امروز در تاریخ؛

از پایان جنگ جهانی دوم تا تهاجم عراق به کویت

انتقال امام خمینی (ره) از پادگان عشرت آباد به داوودیه، تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید «محمدعلی رجایی»، پایان کنفرانس «پوتسدام» در پایان جنگ جهانی دوم، تهاجم نظامی عراق به کویت، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 24 رمضان 1434 هجری و 2 آگوست 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

انتقال امام خمینی (ره) از پادگان عشرت آباد به داوودیه (1342 ش)
با دستگیری حضرت امام خمینی (ره) و سرکوب قیام پانزده خرداد 1342، امام را در ابتدا به باشگاه افسران بردند اما ساعاتی بعد به پادگان قصر و در چهارم تیرماه 42 به پادگان عشرت‌آباد منتقل نمودند. پس از مدتی و برقراری آرامش ظاهری، برای آنکه بهانه در زندان ماندن امام از مردم گرفته شود و خشم‌ها فروکش کند و نیز امکان حضور دائمی امام در جامعه سلب گردد، رژیم پهلوی تصمیم گرفت با انتقال امام از زندان، ضمن در حصر گذاشتن ایشان در محلی تحت اختیار ساواک، آن حضرت را دور از دسترس مردم قرار دهد.

در یازدهم مرداد 1342، حضرت امام پس از حدود 57 روز زندان، به منزلی در داوودیه تهران منتقل شدند. مردم بلافاصله پس از اطلاع، بدون ترس و واهمه از تعقیب و دستگیری ماموران ساواک، سیل آسا روانه منزل امام شدند. حضرت امام خمینی (ره) تا فروردین سال بعد به مدت هشت ماه در این منزل سکونت داشتند و در 18 فروردین 1343 آزاد شدند. حوادث بعدی سرانجام به نحوی به وقوع پیوست که زمینه‌های اعتراض شدید آن حضرت به کاپیتولاسیون را در آبان 1343 به وجود آورد و در نهایت، رژیم برای اینکه امام به کلی از کشور به دور باشد، ایشان را در 13 آبان 1343 به ترکیه تبعید کرد.

لشکرکشی رژیم بعثی عراق به کشور کویت و اشغال کامل آن (1369 ش)
در یازدهم مرداد ماه 1369 ش برابر با دوم اوت 1990 م، عراق در یک یورش وسیع و ظرف چند ساعت، کشور کویت را به اشغال خود درآورد و پس از چندی اعلام کرد که کویت استان نوزدهم عراق است. به این ترتیب، نطفه یکی از مهم‌ترین رخدادهای تعیین کننده و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه در چند دهه اخیر بسته شد. پس از مدتی، با استمداد کویت از دولت‌ها و مجامع جهانی، گروه متحد غرب به رهبری آمریکا، عملیات وسیعی را در 26 دی ماه سال 1369 علیه رژیم عراق انجام داده و پس از خارج ساختن کویت از دست عراق، این کشور را آماج حملات خود قرار داده و خسارات فراوانی به ویژه به مردم محروم عراق وارد آوردند. از آن پس تحریم‌های همه جانبه از طرف مجامع جهانی و قدرت‌های بزرگ علیه عراق آغاز شد و برعقب‌ماندگی و فقر این کشور افزود. این تحریم‌ها تا سقوط رژیم صدام در سال 1382 ادامه یافت.

رحلت عالم مجاهد و اندیشمند فرزانه آیت اللَّه «سید عبدالرضا حسینی شهرستانی» (1376 ش)
آیت‌اللَّه حاج سیدعبدالرضا حسینی شهرستانی در سال 1299 ش در شهر مقدس کربلا به دنیا آمد. وی در برابر نفوذ و تبلیغات فکری و سیاسی و ایجاد شبهات دینی از سوی حزب کمونیست و چپ‌گرایان عراق، ایستادگی می‌کرد و به منظور استحکام بنیان‌های فکری جوانان، با همکاری جمعی از اندیشمندان شیعه مجله پاسخ به مسائل دینی را منتشر نمود. در سال 1350 ش به مشهد هجرت کرد و به امور دینی و مذهبی پرداخت. ایشان مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه متعددی را تأسیس کرد و کتب گوناگونی را به رشته تحریر درآورد که المهدی الموعود، حاشیه بر قوانین، حاشیه بر معالم، نوروز در اسلام و... از آن جمله است. سرانجام آن عالم بزرگوار و خادم دین در 11 مرداد 1376 ش 77 سالگی در مشهد رحلت کرد و در صحن آزادی حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید «محمدعلی رجایی» ایران از سوی امام خمینی (ره) (1360 ش)
پس از عزل بنی‌صدر از مسند ریاست جمهوری دومین انتخابات ریاست جمهوری، زمینه‌ای فراهم آورد تا لیاقت، کاردانی و تعهد شهید رجایی پس از آن دوران تلخِ حاکمیت نفاق و لیبرالیزم بر کشور، بیش از پیش آشکار گردد. شیرینی خاطره مراسم تحلیف و تنفیذ حکم او در حضور حضرت امام در یازدهم مرداد سال 1360 که به هنگام دریافت حکم ریاست جمهوری، در برابر مرشد و مراد خود، زانو به زمین زد، هیچ گاه از ذهن ملت شریف ایران محو نخواهد شد.

شهید رجایی در دوران کوتاه 29 روزه ریاست جمهوری خود که شهید باهنر را به عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی و پس از تصویب مجلس در کنار خود داشت، با تشکیل کابینه‌ای انقلابی و جوان، در صدد برآمد مشکلات ناشی از شرایط جنگی، بحران‌های اقتصادی، اشتغال، تورم و... که بیشتر آنها به دلیل مصروف شدن وقت مسؤولان در اختلاف با بنی‌صدر لاینحل مانده بود را مرتفع نمایند ولی شهادت او در هشتم شهریور همان سال، ملت ایران را از وجود این شخصیت گرانقدر محروم ساخت و شهید رجایی را به آرزوی دیرین خود رساند.

آغاز دعوت «ابومسلم خراسانی» علیه حکومت بنی امیه (129 ق)
عبدالرحمن بن مسلم معروف به ابومسلم خراسانی، از مشاهیر رجال خراسان می‌باشد. وی به سبب دوستی که باخاندان عباسی داشته با ابراهیم بن محمد، از نوادگان عباس بن عبدالمطلب پیمان می‌بندد که برای او از مردم بیعت بگیرد و او را به خلافت برساند. ابومسلم با استفاده از نفوذ فراوانی که در بین مردم خراسان داشت، در سال 129 هجری، خراسان را به تسخیر درآورد و چون مروان حمار، آخرین خلیفهٔ اموی، ابراهیم بن محمد را به قتل رساند، ابومسلم برادر ابراهیم به نام عبداللَّه سَفّاح رابه جانشینی وی برگزید و به شام حمله برد. در این نبرد، قوای خراسان بر نیروهای خلیفهٔ اُمَوی پیروز شدند و خاندان ستمکار اموی را برانداختند. سرانجام در سال 132 مروان به قتل رسید و ابومسلم از این پس مردم را به بیعت با سَفّاح دعوت کرد و از این زمان خلافت خاندان عباسی که بیش از پانصد سال بر ممالک اسلامی به طول انجامید، آغاز شد. گویند که ابومسلم از این‌که دولت طاغوت را بر سرکار آورده بود پشیمان شد و بعدها توسط منصور دوانیقی دومین خلیفهٔ عباسی در حدود سال‌های 137 الی 140 هجری در نزدیکی شهرمداین با مکر و حیله به قتل رسید.

درگذشت «قطب الدین شیرازی» پزشک، منجم و دانشمند بزرگ ایرانی (710 ق)
ابوالثّناء محمود بن مسعود بن مُصلح فارسی کازرونی اشعری شافعی معروف به قطب الدین شیرازی یکی از دانشمندان بزرگ قرن هشتم هجری و از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالدین قونوی و کاتبی قزوینی بود. قطب الدین شیرازی، پزشک، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، منجّم و فیلسوف بزرگ ایرانی، اولین کسی بود که دربارهٔ رنگین کمان و چگونگی تشکیل آن تحقیق کرد و به تفسیری علمی دربارهٔ آن دست زد. وی همچنین علومی چون منطق، عرفان و هندسه رانزد دانشمندان مشهور آن زمان آموخت. او در فراگیری طب نیز بسیار کوشا بود و سال‌ها در بیمارستان شیراز به طبابت و مداوای بیماران مشغول بود. قطب الدین، کتب متعددی در طب، حکمت، ریاضی و نجوم نگاشته که از آن جمله می‌توان به شرح کلیات قانون ابن سینا در طب، اختیاراتُ المُظَفّری در هئیت، شرحُ الاَشراف، شرح حکمةُالاشراق، ترجمهٔ تحریر اُقلیدس اثر خواجه نصیرالدین طوسی و نهایةُ الادراک فی درایةِ الافلاک در علم نجوم و ستاره‌شناسی، اشاره کرد. وفات قطب‌الدین شیرازی در 24 رمضان سال 710 یا 716 ق در 82 76 یا 86 سالگی در تبریز اتفاق افتاد و در همان شهر به خاک سپرده شد.

پایان کنفرانس «پوتسدام» در پایان جنگ جهانی دوم (1945 م)
سومین و آخرین کنفرانس سران متفقین در زمان جنگ جهانی دوم از روز هفدهم ژوئیه تا دوم اوت 1945 م در شهر پوتسدام در نزدیکی برلین و با حضور استالین، ترومن و چرچیل، رهبران وقت شوروی، امریکا و انگلستان برگزار شد. هرچند در میانه راه، چرچیل در نتیجه شکست در انتخابات پارلمانی انگلیس، جای خود را به کِلِمنت اَتْلی داد. کنفرانس پوتسدام بیشتر به بحث درباره توافق‌های کنفرانس یالتا و نحوه اجرای آن و آینده آلمان اختصاص داشت. در این کنفرانس، استالین در اجرای توافق محرمانه‌ای که در کنفرانس یالتا در فوریه 1945 م صورت گرفته بود قول داد که پس از بازگشت به مسکو به ژاپن اعلان جنگ بدهد.
این امر هزینه چندانی برای شوروی نداشت چرا که کمتر از یک ماه بعد، جنگ جهانی در آسیا نیز به کلی پایان یافت. هم‌چنین ترومن، رئیس جمهور امریکا در جریان کنفرانس پوتسدام به استالین اطلاع داد که امریکا به بمب هسته‌ای دست یافته و ممکن است آن را علیه ژاپن به کار ببرد؛ بنابراین شکست ژاپن در جنگ امری حتمی بود و استالین از شرکت در جنگ برضد ژاپن ضرری نمی‌کرد. اولین اقدام پس از پایان کنفرانس پوتسدام، دستور ترومن برای بمباران هسته‌ای ژاپن در ششم و نهم اوت همان سال بود که به قتل عام صدها هزار نفر و شکست نهایی ژاپن انجامید.

مرگ «دنی پاپن» فیزیک‌دان فرانسوی و مخترع دیگ بخار (1712 م)
دنی پاپن (به فرانسوی: Denis Papin) (زاده ۲۲ اوت ۱۶۴۷ - درگذشته حدود ۱۷۱۲ م) فیزیکدان معروف فرانسوی است که با وجود تحقیقات و کشفیات فراوان در نهایت تنگدستی زندگی را بسر برد. وی اولین مخترع ماشین بخار است که نیروی محرکه ماشین‌ها گردید. دیگ بخار که به نام دیگ پاپن نیز معروف است منشأ تولید نیروی محرکه اجسام متحرک می‌باشد. همچنین از این عمل در استخراج ژلاتین از استخوان استفاده نمود.

تهاجم نظامی عراق به کویت (1990 م)
کمتر از دو سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، از روز دوم اوت سال 1990 م، با تهاجم نظامی عراق به کویت و اشغال خاک این کشور از طرف نیروهای عراقی، بحران عظیمی در خاورمیانه و خلیج فارس آغاز شد که تا پایان سال 1990 م، کلیه حوادث و جریانات مهم دیگر بین‌المللی را تحت الشعاع خود قرار داد. در پی این تهاجم، کشورهای جهان واکنش تند و یکپارچه‌ای نشان دادند و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور چندین قطعنامه درباره محکومیت تجاوز عراق و تاکید بر لزوم تخلیه بدون قید و شرط کویت از نیروهای متجاوز، سرانجام روز پانزدهم ژانویه 1991 م را به عنوان آخرین مهلت تخلیه کویت از طرف نیروهای عراق تعیین نمود و بعد از این تاریخ، توسل به زور برای بیرون راندن نیروهای متجاوز را از کویت تجویز کرد.

در اوایل سال 1991 م، پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل نیمه ژانویه 1991 م، بیش از پانصد هزار سرباز امریکایی و دویست هزار سرباز از کشورهای متحد امریکا، علیه عراق در منطقه خلیج فارس متمرکز شده بودند. تعداد هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن متحدین در این عملیات، بیش از 1200 فروند و تعداد تانک‌های آنها قریب 4000 دستگاه بود.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
338: پیش از میلاد فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه ارتش اتحادیه یونانی ها را که از نظر شمار بیش از نیروهای او بودند در «چائه رو نه آ» شکست داد و با تصرف همه یونان مسیر تاریخ را تغییر داد.
1492: پادشاه و ملکه اسپانیا دستور اخراج یهودیان را از این کشور صادر کردند که جمعی از آنان به استانبول نقل مکان کردند.
1589: هانری سوم شاه وقت فرانسه که خود را وارد جدالهای مذهبی کرده بود به دست یک طلبه مسیحی به نام ژاک کلمنت کشته شد.
1939: قانون «Hatch» کارمندان دولت فدرال آمریکا را از فعالیت سیاسی در محل کار ممنوع کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.