامه داد: اگر بتوان این‌ها را به شکل صحیح در ساختار اجرایی اداری برنامه‌ریزی کرد باعث از بین رفتن موانع و ایجاد ظرفیت تولید و اشتغال می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به بحث تحریم‌ها خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی به گونه‌ای بوده که از ابتدا دشمنان ما به مقابله با جمهوری اسلامی ایران برخاسته‌اند و می‌توان از این امر اینگونه نتیجه گرفت که مشکل اصلی و اساسی آن‌ها موضوع هسته‌ای ایران نبوده و این بهانه‌ای برای غرب است.

* باید ساختار اقتصادی را مقاوم کنیم

جلیلی در ادامه با اشاره به راهکار مقابله با تحریم‌ها گفت: این امر را می‌توان به زلزله‌ای تشبیه کرد که برای پیشگیری از آن باید ساختمان‌ها را مقاوم کرد؛ ما نیز در این خصوص باید ساختار اقتصادی را مقاوم کنیم.

وی در ادامه افزود: با اصلاح ساختار اداری اجرایی، معضلات کشور قابل حل بوده که این امر نیازمند اراده است. ایران نباید در مقابل فشارها و تهدیدهای دشمن عقب‌نشینی کند، بلکه باید مبنی بر ظرفیت‌های داخلی و اقتصادی کشور مقاومتی را پیگیری کنیم که منجر به عقب‌نشینی دشمن شود.

جلیلی ادامه داد: اگر ما بخواهیم مقاومتی معقول، منطقی و مدبرانه را در کشور داشته باشیم باید ساختارها را به گونه‌ای تنظیم کرد که باعث عقب‌نشینی دشمن در این عرصه شود و در این راه باید به مردم و ملت خود هرچه بیشتر اعتماد کنیم.

وی تأکید کرد: باید به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها اجازه آزادسازی ظرفیت‌ها را داد که این امر موجب تولید قدرت در کشور و باعث پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: بعد از خلق حماسه پرشور انتخابات باید حماسه اقتصادی را کلید زد که اولویت در این امر این است که ساختار اداری، اجتماعی را آزاد کرد تا جامعه و توانمندی‌های کشور امکان ظهور و بروز را داشته باشد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۰۲:۱۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۲
رای ما دکتر سعید جلیلی.
آخرین اخبار