پایگاه خبری لوب لاگ:

ريشه خصم كشورهاي غربي عليه ايرانيان و پيشرفت هسته اي آنان از دوران ضديت آنان با ملي شدن صنعت نفت و انجام كودتاي 28 مرداد نشأت مي گيرد

"ريحانه انوشيرواني" در مقاله جديد خود تحت عنوان "كودتاي 28 مرداد، ديروز و امروز" به ريشه هاي خصم كشورهاي غربي در قبال ايرانيان و منافع ملي كشورمان از زمان مخالفت آنان با ملي شدن صنعت نفت تا خصم عليه پيشرفت هاي هسته اي اشاره مي كند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری لوب لاگ ؛ نويسنده با اشاره به ملي شدن صنعت كشورمان و مبارزه ايرانيان در اين مسير و تلاش ايران اسلامي براي دفاع از حقوق مسلم هسته اي خود شباهتي مهم مي بيند و در اين باره مي نويسد "اكثر مورخان در مورد كودتاي آمريكايي – انگليسي و سرنگوني دولت قانون "محمد مصدق" بسيار نوشته اند. در اين ميان باید گفت كه شباهت بسياري ميان آن دوره و نزاع قدرتهاي غربي بر برنامه "صلح آميز" هسته اي ايران وجود دارد." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "صنعت نفت ايران در دوره مصدق ملي اعلام شد. در آن زمان انگليسي ها و آمريكايي ها دشمني زيادي را با ايرانيان به همين خاطر انجام دادند. به همين خاطر بايد گفت كه ريشه هاي نفرت ايرانيان از آمريكايي ها و مداخلات شان در امور داخلي كشور ايران به دوره ملي شدن صنعت نفت ايران باز مي گردد. در سالهاي اخير بسياري از اساتيد و پژوهشگران غربي به اين نتيجه رسيده اند كه دولت آمريكا در سالهاي اخير سياست استعمارگرايانه پيشين دولت انگليس را در قبال برنامه هسته اي ايران در پيش گرفته است." 

نويسنده در ادامه با اشاره به دفاع ايرانيان از غرور ملي و شرافت در مقابل هجمه كشورهاي غربي مي نويسد "براي ايرانيان دفاع از حاكميت ملي يكي از موارد بسيار ضروري و مهم است. در دهه هاي پيش اين موضوع در قابل تلاش ايرانيان براي ملي شدن صنعت نفت آن كشور تبلور يافت. براي دولت انگليس ملي شدن صنعت نفت نشانه اي از از دست دادن كنترل آن كشور بر حوزه انرژي ايران بود. دولت آمريكا نيز امروز نقشي مشابه با نقش انگليس در سالهاي گذشته را ايفا مي كند." 

نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به ادامه روند تخاصم قدرتهاي غربي عليه كشورمان از زمان كودتاي 28 مرداد تا به امروز و مخالفت آنان با پيشرفت هسته اي كشورمان مي افزايد "غير ممكن است كه بخواهیم تاريخ معاصر ايران را بخوانيم و تشابهي ميان دوران كودتاي انگليسي – آمريكايي 28 مرداد با تلاش هاي امروز كشورهاي غربي براي بازداشتن ايران از ادامه پيشرفت هاي هسته اي اش مشاهده نكنيم. در آن دوره نيز كشورهاي غربي تحريم هايي را عليه ايرانيان وضع نمودند اقدامي كه اعلان جنگي عليه منافع ملي ايرانيان بود.  

سفير وقت انگليس در تهران در نامه اي كه نوشته بود به دولت انگليس گفت كه در صورتيكه بتوانيم با مصدق بر سر مسئله ملي شدن صنعت نفت به توافق برسيم از او حمايت خواهيم كرد و در غير اين صورت در مقابل وي قرار خواهيم گرفت. تحريم هاي امروز كشورهاي غربي عليه ايران كه با هدف تغيير نظام سياسي آن كشور انجام مي شوند نيز در راستاي تخاصم گذشته غربي ها با منافع ملي ايرانيان است."

نويسنده در ادامه با اشاره به پيروزي دولت "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب كشورمان و توصيه به دولت "باراك اوباما" رييس جمهور آمريكا براي استفاده از فرصت ايجاد شده براي تعامل با كشورمان مي افزايد "حسن روحاني" اخيرا بعنوان رييس جمهور منتخب ايران در انتخابات رياست جمهوري آن كشور پيروز شد. وي اظهار داشته كه خواستار در پيش گرفتن خط مشي "اعتدال" در عرصه سياست خارجي است. بايد اظهار داشت در صورتيكه واشنگتن براستي متعهد به راهكار ديپلماتيك در قبال برنامه هسته اي ايران است اكنون زمان عمل فرا رسيده است." 


برچسب ها: ایران ، هسته ای ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار