خوشبو کننده‌های طبیعی برای رفع بوي بد دهان هنگام روزه داری

در ماه مبارك رمضان يكي از مشكلاتي كه بيشتر افراد با آن سروكار دارند، رفع بوي بد دهان است.در اينجا راه‌هاي از بين بردن بوي بد دهان را كه در طب سنتي توصيه شده است مطرح كرده‌ايم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در ماه مبارك رمضان يكي از مشكلاتي كه بيشتر افراد با آن سروكار دارند، رفع بوي بد دهان است.در اينجا راه‌هاي از بين بردن بوي بد دهان را كه در طب سنتي توصيه شده است مطرح كرده‌ايم.

علاج بوي بد دهان روزه‌دار

به‌طور كلي بايد توجه داشت كه عمدتا براي بدبويي دهان 3 عامل مهم و تاثيرگذار مي‌تواند مطرح باشد:

1- بخارها و دودهاي دخانيه متصاعد شده از معده به سوي مري و دهان

2- عفونت‌هاي نزله‌اي كه از ترشحات سينوس‌هاي چركين يا ترشحات پرده‌هاي محافظ مغز به پايين يعني حلق سرازير مي‌شوند.

3- عفونت لثه و دندان

درمان و پيشگيري

1- براي رفع بدبويي ناشي از معده نسخه زير بايد به كار گرفته شود:

الف) قبل از خوردن سحري

3 قاشق غذاخوري ترنجبين را در يك ليوان گلاب جوشيده، مخلوط كنيد و با شكر يا عسل شيرين كرده ميل كنيد و حداقل تا 15 دقيقه چيزي نخوريد.

ب) بعد از سحري

يك استكان عرق نعناع را با يك استكان گلاب مخلوط كنيد و تا حد جوش گرم کنید؛ سپس با يك قاشق غذاخوري بارهنگ ممزوج و با شكر يا عسل كمي شيرين كرده و بعد از سحري ميل كنيد.

پ) هنگام افطار:

پس از باز كردن افطار با آب جوش و خرما يك ليوان گلاب را به حد جوش رسانده با 3 قاشق غذاخوري خاكشير مخلوط و نيم گرم بياشاميد.

ت) ساعت 12 شب يك قاشق مرباخوري يا غذاخوري گل قند آفتابي را همراه با يك ليوان آب سيب گلاب يا آب گلابي يا آب انار شيرين ميل كنيد.

طرز تهيه گل قند آفتابي

 75 گرم گل محمدي خشك را با حدود 25 گرم قند آسياب كنيد و از ريزترين الك بگذرانيد تا پودري كاملا نرم به دست آيد. با مقداري گلاب خيس كنيد تا خمير شود. در يك سيني استيل پهن كنيد و در آفتاب خشك كنيد. دوباره تا 7 بار با گلاب خيس و خشك كنيد و به‌صورت پودرنگهداري كنيد.

2- براي رفع بدبويي ناشي از عفونت مواد نزله‌اي از سيستم تخليه سينوسي به شرح زير استفاده شود: از سيستم تخليه بخور و انقيه و روغن بنفشه يا بنفشه بادام هر شب قبل از خواب استفاده كنيد:

بخور تخم گشنيز 35 گرم، آويشن 25 گرم، پونه 25 گرم، نعناع يا كاكوتي اصل 25 گرم.

انفيه

پودر كندش يك گرم، پودر گل بنفشه 2 گرم، پودر تخم گشنيز 2 گرم همه را با هم مخلوط كنيد و در يك شيشه پني سيليني جاي دهيد. هر شب يك استكان داروي بخور را در يك كاسه آب بجوشانيد و مدت 10 دقيقه بخور دهيد در بيني بكشيد و صبر كنيد تا عطسه شروع شود، حداقل بايد 15 تا 20 بار عطسه صورت گيرد. آنگاه بيني را تميز كنيد در هر سوراخ آن يك قطره روغن بنفشه بادام و اگر نبود روغن بنفشه و اگر نبود روغن كنجد بچكانيد.(توجه: عمل ذكر شده براي درمان سردردهاي سينوزيتي مفيد است.)

3- براي رفع بدبويي ناشي از عفونت لثه و دندان پودر دهان را هر شب روي لثه‌ها با انگشت بماليد.

طرز تهيه پودر دهان

 سماق نكوبيده 100 گرم، گلنار فارسي، مازو، پوست انار از هر كدام 25 گرم.

 ميخك 10 گرم و نمك 75 گرم همه را با هم مخلوط و پودر كنيد و هنگام مصرف با انگشت روي لثه‌ها و دندان‌ها بماليد، سپس با مسواك روي دندان‌ها بكشيد و بعد بشوييد.

توجه

 اگر مي‌خواهيد دندان‌ها سفيد هم بشوند، به جاي گلنار فارسي از زاج سفيد استفاده كنيد. اگر بيشتر مي‌خواهيد سفيد شود، به مجموع داروها 15 گرم جوش شيرين بيفزاييد.
اگر هر شب مقداري رب انار را روي لثه‌ها مالش دهيد مفيد خواهد بود.

همراه با خوردن افطار و سحري، خوردن سبزيجات همراه با پياز در رفع بدبويي دهان هنگام روزه‌داري مفيد است.

براي جلوگيري از تشنگي در طول روزه‌داري چه كارهايي نبايد انجام دهيم؟

1- در وعده سحري از مصرف غذاهاي خشك و پرادويه و تند، غذاهاي سرخ شده و پرچرب و شيرين و همچنين از مصرف زياد از حد گوشت بايد پرهيز كرد.

2- مصرف آب در بين وعده‌هاي غذايي براي پيشگيري از تشنگي كار صحيحي نيست، زيرا باعث بروز نفخ و اختلال در هضم غذا مي‌شود.

3- در اين ماه مصرف قهوه، كاكائو و چاي پررنگ تشنگي را تشديد مي‌كند.

4- در وعده افطار و سحر در صورت امكان از غذاهاي نشاسته‌اي استفاده نشود، زيرا اين غذاها براي هضم شدن احتياج به آب بيشتري دارند.

5- از غذاهايي مانند حليم، كله پاچه و ماهي به‌خصوص در وعده سحر بايد پرهيز كرد. اينگونه غذاهاي غليظ براي هضم حرارت بيشتري را به سمت معده جلب مي‌كنند و بديهي است كه با افزايش حرارت معده نياز به آب نيز افزايش مي‌يابد. به علاوه خلط غليظ توليد شده توسط اين غذاها در عروق به راحتي حركت نمي‌كند و براي حركت نياز به ترقيق توسط آب دارد و تشنگي را تشديد مي‌كند./ دنیای اقتصاد


برچسب ها: بو ، بد ، دهان ، باشگاه ، شبانه ، روزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار