در اثر كاهش بودجه فرهنگي؛

بناهاي تاريخي ايتاليا در معرض تهديد قرار گرفتند

کاهش بودجه فرهنگي در ايتاليا روند مرمت و نگهداري بناهاي تاريخي اين کشور را از شهر قديمي پومپي تا بناي باستاني کولوسيوم واقع در شهر رم مختل کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين در حالي است که سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل (يونسکو) درباره اين وضعيت به شدت هشدار داده است. 
ماسيمو بري، وزير فرهنگ ايتاليا ديروز در مصاحبه با مطبوعات اين کشور با نارضايتي گفت : « بودجه بخش فرهنگي در پنج سال اخير دو سوم کاهش يافته است.» 
ايتاليا در حال حاضر از نظر ميزان بودجه بخش فرهنگي از همتايان اروپايي خود عقب مانده است. دولت ايتاليا تنها يک و يک دهم درصد بودجه خود به بخش فرهنگي اختصاص داده است، در حالي که ايرلند هفت و چهار دهم درصد، اسپانيا سه و سه دهم درصد و فرانسه دو و نيم درصد بودجه خود را به اين بخش تخصيص داده اند. 
کمبود بودجه گنجينه باستاني ايتاليا را تحت تاثير مخربي قرار داده است، به طوري که بسياري از بناهاي تاريخي اين کشور به علت نگراني از ريزش سنگ هاي استفاده شده در بنا بسته شده اند و بناهاي ديگر نيز گاه و بيگاه به علت اعتراضات و تحصن ها بسته مي شوند. 
جيوواني پوگليسي، رئيس کميسيون ملي يونسکو در ايتاليا اوايل اين هفته ضمن هشدار، از دولت اين کشور خواست در سريع ترين فرصت ممکن تدابير مناسبي براي حفظ و مرمت شهر باستاني پومپي اتخاذ کند؛ شهري که مدت هاي طولاني منتظر دريافت بودجه اي بود که يا به درستي مورد استفاده قرار نگرفت يا صرف مبارزه با سازمان هاي تبهکار شد.
فوران بزرگ آتشفشاني حدود دو هزار سال پيش موجب ويراني شهر پومپي شد، اما مواد مذاب آتشفشان که به سنگ تبديل شد، موجب شد بسياري از ساختمان هاي اين شهر و حتي حفظ اجساد قربانيان آن حادثه در همان وضعيت اوليه باقي بمانند. 
وضعيت فعلي اين شهر که نزديک ناپل قرار دارد، يکي از نمونه هاي دهه ها سوءمديريت بسياري از گنجينه هاي فرهنگي ايتاليا و همچنين نتيجه رياضت هاي اقتصادي و کاهش بودجه بخش فرهنگي در اين کشور بحران زده به شمار مي رود. 
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رم، وزير فرهنگ ايتاليا با هشدار درباره « ساخت و سازهاي غيرقانوني که به بافت قديمي شهر لطمه مي زند و کمبود پرسنل براي حفاظت از اين شهر» خواستار « ايجاد منطقه اي جديد نظارتي در اطراف شهر » به منظور جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرقانوني شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار