در گفتگوی باشگاه خبرنگاران با امیر چیت‌فروش مطرح شد

درس شهید بابایی به مسئولان امروز/ ماجرای جابجایی پایگاه شکاری

مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: می‌توان از مدیریت خاص و الهی شهید بابایی کتاب‌ها نوشت تا ببینیم نوع مدیریت انسان‌های الهی چگونه است و چرا امام علی(ع)، امام خمینی(ره) و مقام عظمای ولایت، شیعیان خاص خود را دارند.

امروز 15 مرداد سالگرد شهادت سرلشکر خلبان "عباس بابایی" معاون عملیات نیروی هوایی ارتش است.

شهید بابایی علاوه بر استعداد و خلاقیت‌های فراوان در مدیریت نظامی و نیز مهارت استثنایی در پرواز، دارای سجایای اخلاقی بی‌نظیر و روحیات جوانمردانه خاص بود.

به همین مناسبت، خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، گفتگویی مشروح را با امیر سرتیپ دوم خلبان "حسین چیت فروش" مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش و هم‌رزم شهید بابایی ترتیب داده است:


باشگاه خبرنگاران: شهید بابایی چگونه انسانی بود؟

امیر "چیت فروش": شهید بابایی یک چهره ویژه بین شهداست. اگر بخواهیم مکتب عاشورا و کربلا را واکاوی کرده و یک عبد واقعی الهی را در دوران معاصر ببینیم، شهید بابایی نمونه بارز آن است.

مقام عظمای ولایت اعلام کردند که شهید بابایی محصول انقلاب در ارتش بود، یعنی تکامل پیام راه مکتب در ارتش و حاصل مکتب قرآن، ولایت فقیه و ولایتمداری در ارتش، شهید بابایی بود.

خصوصیات شهید بابایی را می‌توان از زوایای مختلف نگاه کرد. او در کشور به عنوان سرلشکر بسیجی معروف است و خصلت‌های بسیجی داشته؛ لباس پوشیدنش همواره مثل بسیجیان بود؛ ساده‌ترین، ارزان‌ترین و کم‌قیمت‌ترین لباس را می‌پوشید و در اغلب ساعات شبانه‌روز در لباس بسیج دیده می‌شد.

شهید بابایی ساده‌ترین غذاها را می‌خورد و اگر در قرارگاه برای مسئولان، غذایی جدا درست می‌کردند، ایشان با سرباز قرارگاه می‌نشست و غذا می‌خورد، غذای ته قابلمه و غذای سرد، زیرا در جبهه، منطقه و در یک نقطه دورتر ممکن بود غذا سرد برسد. ایشان همواره با نفر آخر اینگونه غذا می‌خورد که همه فرماندهان و مسئولان ببینند.

معروف است که شهید بابایی در عکس‌ها سرش پایین است، در جلسات، هیئت، در زندگی و در هرجایی که نشسته به پایین‌ترین قسمت و نیم متری خودش نگاه می‌کند. او همیشه سرش را می‌تراشید، جلوی آینه نمی‌رفت و خودش را نگاه نمی‌کرد. چه کسی اینگونه است؟ تنها یک بسیجی که می‌خواست خداگونه زندگی کند و یک الگو باشد؛ لذا به دلیل همین نگاه و تفکر بسیجی یک چهره ویژه و شاخص در تاریخ ماست.

کدام مقام مسئول در تاریخ معاصر، خانه بزرگ‌تر را رها و به خاطر رعایت وضعیت مستضعفین و قشر پایین‌تر و قشر درجه‌دار در منطقه‌ای زندگی می‌کند که پایین‌تر است و خانه کوچک‌تر دارد؟ او این کار را در زمانی که فرمانده پایگاه هشتم شکاری بود انجام داد.

باشگاه خبرنگاران: مدیریت شهید بابایی چگونه بود؟

امیر "چیت فروش": می‌توان از مدیریت خاص و الهی شهید بابایی کتاب‌ها نوشت تا ببینیم نوع مدیریت انسان‌های الهی چگونه است و چرا امام علی(ع)، امام خمینی(ره) و مقام عظمای ولایت، شیعیان خاص خود را دارند.

مدیریت شهید بابایی اینگونه بود که همه لذت‌های دنیوی اعم از غذای گرم و لذیذ، لباس شیک، ماشین خوب، خانه زیبا و هر چیز را که ما اسم آن را لذت می‌گذاریم بر خودش حرام کرده بود. لذت او در ترک لذت‌های دنیوی بود و به معبود فکر می‌کرد.

ما در این ماه مبارک رمضان که شب‌های احیا را نیز پشت سر گذاشتیم، چه لحظاتی را به طور مطلق به خدا فکر می‌کنیم؟ شهید بابایی مشهور بود که در هر نفسِ خود به خدا فکر می‌کرد.
 
مدیریت ویژه شهید بابایی نیز به صورت کلان، استراتژیک و فوق حرفه‌ای در مسندهای مهم، بسیار حائز اهمیت است؛ وی در تشخیص تغییر استراتژی‌ها و تاکتیک‌های دشمن، استاد بود.

باشگاه خبرنگاران: شهید بابایی چه نمونه‌هایی از این مدیریت خاص را نشان داد؟

امیر "چیت فروش": وقتی غرب به یکباره به سرپرستی فرانسه، طیف وسیعی از تجهیزات و هواپیماهای میراژ، سوپراستاندارد، موشک‌های بزرگ " اگزوست" که به اندازه یک اتوبوس است، هلی‌کوپترهای سوپرفلو و یک پکیج کامل از تجهیزات را وارد منطقه می‌کند و هدف قرار دادن نفت، اقتصاد و معیشت مردم ایران به عنوان استراتژی دشمن انتخاب می‌شود،  چنین شرایطی را شهید بابایی تشخیص داده و با حضور شبانه‌روزی در جبهه، حتی به سفر مکه خود نیز نمی‌رود.

شهید بابایی با خلاقیت ویژه، ارائه طریق کرده و طرح جابجایی هواپیماهای F14 از اصفهان به بوشهر و جابجایی پایگاه را اجرا می‌کند؛ این خلق یک نوآوری ویژه برای خنثی‌سازی همه استراتژی‌ها، تجهیزات و اقدامات غرب در جنگ تحمیلی و در خلیج فارس بود.

امروز که 26 سال از شهادت بابایی و 30 سال از طرح‌های او گذشته، دنیا در حال بازکاوی این طرح‌هاست و در ایران نیز دانشگاه‌های مختلف، فرماندهی و ستاد و همه فرماندهان و مدیران عالی نیروهای مسلح، ارتش و نیروی هوایی، طرح‌های وی را در اتاق‌های آینده‌پژوهی، اتاق‌های فکر و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی بررسی می‌کنند که چگونه طرح او توانست با کوتاه کردن زمان، همه سرمایه‌گذاری‌ها و تجهیزات گسترده دشمنان را خنثی کند.

هواپیماهای پایگاه شکاری مستقر در اصفهان برای رسیدن به خلیج فارس و نقطه تهدید، 20 دقیقه زمان می‌خواستند، اما بابایی این فاصله زمانی را از بین برد؛ او هواپیماها را به بوشهر برد و درست در لبه حمله بلافاصله در هنگام take off هواپیماهای دشمن، وی از این طرف بلند می‌شد و آن‌ها را هدف قرار می‌داد.

جا انداختن طرح جابجایی مذکور و این مدیریت و فرماندهی، اعتراضات و جنجال‌هایی را در سرتاسر ارتش به وجود آورد، اما شهید بابایی با روابط قوی با مجلس شورای اسلامی، کمیسیون دفاع، مقامات عالی جنگ و رهبری نظامی، توانست این پروژه و بهترین دفاع را ایجاد کند.

امروز بعد از 30 سال می‌توان موفقیت این طرح را ارزیابی و داوری کرد و تاریخ باید از آن استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران: وظیفه خبرنگاران در توصیف شهدای بزرگی مانند شهید بابایی چیست؟

امیر "چیت فروش": کار خبرنگاران مخصوصاً خبرنگاران جوان در توصیف شهید بابایی سخت‌تر است، زیرا شهید بابایی از جمله شهدایی است که کارها را به طور پنهانی و فقط برای خدا انجام می‌داد، یعنی هیچ کس هیچ چیز از کارهای او نمی‌دانست و هرجایی رفته و اقدامی کرده، به تبلیغ و سر و صدا نپرداخته و دوربین همراهش نبوده است. لذا کمترین فیلم و عکس از زندگی شهید بابایی وجود دارد، زیرا فقط رضایت حق تعالی را می‌خواسته تا پنهان برود و شهید بشود.

بعد از گذشت 26 سال از شهادت وی، به تدریج تکه‌هایی از زوایای پنهان زندگی این شهید بزرگوار در حال کشف است. همه انسان‌های خداگونه این‌گونه هستند و در طی زمان کشف می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران: یکی از موارد اقدامات خداپسندانه شهید بابایی را که بعدها کشف شده بفرمایید.

امیر "چیت فروش": شهید بابایی به یک دهات رفته بود، در حالی‌که کسی خبر نداشت. افراد آن ده می‌گویند که ما به شهید بابایی گفتیم از آب رودخانه این ده، هم مرده‌ها را می‌شوییم، هم رخت می‌شوییم، هم آب می‌خوریم و هم کشاورزی می‌کنیم؛ لذا شهید بابایی در زمانی که قدرت داشته و فرمانده پایگاه بوده، می‌آید و در این ده لوله می‌کشد و نام ده " کاظم آباد"، به خواست مردم این ده به "عباس آباد" تغییر می‌یابد. این را کسی حتی همسرش هم نمی‌دانسته و این جور چیزها به صورت تکه تکه در حال کشف است.

باشگاه خبرنگاران: نقش شهید بابایی در حفظ نیروی هوایی ارتش و ارتقای توانمندی‌های آن چه بود؟

امیر "چیت فروش": طرح جابجایی پایگاه هشتم شکاری و نفروختن هواپیماهای F14 در دوران انقلاب از جمله اقدامات مهم شهید بابایی در این زمینه است. حتی گروه‌هایی مانند نهضت آزادی یا برخی از چهره‌های دولت موقت با شهید بابایی صحبت کردند و گفتند: هواپیما هزینه‌های زیادی برای کشور دارد، اما آن نگاه فراسازمانی و فراملی بابایی می‌داند این انقلاب همواره مورد تهدید دشمنان، شیطان‌ها و استکبار است.

بابایی این پیش‌بینی را داشت. لذا به نزد شورای انقلاب و شهید بهشتی رفت، وضعیت هواپیماهای F14 را تشریح و آن‌ها را حفظ کرد و دیدیم که چه نقشی در جنگ آفرید.

باشگاه خبرنگاران: زندگی شهید بابایی چه درس‌هایی برای مسئولان امروز دارد؟

امیر "چیت فروش": از هر زاویه‌ای که به زندگی و اقدامات شهید بابایی نگاه کنیم، حرف آموزنده برای همه تاریخ زیاد است. من خودم شاهد بودم در همان سال‌های اولیه شهادتش، یک روحانی که از قم آمده بود، بر روی منبر اعلام کرد؛ ای علما، ای طلبه‌ها و ای روحانیت خجالت نکشید که شهید بابایی را الگوی اخلاق خودتان قرار دهید.

چه کسی می‌تواند خانه بزرگ خود را بدهد و به خانه کوچک‌تر برود؟ آن هم در این رده‌ها. تنها اشخاصی مانند حضرت علی(ع) و حضرت امام اینگونه هستند. لذا اصلاً نترسید که وی را با این بزرگان قیاس کنید، زیرا بابایی عمل کرد. خانه بزرگ را تخلیه و در جای کوچک‌تر زندگی کرد.

او چه تعداد لباس برای خود داشت؟ چه کسی مانند او انگشتر را از دستش در می‌آورد و به فقیر می‌دهد؟ او وقتی شهید شد، ثروتش چقدر بود و چه چیزی برای خود، همسر، فرزندان و خانواده‌اش به ارث گذاشت؟ چه امکاناتی در اختیار داشته و چگونه از آن استفاده کرده است؟ لذا باید این‌ها را شجاعانه نوشت، زیرا همه هر روزه گرفتار این امور هستند.

بابایی اینگونه در بین ما زندگی کرد و از همه دنیا برید. ما اگر نمی‌توانیم حضرت علی(ع) را درک کنیم، می‌توانیم شهید بابایی را درک کنیم. وی همیشه شاد و متبسم بود، همه می‌دیدند که بابایی شهیدی است که بر روی زمین راه می‌رود و بین دنیا و برزخ بود، لذا همه می‌توانیم به این نقطه برسیم.

به امید خدا باید با ادبیات و روش‌های خوب و با کشف حقایق بی‌طرفانه، صادقانه و منصفانه که بهترین تأثیر را دارد، شهید بابایی را بشناسانیم.

وی یک عبد صالح الهی است و عنایت و اراده الهی بر این قرار گرفته تا بندگان خاصش را که در بین ما زندگی کردند به ما بشناساند؛ وگرنه ما کمتر چیزی از شهید بابایی به صورت آشکار داریم و ابعاد زندگی و اقدامات او به تدریج در حال کشف است.

باشگاه خبرنگاران: تأثیر چنین شهدای بزرگی در جنبش‌های مقاومت و آزادی‌خواه در دنیا چیست؟

امیر "چیت فروش": بسیاری از جوانان در "هندوستان" وقتی زندگینامه شهید بابایی را خواندند، به شدت گریه کرده و غبطه می‌خوردند. در "غزه" وقتی با زندگی بابایی آشنا می‌شوند، مقاومتشان در برابر رژیم صهیونیستی چندین برابر می‌شود و در هرجای دنیا نهضت‌های آزادی‌بخش وقتی با شهدایی مانند بابایی آشنا می‌شوند، مقاومت خود را افزایش می‌دهند؛ امیدواریم خودمان هم توفیق داشته باشیم تا او را به عنوان الگو قرار دهیم.

شهید بابایی نه فقط یک بسیجی ساده و معمولی، بلکه انسان استراتژیست است که در بین همه امرا و ژنرال‌های "پنتاگون"، "ناتو" و هر ستاد نظامی پیشرفته، رقیب و نظیری ندارد؛ طرح‌ها و تفکرات او نشان‌دهنده این موضوع است، لذا همان‌طور که بسیجی بوده، یک استراتژیست فوق‌العاده قوی نیز بوده است.

باشگاه خبرنگاران: در پایان هر مطلبی را که لازم می‌دانید، بفرمایید.

امیر "چیت فروش": شهید بابایی از قدرت تشخیص و پیش‌بینی بالایی برخوردار بود. مثلاً  اگر دشمن هر حرکتی در 100 هزار پا انجام می‌داد، ایشان می‌فهمید اقدام بعدی دشمن چیست و دستش را می‌خواند؛ یا وقتی یک سفر سیاسی در منطقه مثلاً در اردن انجام شد، او مثل شطرنج حرکت بعدی در منطقه را تشخیص داده و علیه آن دستورات لازم را صادر مي‌کرد.

ما کمتر چهره‌ای مانند عباس بابایی داریم، او فرزند انقلاب و فرزند امام خمینی(ره) بود که در ساده‌ترین سطح صحبت می‌کرد، اما عملاً پیچیده‌ترین توطئه‌های دشمن را خنثی می‌ساخت که با یک سخنرانی، پیام یا یک افشاگری بود. شهید بابایی اینگونه زندگی کرده است.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: شهید ، بابایی ، ارتش ، دفاعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار