سخنگوي دولت "تركيه": آنكارا خواستار حفظ تماميت‌ارضي سوريه است

سخنگوي دولت "تركيه" اعلام كرد كه آنكارا تحولات سوريه را از نزديك دنبال مي‌كند و به خدشه‌دار شدن تماميت‌ارضي اين كشور بي‌تفاوت نخواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  "بلند آرينچ" اين مطلب را در پايان نشست هيات وزيران "تركيه" در مورد تحولات سوريه عنوان كرد.

معاون نخست‌وزير "تركيه" با اشاره به درگيري‌هاي چند روز اخير در نزديكي مناطق مرزي سوريه با "تركيه" در ميان عناصر القاعده و كردها و كنترل راس‌العين از سوي كردهاي سوري گفت: "تركيه"  از آغاز بحران سوريه همواره خواهان حفظ تماميت‌ارضي سوريه بوده و اكنون نيز در اين خصوص پافشاري مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه آنكارا هرگونه تدبير را براي حفظ امنيت مرزهاي خود و حفظ امنيت جاني شهروندانش اتخاذ كرده است، افزود: "تركيه"  با هرگونه تهديدي مقابله خواهد كرد.

رسانه‌هاي "تركيه" ديروز خبر دادند كه با تشديد درگيري‌هاي ميان كردهاي سوريه با گروه‌هاي سلفي و تروريستي در مناطق مرزي سوريه با "تركيه" و اخراج تروريست‌ها از اين مناطق، ارتش "تركيه"  به حالت آماده‌باش درآمد.

پايگاه خبري حريت نوشت، ارتش "تركيه"‌  در سه منطقه سوروچ، جيلانپنار و آكچاقلعه در نزديكي مرزهاي اين كشور  با سوريه در جنوب اين كشور به حالت آماده‌باش در‌آمد.

حريت به نقل از خبرنگار خود در اين منطقه اضافه كرد: به فرماندهان نظامي در منطقه دستور داده شد كه نيازهاي خود به تجهيزات را سريعا اعلام كنند و تانك‌هاي زرهي به مناطق مرزي منتقل شد.

روزنامه وطن نيز در اين مورد نوشت، اين تحولات پس از آن اتفاق مي‌افتد كه گردان‌هاي مسلح كردها موفق شدند پس از چند روز درگيري كنترل شهر استراتژيك و مرزي راس‌العين در استان حسكه را به كنترل كامل خود در آورند و گروه‌هاي سلفي را از اين شهر بيرون كنند.

تسلط شبه ‌نظاميان كرد بر اين مناطق باعث افزايش نگراني "تركيه" از ظهور يك منطقه خودمختار كردستان در سوريه و تبديل اين منطقه به پايگاهي براي قدرت‌گيري حزب كارگران كرد "تركيه" (پ.ك.ك ) شده است.

در همين خصوص "احمد داود اوغلو "وزير خارجه "تركيه"‌ روز جمعه به خبرنگاران گفت: آنكارا بي‌درنگ و از طريق موثرترين شيوه به هرگونه خطري كه از داخل سوريه "تركيه" را تهديد كند، واكنش نشان خواهد داد.

راس‌العين در نزديكي مرزهاي سوريه با "تركيه" كه اكثريت جمعيت آن كرد هستند، به دليل قرارگرفتن در نزديكي "تركيه"، اهميتي راهبردي براي اين كشور دارد.

از آغاز بحران در سوريه عناصر گروه ياد شده نهايت تلاش خود را بكار بسته‌اند تا اطمينان يابند كه نه نيروهاي بشار اسد و نه مخالفان او هيچ كدام بر منطقه مسلط نشوند، ولي حضور اين نيروها در راس‌العين "تركيه" را نگران كرده است.


انتهاي پيام/

منبع:ايرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار