جوامع محلي بايد براي مقابله با بيابان زايي توانمند شوند

نماینده سازمان ملل متحد در ايران گفت: برای مقابله با پدیده بيابان زايي باید جوامع محلی به کار گرفته شوند، از سوی دیگر آنها توانمند شوند، تا به کمک دولت بیایند و مشکلات بیابان‌زایی برطرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گری‌لوئیس در همایش به مناسبت روز ملی مقابله با بیابان‌زایی با انتقاد از عکس العمل کند در مقابله با ریزگردها اظهار داشت: اگر دانش کافی از هزینه‌هایی که بابت عدم مقابله با ریزگردها و فوایدی که از انجام آن به دست می‌آید، داشته باشیم، مقابله با ریزگردها این قدر با کندی انجام نمی‌شود.
 
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تأکید کرد: مقابله با ریزگردها در ایران و کشورهای منطقه باید با سرعت بیشتری انجام شود.
 
گری‌لوئیس ریزگردها را به عنوان تهدید جدی در مناطق خشک و نیمه خشک و ایران عنوان کرد و گفت: آژانس‌های سازمان ملل در ایران موضوع مقابله با ریزگردها را جدی در نظر گرفته‌اند و در این زمینه همکاری می‌کنند، اما راه‌حل‌ها نیاز به همکاری‌ جوامع بین‌المللی و کشورهای منطقه دارد.
 
در ادامه گری‌لوئیس پدیده خشکسالی و بیابان‌زایی را نابودکننده زندگی مردم عنوان کرد و گفت: پدیده بیابان‌زایی به عنوان مشکل اصلی امنیت انسانی به ویژه در آینده است.
 
وی ادامه داد: برای مقابله با این پدیده شوم باید جوامع محلی به کار گرفته شود، از سوی دیگر آنها توانمند شوند، تا به کمک دولت بیایند و مشکلات بیابان‌زایی برطرف شود.
 
گری‌لوئیس  گفت: در حالی که نیاز سالانه هر فرد دو هزار مترمکعب آب است، اما در مناطق خشک ایران نیز جزء آنها است، این میزان تنها 300 هزار مترمکعب است.
 
وی با بیان اینکه در هر دهه 2 درصد به بیابان‌های مناطق خشک دنیا اضافه می‌شود، گفت: گرم شدن زمین این مشکلات را تشدید می‌کند.
 
گری‌لوئیس ادامه داد: طی سالهای گذشته با افزایش 2 درجه‌ای دما در دنیا مواجه هستیم و در صورتی که این افزایش دما به 4 تا 6 درجه برسد، فاجعه ایجاد خواهد شد.
 
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: افزایش یک درجه دمای کره زمین تولید بالقوه محصولات کشاورزی را 10 درصد کاهش می‌دهد.
 
گری‌لوئیس درباره مشکلات ایران گفت: میزان بارندگی در منطقه خزر، شمال غرب و غرب کشور بالا است.
 
وی با اشاره  به پروژه‌هایی که در زمینه مقابله با بیابان‌زایی با ایران همکاری می‌کنند،  گفت: در طرح پروژه ترسیب کربن که در منطقه ملارد در مساحت 70 هزار هکتار در دست انجام است و 15 هزار هکتار در خراسان جنوبی انجام شده است، از بیابان‌زایی جلوگیری خواهد شد.
 
گری لوئیس گفت: علاوه بر آن این پروژه موجب اشتغال در جوامع محلی شده و منافع آنها را نیز تأمین می‌کند.
 
وی تصریح کرد: قرار است پروژه ترسیب کربن در 10 استان کشور تعمیم داده شود.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار