گزارش مشروح ميداني باشگاه خبرنگاران از سطح شهر تهران؛

از نياوران تا خاوران/ هرآنچه در شعب اخذ راي تهران اتفاق افتاد

امروز در حالي يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراها از ساعت 8 صبح آغاز شد كه مشاهدات خبرنگار ميداني باشگاه خبرنگاران از نياوران تا شهر ري، حكايت از خلق حماسه‌اي شگفت داشت؛ با ما براي مرور اين حماسه همراه شويد ...

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ همزمان با طلوع آفتاب و از ساعت 7 صبح امروز جمعه 24 خرداد فعاليت خود را از محل باشگاه خبرنگاران براي پوشش حماسه‌اي که قرار بود توسط مردمان اين مرز و بوم خلق شود، آغاز کرديم.

مقصد نخست، "مسجد‌النبي" ولنجک بود، با آنکه نيم ساعت تا آغاز رسمي برگزاري انتخابات باقي مانده بود اما مسئولان اين شعبه مقدمات را فراهم کرده بودند و مردم نيز در بيرون از مسجد منتظر شروع انتخابات بودند.



سعادت‌آباد مسير بعدي بود که راهي آن شديم و همانند ولنجک شاهد بوديم که هموطنان با در دست داشتن شناسنامه در مقابل مسجد جامع سعادت‌آباد منتظر آغاز رسمي راي‌گيري هستند، دهقاني و ملکي روساي شعبه 173 و 171 معتقد بودند تمام مقدمات براي برگزاري يک انتخابات باشکوه آماده بوده و هيچ‌گونه مشکلي وجود ندارد.

اما برخلاف تصور ما که فکر مي‌کرديم محل اخذ راي شهرک غرب در "مسجد جامع" اين شهرک خواهد بود اما  اخذ راي از هموطنان با کمي فاصله در دبيرستان پسرانه اين شهرك برگزار مي‌شد.

مجتبي ناظري رئيس شعبه اين حوزه هم گفت از هم‌اکنون برگزاري انتخابات به صورت رسمي آغاز شده و هيچ‌گونه مشکلي در اين راستا وجود ندارد.



دبيرستان " امام جعفر صادق(ع)" و "مسجد نظام مافي" جنت‌آباد نيز با آنکه ابتداي زمان انتخابات بود اما با حضور پرشور مردم مواجه بود به صورتي که مردم با در دست داشتن شناسنامه‌هاي خود در صف طويلي منتظر اداي فريضه خود بودند.

"مسجد امام حسن" شهرزيبا، "مسجد امام علي" شهران، "دبيرستان نور" مرزداران، "مسجد باغ فيض"، "مسجد الزهرا" شهرآرا نيز به ترتيب مقصد بعدي ما بودند که با حضور در هر يک از اين شعب با حضور چشم‌گير مردم مواجه شديم و روساي شعب مذکور نيز به صورت جداگانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از حضور پرشور مردم اظهار تعجب کردند چرا که معتقد بودند معمولا در ساعات اوليه حضور مردم به اين شدت بي‌سابقه است.


"مسجد اميرالمومنين" و "مسجدالنبي" اميرآباد ديگر حوزه‌هايي بودند که با حضور در اين مساجد چيزي جز صف‌هاي طولاني مردم مشاهده نمي‌شد. امامي ناظر شوراي نگهبان در اين حوزه تصريح کرد: تمام امکانات براي برگزاري انتخابات فراهم بوده و هيچ‌گونه مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.

ناگفته نماند، مردم با حضور در شعب اخذ راي ابتدا از ميان اسامي 6 نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري يک نفر را انتخاب و براي انتخابات شوراها نيز از ليست عريض و طويلي که اسامي 8 هزار و 179 نفر در آن قيد شده بود 31 نفر را انتخاب مي‌کردند.

شايد جالب‌ترين نکته‌اي که در جريان گزارش ميداني خود با آن مواجه شديم، شعبه سيار 766 ميدان سيد جمال‌الدين اسدآبادي بود، اين صندوق در کنار آلاچيقي در اين محوطه و در سايه باصفا و خنك درختان برپا شده بود و در نهايت دنج بودن و آرامش مردم با حضور در اين حوزه راي خود را به صندوق مي‌انداختند.



فرقي نمي‌کرد راي‌دهنده کراوات زده باشد يا يک شهروند ديگر باشد بلکه همه به صورت يکسان با حضور در پاي صندوق‌هاي راي به نداي دروني خود مبني برانجام وظيفه پاسخ مي‌دادند.



نکته جالب‌تر اين که خانواده‌اي پاي اين صندوق حاضر شدند که به صورت مشورتي و پس از بررسي اسامي نامزدهاي مختلف نهايتا نامزد مورد نظر خود را انتخاب کردند.



مدرسه مصطفي‌ خميني در يوسف‌آباد از ديگر حوزه‌هايي بود که همچنان وجهه انقلابي بودن خودش را حفظ کرده بود و مردم با حضور در اين مدرسه راي مي‌دادند.

حوزه راي‌گيري مدرسه سميه وضعيت متفاوتي نسبت به ساير شعب داشت چرا که اميدي رئيس اين شعبه مي‌گفت به دليل حضور پرشمار مردم درخواست دو منشي ديگر کرديم تا کمک کنند.

وي همچنين گفت: صندوق سياري نيز در خيابان فاطمي مستقر کرديم تا بتوانيم هر چه سريعتر نسبت به اخذ راي از مردم اقدام کنيم.



شعبه اخذ راي سازمان تبليغات اسلامي در ميدان فلسطين نيز وضعيت مشابهي داشت به طوري که قرباني رئيس اين شعبه به باشگاه خبرنگاران گفت: با آنکه در ساعات اوليه راي‌گيري هستيم ولي تعرفه جديد درخواست کرديم و احتمالا تا پايان شب تعرفه‌هاي ديگري نيز درخواست مي‌کنيم.


شعبه سيار ديگري به شماره 759 در خيابان وصال شيرازي مستقر بود که صندوق‌هاي اخذ راي در يک اتوبوس شهري مستقر و اعضا نيز در داخل همان اتوبوس از مراجعه‌کنندگان راي‌گيري مي‌کردند.

در ادامه گشت و گذار ميداني خود با صحنه ديگري نيز مواجه شديم، خبرنگاري که مدعي بود خبرنگار شبکه يک تلويزيون ايتالياست در ستاد انتخاباتي حسن روحاني با برخي اعضا گفتگو مي‌کرد و به محض ورود علي يونسي وزير اطلاعات دوران اصلاحات مصاحبه خود با مصاحبه شونده را قطع و بلافاصله با يونسي مصاحبه کرد.

اين خبرنگار به صورت ماهرانه‌اي از يونسي درخصوص تجدد و مدرن بودن ايران و وابستگي آن به نتيجه انتخابات سوال پرسيد و يونسي نيز گفت: ملت ايران و ايتاليا مثل دو برادري هستند که با هم دعوا کرده‌اند و در صورت پيروزي حسن روحاني اين روابط گسترش خواهد يافت.



خبرنگار ايتاليايي، هنگام خروج از ستاد به اتفاق تصويربردار خود در کنار پوستر بزرگ حسن روحاني که در سالن ستاد نصب شده بود ايستاد و از افراد حاضر در سالن خواست که از او عکس يادگاري بگيرند.

وقتي زمان ورود خبرنگار ايتاليايي به ايران‌ را از مترجم وي پرسيديم، گفت: آن‌ها از روز پنج شنبه وارد ايران شده‌اند و تا پايان روز شنبه در ايران باقي خواهند ماند، البته وي گفت اين خبرنگاران فقط از ستاد حسن روحاني بازديد کرده‌اند‌.

شعبه 678 پتروشيمي در خيابان طالقاني و شعبه 630 اداره کل تعاون در خيابان بزرگمهر از ديگر حوزه‌هايي بودند که علي‌رغم کوچک بودن مکان با حضور گسترده مردم مواجه بودند.

مرآتي رئيس شعبه پتروشيمي تصريح کرد: در پي درخواست مقام معظم رهبري مردم در ساعات اوليه صبح به اين شعبه مراجعه کردند و نسبت به ادوار گذشته ميزان حضور مردم چشم گير بوده است و البته رئيس شعبه اداره کل تعاون به هر دليلي حاضر به مصاحبه نشد.

مسجد هدايت در چهار راه استانبول مقصد بعدي ما بود که کاظمي ناظر شوراي نگهبان در اين حوزه از استقبال خوب مردم خبر داد و گفت: در ساعت پاياني روز حضور مردم گسترده تر نيز خواهد شد.

مسجد صاحب‌الزمان واقع در خيابان وحدت اسلامي که شعبه اخذ راي خود کد 1516 در آن مستقر بود مقصد بعدي ما بود که برخي ناهماهنگي‌ها به وجود آمد.

ايلکا رئيس اين شعبه از استقبال خوب مردم خبر داد و گفت: درخواست تعرفه جديد داده‌ايم چرا که حضور مردم بيش از انتظار بوده است.

وي گفت: تنها نماينده قاليباف بر سر صندوق‌ها حاضر است و ساير نامزدهاي رياست جمهوري و انتخابات شوراها، نماينده‌اي بر سر صندوق ندارند.

ناگفته نماند ناظر شوراي نگهبان در اين شعبه در حالي مانع از ورود ما به محل اخذ راي شد که رئيس شعبه اجازه حضور ما را صادر کرده بود.

شعب 1628، 1620 در دو مدرسه حضرت فاطمه زهرا(س) به فاصله مکاني کمتر از 20 متر مستقر بودند و روساي اين شعب نيز از رشد حضور مردم در اين دوره از انتخابات نسبت به ادوار گذشته خبر دادند.

شيرواني رئيس شعبه 7074 مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در خيابان حدادعادل در جنوب شهر تهران ضمن حضور ما در اين حوزه با رويي گشاده گفت: استقبال بسيار خوب بوده است هر چند اکثر مردم با حضور در مسجدلرزاده که در اين نزديکي است راي مي‌دهند ولي اين مسجد نيز امروز شلوغ بود.

مسجد لرزاده تهران در ميدان خراسان هم نيازي به توصيف ندارد، صف‌هاي عريض و طويل مردم که حتي در کوچه‌ها نيز امتداد داشت گوياي يك حماسه سياسي بزرگ بود. حضور خبرنگاران داخلي و خارجي از رسانه‌هاي مختلف براي انعکاس اتفاقات اين حوزه جايي براي كلام عاجز ما نمي‌گذارد.

ناگفته نماند، اميرمهدي باقر‌ميزاني 25 ساله در خصوص علت حضور خودش در عرصه انتخابات را اينگونه بيان کرد: "فقط بخاطر اينکه به نداي  رهبرمون پاسخ بدم به پاي صندوق راي اومده‌ام"

"مسجد الرسول" ميدان رسالت ميعادگاه ديگر مردمان اين مرز و بوم بود که با حضور در شعبه 437 راي خود را به صندوق‌ها مي‌انداختند.

شجاعي منظري رئيس اين شعبه نيز ازدحام جمعيت براي خلق حماسه سياسي در اين حوزه را بي‌سابقه دانست و گفت: تاکنون درخواست 2 هزار تعرفه داشتيم و قطعا تا پايان شب مجددا درخواست تعرفه خواهيم داشت.

"مسجدالنبي" نارمک همانند مسجد لرزاده ميزبان اصحاب رسانه بود و شلوغ‌ترين محلي بود که از صبح مشاهده کرده بوديم حضور پرشور مردم براي خلق حماسه در اين حوزه موج مي‌زد و از همه طيف‌ها آمده بودند.

هادي ساعي قهرمان تکواندو کشورمان و همچنين عضو شوراي شهر در حالي در اين حوزه حضور يافت که با استقبال پرشور مردم مواجه شد و جوانان از وي درخواست مي‌کردند تا در بين آن‌ها بماند.



ساعي با اشاره به علت حضور خود در پاي صندوق‌هاي راي به باشگاه خبرنگاران گفت: اين يک وظيفه است و بايد همه مردم به وظيفه خود عمل کنند بايد خودمان سرنوشت خودمان را تعيين کنيم.

حسينيه ارشاد همانند "مسجدالنبي" و " مسجد لرزاده" با موج عظيمي از حضور مردم مواجه بود و جمعيت در اطراف اين حسينيه در صف‌هاي طولاني حضور داشتند تا نوبت آن‌ها براي دخالت در تعيين سرنوشت خود برسد.

‌"حسينيه نياوران" علي رغم تصوري که داشتيم پرشورتر از هميشه و با حضور گسترده مردم مواجه بود به طوري که به دليل ازدحام جمعيت برخي‌ در اطراف حسينيه تجمع کرده بودند تا بتوانند راي دهند.

شعبه شماره 6 بيمارستان شهداي تجريش آخرين مقصدي بود که با حضور در آن به وظيفه ملي خود عمل کرديم.

گزارش از وحید عظیم‌نیا

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار