مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور خبر داد:

سال گذشته بيش از ۲۵۰ هزار نفر در کشور آموزش کمکهای اولیه دیدند

آموزش کمک های اولیه در فوریتهای پزشکی در سراسر کشور به صورت رایگان با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، دانشگاههای علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور در حال اجراست.

آرزو دهقانی، مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آموزش کمک های اولیه در فوریتهای پزشکی در سراسر کشور به صورت رایگان با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، دانشگاههای علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور و
مراکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی در سراسر کشور در حال اجراست و در سال گذشته  بيش از ۲۵۰ هزار نفر در اين زمينه آموزش ديده اند.

 وی افزود: تأمین سلامت افراد جامعه در کشور ما، همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، امریست همگانی که حفظ و ارتقای آن، فقط اقدامات جمعی و مشارکتهای بین بخشی تمام اعضای دولت و حضور آگاهانه مردم را می طلبد. در بررسی های انجام شده در کشور های پر درآمد مشخص گردید که ۵۰% موارد مرگ آسیب دیدگان حوادث ترافیکی جاده ای در عرض چند دقیقه در صحنه تصادف یا حین انتقال به بیمارستان اتفاق می افتد و این موضوع نقش آماده سازی حاضران در صحنه تصادف و یا اولین کسانی که وارد صحنه حادثه شده و می توانند نقش مهمی را در حفظ حیات مصدوم ایفا کنند بیان می سازد، نظیر انجام عملیات احیاء، برقراری تماس با سرویس های خدمات اورژانس و یا سایر واحد های امداد رسان ،کمک به امنیت صحنه تصادف (مثل جلوگیری از تصادفات بیشتر، پیشگیری از ورود آسیب به امدادگران و حاضرین در صحنه ، کنترل جمعیت حاضر در محل و ...) 

دهقانی با بیان این که آموزش همگانی با شعار هر خانواده یک امدادگر در جهت ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در زمینه پیشگیری از بروز حوادث، نحوه برخورد با بیمار و ارائه اقدامات اولیه در مواجهه با حوادث گواناگون و همچنين کاهش مرگ و میر قابل پیشگیری ناشی از حوادث گام بر مي دارد عنوان
کرد: این روش آحاد مردم، پرسنل دولتی و غیر دولتی و گروههای امدادی(هلال احمر، پلیس، آتش نشانی و...) و سایر گروهها مثل آموزش و پرورش، بسیج و... را شامل  می شود. در اين طرح آموزشي از جدیدترین منابع روز دنیا  و نيز کتابهاي اورژانس های طبی و سایت های معتبر، جهت تهیه و تدوین پروتکل های جدید استفاده مي گردد.

 وی ادامه داد:نتایج مطالعات و تحقیقات گسترده نشان می داد که حتی کودکان از سن ۵ سالگی توانایی یادگیری کمک های اولیه را داشته و این امر منجر به فرهنگ سازی دانشی و بینشی در آنها می شود . لذا پیشنهاد می شود در برنامه درسی محصلین آموزش کمک های اولیه گنجانده شود. مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی  در راستاي فرهنگ سازي و آشنا نمودن گروه سني الف، ب و ج با اورژانس پيش بيمارستاني، كتاب  ‌الو اورژانس، زنگ نزن الكي،  مثلث طلايي و چهارشنبه کاغذی را تدوين و به چاپ رسانيده است. در راستای اجرای طرح مذکور در سال گذشته بیش ۹۰ هزار دانش آموز  و ۷۵۰۰  معلم تحت آموزش قرار گرفته اند.

دهقانی با بیان این که نیرو های زحمتکش پلیس در تمامی راهها و جاده های کشور حضور پر رنگی دارند و از سوی دیگر در بعضی از اوقات قبل از سایر نیرو های امدادی بر بالین مصدومان و حادثه دیدگان حاضر می شوند خاطرنشان کرد: لذا توانمند سازی نیروی انتظامی پلیس، راهداري و هلال احمر در خصوص نحوه کمک رسانی به مصدومان و حادثه دیدگان به ویژه در حوادث ترافیکی ، نقش بسزایی در کاهش آمار تلفات و خسارات جانی ناشی از این حوادث خواهد داشت. در راستای اجرای طرح مذکور در سال گذشته بیش ۱۷ هزار نیروی نظامی و انتظامی، ۱۰هزار راننده،  ۴۱ هزار کارمند و اصناف و ۱۷هزار خانم خانه دار تحت آموزش قرار گرفته اند. / ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار