شهاب باران اخیر در سراسر کشور قابل مشاهده است

بارش شهابی برساوشی که از تیرماه آغاز شده و این روزها به اوج بارش خود رسیده است ناشی از سوختن ذرات به جای مانده از دنباله داری است که در سال 2126 به بیشترین بارش خود خواهد رسید.


بارش شهابی برساوشی که از تیرماه آغاز شده و این روزها به اوج بارش خود رسیده است ناشی از سوختن ذرات به جای مانده از دنباله داری است که در سال 2126 به بیشترین بارش خود خواهد رسید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،، زمین در حرکت خود پیرامون خورشید به مدار ستاره دنباله‌دار "سوئیفت- تاتل" (Swift Tuttle) نزدیک می‌شود و این دنباله‌دار که هسته‌ای به قطر حدود 10 کیلومتر دارد ذرات گرد و غبار خود را بر روی زمین فرو می‌ریزد. این ذرات با سرعت وارد اتمسفر زمین می‌شوند و در اثر برخورد با اتسمفر زمین سوخته و آذرگوی‌های آسمانی ایجاد می‌کنند.

بارش‌های شهابی برساوشی که هرساله رصدگران زیادی را به تماشای خود فرامی‌خواند از بارش از توده ذرات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید و معمولا از 27 تیر ماه آغاز می‌شود و تا 3 شهریور ماه فعال است.

تعداد شهاب‌های قابل مشاده در هر ساعت حدود 100شهاب می‌رسد. اوج این بارش شهابی معمولا هرساله در روزهای 21 و 22 مرداد ماه است و کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌است.


در سال 1992 بارش این شهابها به اوج خود رسید و از آن پس سال به سال از شدت و تعداد آنها کاسته شد.

بارش شهاب‌های برساووشی در سال 2126 مجددا به نقطه اوج خود می‌رسد بنابراین برای تماشای یک بارش شهاب سنگی دیدنی باید 113 سال منتظر باشیم.

بارش‌های شهابی معروف

امین جمشیدی- منجم آماتور در گفتگو با مهر بارش شهابی را بر اثر برخورد جو زمین با توده به جای مانده از دنباله‌داری با عنوان سوئیفت تاتل دانست و گفت: زمانی که دنباله دار در مدار خود می‌چرخد ذراتی از خود بر جای می‌گذارد و این ذرات هنگامی که زمین از میان آنها می‌گذرد می‌سوزند و باعث می‌شود شهاب در آسمان دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه برخورد توده ذرات باقی مانده از دنباله دار سویفت تانل با جو زمین موجب بارش شهابی می‌شود، ادامه داد: تعداد شهاب‌هایی که درهر ساعت قابل مشاهده است (ZHR) حدود 100 شهاب می‌رسد از این رو بارش شهابی برساوشی به داشتن آذرگوی‌های زیاد معروف است.

جمشیدی با بیان اینکه این آذرگوی‌های پرنور آسمان مرداد ماه را را می‌خراشند و نورباران می‌کند، خاطرنشان کرد: مشاهده بارش شهابی برساوشی به پارامترهای مختلفی چون ارتفاع کانون بارش و درصد صاف بودن آسمان بستگی دارد.

اوج بارش برساوشی

این منجم با اشاره به زمان اوج بارش شهابی برساوشی، یادآور شد: بارش شهابی برساوشی به اوج بارش خود رسیده است شهاب‌های این بارش در ارتفاع 80 تا 100 متری با جو زمین برخورد می‌کنند.

نحوه رصد بارش شهابی

وی با تاکید بر اینکه رصد این پدیده نجومی نیازی به ابزار خاصی ندارد، اضافه کرد: در صورت صاف بودن آسمان می‌توان پدیده بارش شهابی برساوشی را رصد کرد.

جمشیدی به کانون طلوع این بارش اشاره کرد و  یادآور شد: کانون این بارش از سمت شرق و شمال شرق آسمان طلوع می‌کند و رصدگران با قرار گرفتن در این موقعیت می‌توانند بارش شهابی را مشاهده کنند.

به گفته وی این پدیده نجومی در سراسر کشور قابل مشاهده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.