همدان/

پیش‌بینی مهاجرت اجباری همدانی‌ها توسط استاندار

استاندار همدان گفت: با توجه به شدت یافتن افت آب‌های زیرزمینی در همدان، ظرف چهار تا پنج سال آینده کشاورزی در استان تعطیل می‌شود و مهاجرت افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، علی‌محمد آزاد صبح امروز در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، با اشاره به وضعیت نامناسب آب در استان و پایین بودن سطح آب سداکباتان و چاه‌ها، افزود: باید جلوی چاه‌های غیرمجاز گرفته شود و به سمت مصرف بهینه آب حرکت کنیم به طوری‌که حتی‌المقدور میزان مصرف را به حداقل برسانیم.

به گفته آزاد، با توجه به بالا رفتن دمای هوا در استان، میزان تبخیر و مصرف آب شرب نیز افزایش یافته است به طوری‌که مجبور به رهاسازی آب نگهداری شده برای ضریب اطمینان، شدیم.

وی ادامه داد: در صورت عدم مصرف بهینه آب مجبور به جیره‌بندی می‌شویم البته نمی‌خواهیم این اتفاق رخ دهد. همچنین پرمصرف‌ها اگر مصارفشان را پایین نیاورند انشعابشان را حتما قطع می‌کنیم.

استاندار همدان در ادامه تحقق حماسه اقتصادی را در گرو همکاری تمام دستگاه‌ها دانست و افزود: تمام دستگاه‌ها باید توان خود را در این زمینه به کار بندند چراکه می‌توان گفت بحث اشتغال زیرساخت تحقق حماسه اقتصادی است.

وی همچنین خواستار تشکیل کمیته اشتغال روستایی شد تا پیگیر تعریف شغل‌هایی متناسب، در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر شوند.

آزاد ادامه داد: باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر توسط دستگاه‌ها شناسایی و متناسب با آن شغل‌هایی تعریف شود و در اختیار روستائیان قرار گیرد تا هر روستایی در حد توان خود شغلی برگزیند و آنگونه نباشد که هر کس پولی دریافت کند و به جای ایجاد اشتغال، آن را هزینه رفع گرفتاری خود کرده و در نهایت بدهکار هم شود.

وی تاکید کرد: اول باید شغل تعریف شود سپس اعتبارات در اختیار افراد قرار گیرد تا بدین ترتیب این مبالغ به صورت هدفمند هزینه شود.

استاندار همدان همچنین با تاکید بر حمایت و پشتیبانی از صنایع موجود در استان، اظهار کرد: به عنوان مثال در صنعت مبل ملایر، رویه کوبی و رنگ‌آمیزی در این شهرستان انجام نمی‌شود و به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود.

و ی اضافه کرد: در صورتی که اگر تمام این کارها در خود ملایر انجام شود ارزش افزوده حاصل از آن عاید استان می‌شود.

آزاد ادامه داد: در بحث تولید محصولات کشاورزی استان نیز وضع بر همین منوال است به عنوان مثال به جای عرضه خام سیب‌زمینی می‌توان آن را تبدیل کرد تا هم ارزش افزوده آن در استان بماند و هم ایجاد اشتغال کند. حتی می‌توان به جای احداث سوله، در خانه‌های روستایی کارگاه ساخت.

وی همچنین به صنعت فرش و فرشبافان استان اشاره کرد و گفت: می‌توان با آموزش فرشبافی به افراد و ایجاد فضایی برای آنان و در مجموع با حمایت و کمک به فرشبافان، ارزش افزوده این بخش را نیز نصیب استان کرد. همچنین دست دلالان از این بخش کوتاه می‌شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: همدان ، مهاجرت ، استاندار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.