پاسخ داروسازان به ادعای تخلف داروخانه ها؛

رئیس انجمن داروسازان ایران با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که داروخانه ها را به فروش داروهای خارجی و احتکار دارو متهم کرده اند، با طرح این سئوال که مگر این داروخانه ها ناظر ندارند، اظهارداشت: در این صورت باید پرسید بودجه نظارت و بازرسی از داروخانه ها، کجا صرف می شود.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،رئیس انجمن داروسازان ایران با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که داروخانه ها را به فروش داروهای خارجی و احتکار دارو متهم کرده اند، با طرح این سئوال که مگر این داروخانه ها ناظر ندارند، اظهارداشت: در این صورت باید پرسید بودجه نظارت و بازرسی از داروخانه ها، کجا صرف می شود.

دکتر رهبر مژدهی آذر در گفتگو با مهر، به اظهارات وزیر بهداشت و برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که ادعا کرده اند داروخانه ها در نگهداری و گران فروشی دارو تخلف می کنند، پاسخ داد و گفت: آیا این داروخانه ها که وزیر بهداشت گفته است تخلف می کنند، ناظر ندارند؟ پس این همه بودجه نظارت به چه مصرفی می رسد؟

وی با بیان این مطلب که داروخانه ها توسط معاونتهای دارویی دانشگاههای علوم پزشکی به صورت ادواری و مرتب بازرسی می شوند، افزود: حتی این داروخانه ها به صورت "مچ گیری" که در دنیا این شیوه حذف شده است، نظارت می شوند و بازرسان وزارت بهداشت به صورت ناشناس می آیند و خرید می کنند. همچنین سازمانهای بیمه ای نیز به صورت مرتب نظارت و بازرسی از داروخانه ها را در دستور کار دارند.

مژدهی آذر همچنین از توده مردم به عنوان ناظرین همیشگی داروخانه ها یاد کرد و خطاب به وزیر بهداشت گفت: داروخانه هایی که تحت نظر داروساز ایرانی و متعهد اداره می شوند که دارای تحصیلات عالیه هستند و حرمت دارند.

وی تاکید کرد: متاسفانه دود این نوع برخورد با داروخانه ها فقط به چشم مردم می رود.

رئیس انجمن داروسازان ایران با عنوان این مطلب که مردم به دنبال آرامش هستند، گفت: آقای وزیر! این نوع برخوردها باعث برهم خوردن آرامش مردم می شود. مردم الان، مشکلات خودشان را در داروخانه ها مطرح می کنند و کمبودهای دارویی را متوجه داروخانه ها می دانند.

مژدهی آذر ادامه داد: متاسفانه به جای اینکه کمک کنند به داروخانه ها تا از این بحران دارویی عبور کنیم، مسائلی را مطرح می کنند که برای آنها هیچ استناد و ادله ای ارائه نکرده اند.

وی با اعلام اینکه داروخانه ها در این مقطع بسیار خوب عمل کرده اند، گفت: وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به جای آرام سازی فضای حاکم بر بازار دارویی کشور، مسائلی را مطرح می کنند که در شان داروسازان کشور نیست.

مژدهی آذر با اظهار تاسف از گفته های وزیر بهداشت و برخی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر احتکار دارو در داروخانه ها، تاکید کرد: داروخانه نمی تواند هیچ گاه دارو انبار کند، اگر موردی سراغ دارند، ارائه کنند تا خود انجمن داروسازان برخورد کند.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: بهتر بود وزیر بهداشت قبل از گفتن چنین اظهاراتی، دستور می داد داروخانه ها بازرسی می شدند و آن دسته از داروخانه های متخلف را معرفی می کرد. ممکن است از 12 هزار داروخانه در کشور، تعداد انگشت شماری تخلف کنند که خود ما هم این موضوع را قبول داریم.

وی افزود: اول باید می دیدند این متخلفان چه کسانی هستند، بعدا اظهارنظر می کردند. بدون مستندات و دلیل صحبت کردن فقط تهمت زدن محسوب می شود.

مژدهی آذر با بیان این مطلب که باورم نمی شود وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چنین صحبت هایی در مورد داروخانه ها داشته اند، گفت: دوستان باید بدانند که در حال حاضر با کمبود داروی خارجی مواجه ایم، پس نمی توان گفت که داروخانه ها به جای داروی ایرانی، مشابه خارجی به بیمار می دهند.

رئیس انجمن داروسازان ایران با طرح این سئوال که دارو را مگر داروخانه انتخاب می کند، اظهارداشت: این پزشک است که برای بیمار دارو تجویز می کند و بعضا مشاهده می کنیم که پزشک به بیمارش توصیه می کند داروی خارجی مصرف کند و کسی به حرف داروخانه گوش نمی دهد.

وی با بیان این مطلب که چرا آقای وزیر نسبت به پزشکان چنین صحبتهایی نمی کنند، گفت: مواردی از نسخه های پزشکان داریم که داروی خارجی برای بیمار نوشته اند.

مژدهی آذر با عنوان این مطلب که می خواهند کمبودها و مشکلات دارویی را به داروخانه ها نسبت بدهند، تاکید کرد: خود ما بارها گفته ایم که از وضع موجود حاکم بر داروخانه ها راضی نیستیم و اجازه بدهند نظارت بر داروخانه ها به انجمن داروسازان واگذار شود که تاکنون موافقت نشده است.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: وقتی می گویند که داروخانه ها دارو احتکار می کنند، به دانشگاههای علوم پزشکی توهین کرده اند. زیرا در این صورت، بازرسین و ناظرین دانشگاهها نتوانسته اند وظیفه خودشان را خوب انجام دهند.

وی با طرح این موضوع که گزارش غلط از داروخانه ها به وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می دهند، گفت: افراد مغرض که منافع شان به خطر افتاده است، می خواهند جلوی اقدامات سازمان غذا و دارو را بگیرند. زیرا، حالا که اصلاح قیمتها آغاز شده است، این افراد احساس خطر می کنند و گزارشهای غلط به مسئولین می دهند.

مژدهی آذر در پایان با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نباید بدون تحقیق و تفحص چنین مسائلی را مطرح کنند، تصریح کرد: اگر قبل از اینکه چنین مسائلی را مطرح می کردند، به انجمن داروسازان ارجاع می دادند، خود ما موضوع را بررسی و نتایج را به وزیر بهداشت گزارش می کردیم.

برچسب ها: دارو ، تخلف ، نسخه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.