در چهارمين روز بررسي صلاحيت وزرا در مجلس؛

پخش يک فیلم و چند عکس از جعفر میلی‌منفرد در مجلس/ توضيحات زنگنه از وقايع پس از 22 خرداد، کرسنت و استات اويل + صوت

هشتمين و آخرين جلسه علني مجلس براي بررسي گزينه‌هاي پيشنهادي کابينه يازدهم آغاز شده و هم اکنون در حال برگزاري است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران هفتمين جلسه علني خانه ملت براي بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت يازدهم دقايقي پيش به رياست علي لاريجاني آغاز شد.

** 233  نفر از نمايندگان در اين جلسه حضور دارند.

** هیئت‌رئیسه مجلس امروز از اعلام اسامی غائبین آغاز جلسه علنی مجلس خودداری کرد و حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا عضو هیئت‌رئیسه مجلس خطاب به علي لاريجاني رئیس مجلس گفت که با اجازه شما اسامی تأخیرکنندگان را اعلام نمی‌کنیم.

**‌ محمدسعيد انصاري نماينده آبادان به عنوان اولين موافق نعمت زاده وزير پيشنهادي صنعت و معدن به دفاع از وي پرداخت.

انصاري گفت:‌ موضوع اهانت، شرط سني ،‌مسائل جانبي که بعضي از همکاران مطرح کردند اشتباه بود، از دوطرف مي خواهم از حرفهايي که اثرات سوئي بر جا مي گذارد و مسائل حاشيه اي را مجدد مطرح نکنند.

وي افزود: امروز روز انسجام داخلي براي مقابله با تحريم هاست، بياييد با راي قاطع به نعمت زاده و همچنين افرادشايسته، آنان را به کابينه بفرستيم.

انصاري ادامه داد: بنای پتروشیمی در ایران توسط آقای نعمت‌زاده صورت گرفته است، تجربه ایشان می‌تواند برای مقابله با تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وي افزود:  انجمن صنعت و معدن با ارسال نامه‌ای از ایشان حمایت کردند. ( براي مشاهده متن کامل اظهارات انصاري اينجا کليک کنيد.)‌




** سيد شريف حسيني نماينده اهواز هم به دفاع از برنامه هاي نعمت زاده پرداخت.

وي گفت: صحبتهايي که ديروز در مخالفت با نعمت زاده مطرح شد نه تنها به وي بلکه به بعضي از دستگاههاي کشور هم آسيب زد.

حسيني افزود: مردم اميدوارند از گل تدبير رايحه اميد به مشام برسد، که همانا تدبير و اميد چون صبر و ظفر در کنار همند.

وي گفت:  از اینکه در کابینه از نیروهای خوزستانی استفاده نشده از دولت گلایه دارم.(‌براي مشاهده اظهارات کامل حسيني اينجا کليک کنيد.)‌

** محمدرضا نعمت زاده وزير پيشنهادي صنعت و معدن به دفاع از برنامه هاي خود پرداخت.

وي گفت:‌آنچه که نمايندگان مخالف در مورد من گفتند کم لطفي به بنده بوده است، در يک کلمه مي توان به حمدالله توانايي راهبري در صنعت و تجارت کشور براي من حاصل شده است. اما ما قرارنيست کارهاي يدي انجام دهيم و من حاضرم با مخالفين مسابقه دهم تا ببينند چه کسي توانايي بيشتري دارد.

نعمت زاده ادامه داد: مهمترين هدف مااين است که از سرمايه هاي موجود در اين زمينه استفاده کنيم که چاره انديشي هاي لازم صورت گرفته است و مسائل مالي ، ارزي و مديريتي از مهمترين موارد است.

وزير پيشنهادي صنعت گفت: تامين کالاهاي اساسي و نهاده هاي دامي کشور دومين هدف ماست. و توجه به معادن و صنايع معدني از اهداف ديگر است.

نعمت زاده گفت:  حدود 35 تا 40 درصد از تولید ناخالص کشور را تشکیل می‌دهد.

وي گفت: توجه به صنايع دستي و فرش دستباف کشور از مواردي است که بايد به آن اهتمام ويژه اي داشت.

نعمت زاده اظهار داشت: اشاعه اخلاق حرفه اي بين همکاران و پرهيز از هرگونه اقدامي که موجب مخدوش شدن اعتماد مردم و امانت داري باشد، از ديگر اهداف ماست چرا که يکي از شعارهاي عملي اين دولت توجه به امانت و درستکاري است.

وزير پيشنهادي صنعت ادامه داد: سرمايه گذاري در استانهاي محروم تکاپوي لازم را ندارد لذا بايد تلاش کنيم زير ساختهايي را در اين هشت استان محروم کشور به وجود آوريم تا به تبع آن صنعت کشور نيز رشد کند. (براي مشاهده مشروح اظهارات نعمت زاده اينجا کليک کنيد.)


** بررسي صلاحيت ميلي منفرد وزير پيشنهادي علوم آغاز شد**

** بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي علوم آغاز شد.

** ابراهيم کارخانه نماينده همدان به عنوان اولين مخالف ميلي منفرد به سخنراني پرداخت.

کارخانه تصريح کرد: علت مخالفت استکبار جهاني با جمهوري اسلامي ايران شتاب پرافتخار علمي کشور ماست که در دانشگاهها پرچم اقتدار علمي ايران اسلامي به اهتزاز در مي ايد.

وي ادامه داد: در رابطه با بررسي اين وزارتخانه بايد کمال دقت و بصيرت صورت بگيرد.

کارخانه گفت: برنامه ايشان به متن توصيفي علمي شبيه است تا يک برنامه،‌اين برنامه کلي بوده و فاقد چارچوب مشخص و راهبردهاي عملياتي است.

وي اضافه کرد: برنامه پيشنهادي نقشه راه وزارت علوم است لذا بايد داراي راهکارها و راهبردهاي شفاف عملياتي باشد در حاليکه در اين نقشه حتي به علوم انساني توجه خاصي نشده است. در دو جا بصورت متناقض نوشته اند ایشان 87 مقاله و در جای دیگر نوشته اند 150 مقاله دارد. ( براي مشاهده متن کامل اظهارات کارخانه اينجا کليک کنيد.)

**‌ دهقان نقندر نماينده مخالف ديگري است که به انتقاد از ميلي منفرد پرداخت.

وي گفت: ميلي منفرد از لحاظ علمي شخصيتي خوب و باوقار است، اما ما به سابقه وي مراجعه مي کنيم.  با آمدن تيم ميلي منفرد به تدريج عناصر افراطي و بي اعتقاد به نظام به درون دفاتر تحکيم وحدت وارد شدند و افراطي ترين و تندرو ترين انجمن اسلامي آن زمان در دانشگاه اميرکبير بود که وي علنا از آنها دفاع مي کرد.

دهقان ادامه داد: میلی‌منفرد از تندرو ترین طیف‌ها مانند، امثال علی افشاری ها حمایت می‌کرد.

وي افزود: بعد از اتفاقات سال 88 در تحصن‌ها شرکت کرده، فیلمش هم موجود است، التهاب آفرینی، آشوب، درگیری‌های دانشجویی از سوابق مدیریتی ایشان است. ( براي مشاهده مشروح اظهارات دهقان نقندر اينجا کليک کنيد.)

** علي مطهري موافق اول ميلي منفرد به دفاع از برنامه هاي وي پرداخت.

وي گفت: ما حساسيتهاي مخالفان را براي انتخاب وزير علوم ارج مي نهيم. سابقه اصلاح طلبان نشانگر تبلیغ سکولاریسم و تسامح و تساهل آنها در دانشگاه‌هاست.

مطهري افزود: يکي از روساي دانشگاه که از طرفداران دولت دهم و نزديک به جبهه پايداري است ، پيامکي به من زد که در آن آمده است: ميلي منفرد فردي انقلابي و مددکار ارتقاي ايثارگران و رزمندگان است، وي در خانواده متدين که در بورس رزمندگان نقش اول داشت، و همچنين اهل تحرک و سفر براي پيگيري امور است.

**
دکتر حسن روحاني رئيس جمهور وارد صحن علني مجلس شوراي اسلامي شد.



مطهري در ادامه اظهاراتش درباره تندرو بودن و نقش منفرد در وقايع 18 تير 78 گفت: برخي ميگويند منفرد در ميان دانشجويان معترض رفت و آمد داشته است، خوب اين اقتضاي وظيفه اش در آن زمان بوده است. گزارش دستگاههاي و شوراي عالي امنيت ملي حاکي از اين است که وي در حل و فصل وقايع آن زمان نقش اساسي داشته است.

مطهري افزود: ميلي منفرد هيچ نقشي در حوادث سال 88 نداشته است چنانچه کسي بعد از خطبه مقام معظم رهبري بر اعتراضات خياباني پافشاري کرده او را فتنه گر مي ناميم اما پيش از آن را قبول نداريم. در واقع نه تنها منفرد بلکه هيچ يک از وزراي پيشنهادي هيچ نقش منفي در حوادث سال 88 نداشته اند.




وي درباره  بازداشت منفرد در سال 88 گفت: آقاي نجفقلي حيببي توضيحاتي را ارائه دادند مبني بر اينکه عده اي در جلسه اساتيد دانشگاه حضور پيدا کردند و تعداد 70 الي 80 نفر از اساتيد را بازداشت کردند، در اين ميان مسئله، اتهام ميلي منفرد نبود، اگر چنانچه مطلبي بوده بايد به طرف مقابل اعتراض کنيم که 70 استاد را به آن شکل بازداشت کرده، آنچه مسلم است اين است که وي در سال 88 هيچ نقشي نداشته است. ( براي مشاهده متن کامل اظهارات مطهري اينجا کليک کنيد.)

** فرهاد بشيري نماينده پاکدشت در مخالفت با برنامه‌هاي ميلي منفرد گفت: عدم توجه به برگزاري کرسيهاي آزادانديشي و وجود مراکز علمي-فرهنگي که نيازمند کار و تلاش است، در برنامه‌هاي اين وزير به چشم نمي‌خورد و همچنين در برنامه‌هاي وي براي تبديل نشدن وزارت علوم به پايگاه دشمن تدابيري صورت نگرفته است.

وي ادامه داد: بيان اين مطلب که احزاب، جمعيتها و تشکلهاي دانشجويي آزادند اين مطلب را به ذهن متبادر مي‌کند که دانشگاهها اتاق جنگ نيستند، متاسفانه دانشگاه تهران به دليل آزادي هاي بي منطقي که داشت تبديل به اتاق جنگ شد و حتي از سوي دانشجويان مقابل در ورودي دانشگاه با نصب چادرهايي کمکهايي را براي ضد انقلابها جمع آوري مي کردند.

بشيري گفت: وي اعلامیه‌ای را که در آن تاکید شده بود، مردم انتخابات مهندسی شده را قبول ندارند، امضا کرده ،ميلي در لغو امتحانات دانشگاه امیر کبیر نقش داشت، میلی منفرد در سال 88 نقش محوری در تحصن اساتید داشت.

 به درخواست بشیری، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم‌، فیلم و صوت مربوط به نقش جعفر میلی‌منفرد در دعوت اساتید به تحصن در زمان فتنه 88 پخش شد.( براي مشاهده مشروح اظهارات بشيري اينجا کليک کنيد.)

** فياضي نماينده مخالف برنامه هاي ميلي منفرد به انتقاد از برنامه و عملکرد وي پرداخت.

فياضي بيان داشت:‌ برنامه وزير جمهوري اسلامي ايران بايد در فضاي يک مکتب ديني باشد در حاليکه من با مطالعه برنامه منفرد نگران ايجاد و رشد يک نوع سکولاريسم علمي و آموزشي هستم که به سمت آغاز انحراف جديد در حوزه علمي منجر شود.

وي افزود: دانشگاه مبدا همه تحولات است اما به چنين برنامه هايي ممکن است تبديل به مبدا انحرافات شود.

فياضي گفت: نگران ایجاد و رشد یک نوع سکولاریز علمی و آموزشی هستیم، این کشور را به سمت آغاز انحراف دیگری می‌برد‬.

وي ادامه داد: اگر فقط هنجارهای حرفه‌ای برای انتخاب مدیران دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد، پس ارزش‌های دینی چه می شود؟ ( براي مشاهده اظهارت مشروح فياضي اينجا کليک کنيد.)

** مسعود پزشکيان نماينده تبريز نماينده ديگري بود که از ميلي منفرد وزير پيشنهادي علوم دفاع کرد.

وي تصريح کرد: حزب من،‌گروه من،‌دسته من، جناح من، و کلمه اي از اين دست بت هايي است که براي خودمان ساخته ايم که اين بتکده را بايد زير و زبر کرد.

پزشکيان افزود: آنچه که امروز به اسم دين، مذهب و وحدت در جامعه بايد داشته باشيم نبايد به اين شکل لوث کنيم که ديگران بر اين وضعيت ما بخندند.

نماينده تبريز ادامه داد: حماسه سياسي خلق شد، امروز بايد حماسه ديگري خلق شود که براي خلق آن همه بايد دست به دست هم دهيم، زنده کردن اختلافات و عميق تر کردن و يادآوري آنها جز آب به آسياب دشمن ريختن هيچ فايده اي ندارد.

وي افزود:‌ ما هر حرفي که باعث نفاق شود وظيفه داريم جلوي آن را بگيريم.




پزشکيان افزود: ما داریم حوادث سال 88 را نبش قبر می‌کنیم، این موضوع فقط ایجاد مشکل می‌کند، کسی که ادعا می‌کند رهبری را قبول دارد، باید حرفش را بپذیریم.


پزشکيان گفت: مملکت را همگان درست مي کنند نه جناح، دسته يا گروهي. ( براي دريافت مشروح اظهارات پزشکيان اينجا کليک کنيد)‌

** جعفر ميلي منفرد وزير پيشنهادي علوم دفاعيات خود را آغاز کرد.

وي گفت: برنامه من ترجمان سه ضرورت پيش روي کشور شامل علم در خدمت توسعه و پيشرفت، علم در خدمت اقتدار و علم در خدمت گفتمان اعتدال است.

منفرد ادامه داد:‌هدف اصلي برنامه هاي من حرکت پرشتاب تر و همه جانبه در تقويت روند توليد علم و رشد و توسعه علمي در محيط با ثبات، آرام و بدون تنش است.


وي افزود:‌برنامه من برمبناي 8 سند بالادستي کشور شامل قانون اساسي ، سند چشم انداز 1404 ، سياستهاي کلي نظام ، سند رشد و توسعه فناوري کشور ،‌قانون برنامه پنجم توسعه ، قانون وزارت ، سند نقشه جامع کشور و سند دانشگاه اسلامي تنظيم و تهيه شده است.

منفرد گفت:‌ بسياري از زيرساختهاي اصلي امروز در آن دوراني که از سال 68 تا 72 در وزارت حضور داشتم شکل گرفته به طوريکه 20 دانشگاه در شهرستانهاي کشور اعم از ياسوج، بندرعباس، شهرکرد، تفرش، زنجان، کاشان، زابل، بيرجند، چابهار و ... راه اندازي شد.

منفرد ادامه داد: گسترش اعتدال و عقلانيت از جمله اهداف اساسي دربرنامه هاي من است و من به دنبال نگاه توازن و اعتدال هستم.

وي گفت: در واقعه تلخ 18 تیر، شورای امنیت ملی، فعالیت وزارت علوم در کنترل غائله را تایید کرد، من یک بار هم با علی افشاری دیدار نداشته‌ام.

وي افزود: دانشگاه مد نظر من دانشگاهي نيست که همه در آن يک جور و کليشه اي فکر مي کنند بلکه داراي منطق و قدرت گفتگو هستند.

وزير پيشنهادي علوم افزود: دانشگاه اسلامي يعني دانشگاه مولد علم و پايبند به ارزشهاي اسلامي که در آن انديشه هاي امام(ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري به خوبي آمده است.

وي بيان داشت: افتخار دارم بالاترين خدمات را به ايثارگان جبهه و جنگ و خانواده شهدا انجام داده ام و سوابق آن موجود است.

منفرد گفت: هميشه بدون شعار و تظاهر در پي تحقق عملي انديشه هاي امام راحل و رهبر انقلاب در دانشگاه و بيرون آن بوده ام و دغدغه مصالح نظام را هميشه داشته ام.

وزير پيشنهادي علوم گفت: من عضو هيچ گروه و حزبي نبوده ام و ظرفيت آن انقلابي که امثال من در آن شرکت داشته اند و نظامي که از دل آن انقلاب بوجود آمده انقدر تنگ و کوچک نيست که بعضي ها امروز به دنبال آن هستند.

وي ادامه داد: اولويت من در انتخاب همکاران فقط تخصص، تعهد و جامع نگري علمي بوده است و حتي براي سياسي ترين پستها به دنبال برجسته ترينهاي علمي بوده ام.

منفرداظهار داشت:‌ در تحصني که در مسجد برگزار شده بود من صرفا به خاطر دل نگراني و کاهش التهابات حضور يافتم، اما هيچ حرف سخن و يا موضعي نداشتم آيا اين جرم است؟

وي افزود: من سابقه تعطيلي حتي يک کلاس و امتحان را ندارم و در آن دوران به خاطر التهابي که دانشجويان داشتند، ما را ازاد گذاشتند که امتحانات را در تير يا شهريورماه برگزار کنيم که همه امتحانات من در تيرماه برگزار شد و مدارک همه اينها در پرتال دانشگاه موجود است.

وزير پيشنهادي علوم تصريح کرد: من در انتخابات سال 88 عضو هيچ ستادي نبودم و در مسائل آن سالها هيچ درگيري نداشتم.

وي گفت: کسي که در آن روزها وساطت مي کرد و دانشجويان را به حمايت از انقلاب و نظام تشويق مي کرد من بودم. من آمده ام تا دانشگاه هارا آرام و در خدمت دولت و انقلاب قرار دهم.

منفرد گفت: بايد با تمام توان و انگيزه به ميدان بياييم. بايد تمام توان علمي و دانشجويي کشور را در يک جهاد به ميدان بياوريم. (‌براي مشاهده متن کامل اظهارات منفرد اينجا کليک کنيد.)





** بررسي صلاحيت علي جنتي وزير پيشنهادي ارشاد آغاز شد**

** بررسي صلاحيت علي جنتي وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز شد.

**‌ کريمي قدوسي نماينده کلات اولين مخالف جنتي بود که به سخنراني پرداخت.

وي گفت: تهاجم فرهنگي در برنامه هاي جنتي پررنگ مطرح نشده است و بايد قوي تر مطرح مي شد.

کريمي قدوسي ادامه داد: آقاي جنتي! شما به وزارتخانه اي ميرويد که در گذشته فجايعي در آن اتفاق افتاد، چه فيلمهايي در اين وزارتخانه پروانه نمايش گرفت و چه کتابهايي در آن مجوز چاپ گرفت؟

وي افزود: وزير آن دوره که خاتمي او را زينت کابينه ميدانست اکنون کجاست؟  با بي بي سي و عربستان سعودي چه مي کند؟ مهاجراني در ايران چه پرونده اي با چه اتهاماتي دارد؟

کريمي بيان داشت: آقاي جنتي ! شما مسئوليتي را بر عهده مي گيريد که از چنين سابقه آسيبديده است، حواستان را جمع کنيد.(‌براي مشاهده متن کامل اظهارات کريمي قدوسي اينجا کليک کنيد.)

**‌ عوض حيدرپور شهرضايي نماينده شهرضا به عنوان موافق جنتي سخنراني کرد.

وي گفت: آقاي جنتي در تمام مسئوليتهايي که داشت کارآمدي خود را تمام قد ثابت کرد. وي در تمام پستهايي که داشت وظيفه خود را به گونه اي انجام داد که نشان داد مي تواند به خوبي سکاندار پست مهمي چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد.

حيدرپور ادامه داد: جنتي براي ما شهيد زنده است. برنامه و قانون مداري ويژگي ديگر جنتي است. برنامه هاي او منطبق با برنامه پنجم توسعه است.

حيدرپور گفت: او فقه و حوزه را به خوبی می‌شناسد و می‌داند چگونه اختلافات را حل کند. ( براي مشاهده متن کامل اظهارات حيدرپور اينجا کليک کنيد.)


** دستغيب نماينده شيراز به عنوان موافق علي جنتي سخنراني کرد.

وي اظهار داشت: با روزمرگي و حاشيه سازي نمي توان فرهنگ را در کشور گسترش داد.

دستغيب گفت: بحث اقتصاد و اقتدار فرهنگي از نکاتي است که در برنامه جنتي مورد توجه قرار گرفته است.

وي افزود: گسترش ارتباطات جهانی در حوزه فرهنگ و هنر در برنامه جنتی مورد تاکید قرار گرفته است و البته تفاوت بین تهاجم و تبادل فرهنگی هم در این حوزه روشن است. ( براي مشاهده مشروح اظهارات دستغيب اينجا کليک کنيد.)

** حميد رسايي نماينده مردم تهران در مخالفت با علي جنتي به انتقاد از برنامه هاي وي پرداخت.

رسايي گفت:جنس مخالفتم در حوزه ارشاد از جنس دغدغه است، و گمان مي کنم جنتي با همه فضايل و ويژگي هايي که دارد نمي تواند وزير ارشاد باشد.

نماينده تهران گفت: ارادت فکری در فرهنگ فقط باید به رهبری باشد.


وي افزود:‌ ايشان از يک خانواده اي است که در راس آن خانواده يک رجل ديني ، سياسي و با بصيرت که مثل کوه در مقابل دشمنان در طول سالهاي بعد از انقلاب و قبل از انقلاب ايستاد، و آن آيت الله جنتي است ،مربوط به آن بيت است ولي به هر ترتيب که ما به آقاي جنتي که نمي خواهيم راي بدهيم ما به فرزند آقاي جنتي راي مي دهيم.

رسايي افزود: علت نگراني اين است که آقاي جنتي در مصاحبه هايي گفته که به کسي ارادت فکري دارد که بسياري از آسيبهاي فرهنگي که به اشاره مي کنم ناشي از تفکر و مديريت اوست.

وي گفت: اولا اهميت فرهنگ نسبت به سياست ، اقتصاد ، صنعت و حتي امنيت اهميت ريشه اي دارد، فرهنگ زير ساخت است. شما اگر مي خواهيد در اقتصاد ، صنعت و هر حوزه ديگري تغيير و تحول ايجاد کنيد نياز به فرهنگ داريد و براي همين هم رهبر انقلاب بارها تاکيد کردند هر لايحه اي چه اقتصادي ، سياسي، اجتماعي و صنعتي و امنيتي بخواهد به مجلس بيايد بايد پيوست فرهنگي داشته باشد.

نماينده تهران گفت: خيلي ها فکر مي کنند وزارت ارشاد يک وزارت دم دستي است، در حالي که وزارت ارشاد يک وزارتخانه فکري و اجرايي است.

وي ادامه داد: همين وزيري که الان در بي بي سي و voa نشسته هم ارادت فکري به همان فرد داشت.

رسايي بيان داشت:‌ براي موسسات فرهنگي که در حال حاضر ما 34 موسسه فهنگي داريم که 50 درصد بودجه براي اينهاست و عملکرد و هيئت مديره آنها مشخص نيست مي خواهيد چکار کنيد؟ براي کانونهاي فرهنگي مساجد ، اوقاف و سازمان حج و زيارتچه برنامه اي داريد؟

وي گفت: اينکه مي گويند هنر براي سياست نيست دروغ است آقاي جنتي!

رسايي ادامه داد: مهمترين حرکت در جهت براندازين ظام تغيير فرهنگ جامعه فعلي ايران است ، مي گويند براي براندازي بايد فرهنگ را عوض کرد،اينکه مي گويند فرهنگ براي سياست نيست دروغ است، ما بايد بينش فرهنگي مردم را عوض کنيم و بينش با فرهنگ و سياست عوض مي شود. ( براي دريافت متن کامل اظهارات رسايي اينجا کليک کنيد.)

** دامادي نماينده ساري به عنوان موافق جنتي سخنراني کرد.

وي اظهار داشت: جنتي تجربه بين فرهنگي قابل توجهي دارد. هيچ گفتار و کردار افراطي از جنتي ديده نشده است.

دامادي گفت: حاصل عملکرد چندساله اخير در حوزه فرهنگ زوال اعتماد و اميد و اخلاق در حوزه فرهنگ است.

وي گفت:‌برنامه جنتي براي احياي اميد و اعتدال ستودني است.

دامادي گفت: جنتی رویکردی مثبت به اقتصاد و دیپلماسی فرهنگی دارد، متن برنامه وی مملو از توجهات عمیق به برنامه‌های کشور است.

وي ادامه داد: تجربیات جنتی نشان می‌دهد که وی گفتگو، تساهل، مدارا و تنوع عقاید را قبول دارد.( براي مشاهده متن کامل اظهارات دامادي اينجا کليک کنيد.)




**‌
پس از دامادي حجت الاسلام سبحاني نيا در دفاع از جنتي به سخنراني پرداخت.

وي تصريح کرد: جنتي فرزند واقعي انقلاب و مبارزي نستوه و اسطوره مقاوم تعليه رژيم ستمشاهي است. او کسي است که رژيم پهلوي وجودش را در ايران برنتافت و وي براي ادامه مبارزه به کشور ديگري مهاجرت کرد.

سبحاني نيا ادامه داد: وزير پيشنهادي ارشاد داراي سه دهه تجربه مديريت و عالي ترين سطوح است و فردي پاکدست ، امين، متواضع، با اخلاق و مديري نمونه و باتقواست و جهان را به خوبي مي شناسد.

وي افزود: عدالت فرهنگي يک آرزوست و خوشبختانه عدالت در برنامه هاي جنتي بسيار برجسته شده است. همينطور به نقش ديگر وزارتخانه ها به عنوان معين وزارت فرهنگ تاکيد شده است. ( براي مشاهده مشروح اظهارات سبحاني نيا اينجا کليک کنيد.)

** علي جنتي وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاداسلامي به دفاع از برنامه خود براي اداره اين وزارتخانه پرداخت.

جنتي بيان داشت: به عنوان فرزند کوچک امام(ره)‌و رهبر انقلاب براي رساندن پيام معنويت اسلام به جهان آمده ام، وزارت فرهنگ و ارشاد مسئوليتي برزگ و مخاطره است و من به خوبي به سختي اين مسير آگاهم و مي دانم که سخنگويي هفت هزار سال فرهنگ و تمدن ايران به نهايت دشوار است.

وي افزود: به خوبي مي دانم که فرهنگ بايد اولويت اول کشورمان باشد. چرا که فرهنگ زبان اصلي انقلاب اسلامي و هنر زبان گوياي مردمان سرزمين پارسه است.

جنتي ادامه داد: ايران فرهنگي مرز ندارد و طنين پژواکش از شرق تا غرب را درنورديده است.




وي گفت: وضعيت فرهنگي کشور نامطلوب است لذا در شرايطي که حتي کشورهاي اروپايي در برابر تهاجم فرهنگي به پا خواسته اند پس تکليف ما در برابر اين شبيخون فرهنيگ به خوبي روشن است. پس براي ايستادگي در برابر اين تهاجم تنها بايد به خويشتن بازگشت و به ريشه هاي اصلي رجوع کرد.

جنتي ادامه داد: خدمات ايرانيان به اسلام موجب فخر ماايرانيان است و باستان پرستي و باستانزدايي با مشي اعتدال ناسازگار است .

وي افزود: اسلام و ايرانيان دو روي سکه ايرانيان است و من خواهم کوشيد چهره ايران توحيد و  معنويت گرا و ايران قناع شده از اسلام ناب را يافته و به جهانيان معرفي کنم.

جنتي اظهار داشت: تفکر ليبرالي هنر براي هنر را نمي پسندم، هنر براي تعالي بشر است. ( براي مشاهده اظهارات کامل جنتي اينجا کليک کنيد.)

**‌بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي کشور آغاز شد**

** بررسي صلاحيت عبدالرضا رحماني فضلي به عنوان وزير پيشنهادي کشور آغاز شد.

**‌ رحماني فضلي دفاعيات خود را از برنامه هايش براي وزارت کشور آغاز کرد.

وي اظهار داشت:‌ با توجه به تنوع، گستردگي و پيچيدگي کار وزارت کشور لازم است به گونه اي عمل کنيم که تمام ظرفيتهاي کشور در قالب هماهنگي ها و اعمال حاکميتهايي که از طريق وزارت کشور و پيگيري سياستهاي عمومي که از طريق اين وزارت اعمال خواهد شد ما بايد تلاش کنيم در جهت تحکيم قدرت ملي گامهاي بلندتري برداريم.

رحماني فضلي با بيان اينکه بايد تلاش کنيم جايگاه وزارت کشور باز توليد و احيا شود، گفت: رويکردي که بنده در وزارت کشور پيگيري خواهم کرد رويکرد توسعه‌محور خواهد بود يعني رشدفزاينده، مستمر ، متوازن ، عادلانه و نهادينه شده در زندگي مردم براي افزايش سطح زندگي مادي و معنوي آنها خواهد بود.

وزير پيشنهادي کشور تصريح کرد: از اين رو موضوعات مختلفي که به عنوان وزارت کشور است با اين مدل نگريسته خواهد شد، اولين مسئله بحث توسعه اقتصادي خواهد بود ما با توجه به شرايطي که الان دچار آن شده ايم يعني موضوع نفت، و تحريمها و با توجه به موضوع توليد قطعا ديگر نخواهد توانست اقتصاد ما را بر آن مبنايي که قبلا پشتيباني مي کرد، پشتيباني کند.

رحماني فضلي ادامه داد: پس ما ناگزيريم جايگزيني براي نفت و اقتصاد خود داشته باشيم و آن جايگزيني حتما منابع و امکانات و پتانسيل ها خواهد بود که در مناطق مختلف جغرافيايي ما فراهم است ، ما در بحث توسعه اقتصادي بايد تکيه مان به مردم ، تخصصهاي مختلف،  مناطق و نواحي باشد که اميدواريم باايجاد اشتغال ايجاد ثروت و ايجاد توليد گامهاي موثري در حوزههاي مختلف منطقه اي برداريم.

وي افزود: شرايط کنوني براي تقسيمات کشوري جوابگو نيست. بايد طرح جامع تقسيمات کشوري را باسرعت آماده کنيم.( براي مشاهده مشروح اظهارات رحماني فضلي اينجا کليک کنيد.)‌


** پايان جلسه علني نوبت صبح خانه ملت**

** حجت‌الاسلام ابوترابي فرد پايان جلسه علني نوبت صبح امروز را اعلام کرد.

وي که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه امروز مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، پیش از به صدا در آوردن زنگ پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان گفت: با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس تنها 4 نفر می‌توانستند به عنوان موافق و مخالف صحبت کنند. بنابراین با توجه به محدودیت موافقین و مخالفین بر اساس آیین‌نامه ناچار به قرعه‌کشی بودیم و قرعه‌کشی انجام شد و امکان صحبت تعدادی از همکاران به عنوان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی فراهم شد.

ابوترابي فرد ادامه داد: جمعی از نمایندگان تمایل داشتند با توجه به اشرافشان در حوزه تخصصی وزرا صحبت کنند که امکان ایراد صحبت به دست نیاوردند و نهایتا هیئت رئیسه نیز نتوانست فراتر از این حد عمل کند.

** بيانيه نمايندگان درباره تحولات مصر**


**
ادامه وضع فاجعه‌بار مصر زنگ خطر را به صدا در آورده است

**
شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی صبح امروز بیانیه 272 نفر از نمایندگان مجلس را در خصوص تحولات مصر قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:

سرزمین مصر با قدمت تاریخی و تمدن کهن ملتی فهیم و مسلمان را در خود جای داده است. کشوری نقش‌آفرین در منطقه با انقلاب ممتاز و برخواسته از روح عدالت‌خواهی و استکبارستیزی و صهیونیسم‌زدایی خود در آستانه تحقق استقلال و استقرار مردم‌سالاری دینی مورد حسد بیگانگان قرار گرفته است.

اشتباهات دولتمردان و مشاجرات پیوسته داخلی این فرصت را فراهم کرد تا بدخواهان امت اسلامی و دولت‌های استکباری و حاکمان مرتجع و مزدور منطقه زهر چشمی از ملت به پا خواسته مصر بگیرند و با توطئه چینی و تحمیل دسیسه‌ها و نیرنگ‌های شیطانی فتنه بزرگی را در آن سرزمین تدارک ببینند که منتهی به شعله‌ور شدن جنگ داخلی و برادر کشی و به دست فراموش سپرده شدن موضوع فلسطین و دشمن اصلی یعنی اسرائیل بوده که متاسفانه محصول آن برجای گذاشتن صدها کشته و مجروح از ملت مسلمان مصر است.

بدون تردید قهقهه مستانه صهیونیست‌ها و آمریکا و صهیونیست روح میلیون‌ها مسلمان نگران را جریحه‌دار ساخته است. ادامه این وضع فاجعه‌بار زنگ خطر بزرگی را به صدا در آورده است که نتیجه‌ای جز تضعیف ملت مصر و اقتدار ملت‌های مسلمان را به همراه نداشته است.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی حسب وظیفه شرعی و انسانی و به نمایندگی از ملت شریف ایران ضمن ابراز تاثر و تاسف عمیق، از استمرار این وضعیت خطرناک اعلام انزجار می‌کنیم و از همه علما، نخبگان، مصلحان، روشنفکران، صاحب‌نظران و موثران عرصه سیاسی و اجتماعی مصر مصرانه می‌خواهیم با وساطت خود و حرکت فراگیر خود حول وحدت و وفاق ملی با اتخاذ تصمیم سیاسی حکمت‌آمیز و عاقلانه مانع تداوم خونریز‌های خانمان‌سوز شوند و مشکلات اختلافات داخلی خود به دست خود و بدون توجه و اتکا به بیگانگان حل و فصل کنند و به این فتنه بزرگ پایان بخشند.

**
جلسه نوبت عصر مجلس براي بررسي وزراي پيشنهادي باقي مانده ساعت 14 برگزارخواهد شد.




** هشتمين جلسه علني مجلس براي بررسي گزينه‌هاي پيشنهادي کابينه يازدهم به رياست علي لاريجاني آغاز شد.


** بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي نفت آغاز شد**

** بررسي صلاحيت بيژن زنگنه وزير پيشنهادي زنگنه در مجلس آغاز شد.

** مقيمي نماينده بهشهر اولين مخالف زنگنه است که به سخنراني پرداخت.

وي گفت: اکثرقراردادهايي که در زمان وزرات زنگنه بسته شده ، همه داراي ابهام هستند و در دادگاههاي بين المللي و داخلي داراي پرونده هستند.

مقيمي ادامه داد: زنگنه باعث استقراض 70 ميليارد دلار براي کشور شده است.

وي افزود: هشت سال وزارت زنگنه زیان‌بارترین دوره وزات نفت بوده است، در زمان وي ترغیب رشوه، رانت‌خواری اشخاص خاص و برخی آقازاده‌ها ایجاد شد. ( براي مشاهده اظهارات کامل مقيمي اينجا کليک کنيد.)

** احمد توکلي نماينده تهران دومين نماينده اي است که با برنامه هاي زنگنه به مخالفت پرداخت.

 توکلي گفت: زنگنه در خصوص موضوعی قسم خورد که در آن دخالت نداشته‌ اما بعد مشخص شد که وي قسم دروغ خورده‌، با کتمان حقیقت و خلاف‌گویی سنگ روی سنگ بند نمی‌ماند به خصوص در وزارت نفت که ثروت ملی است.

وي افزود: من دیروز صبح نامه ای به رئیس جمهور دادم و با ابراز تاسف گفتم که خلاف گویی صحیح نیست. ( براي مشاهده اظهارات کامل توکلي اينجا کليک کنيد.)

**‌
عبدي نماينده خرم آباد به دفاع از برنامه هاي بيژن زنگنه پرداخت.

وي بيان داشت: وزارت نفت داراي حساسيت خاصي است بطوريکه هفتاد درصد اقتصاد کشور مربوط به نفت است.

عبدي ادامه داد: آيا ديپلماسي اي قوي تر از وزارت نفت سراغ داريد؟ بعضي ها اشکالات برخي قراردادها را بيان مي کنند مگر ما در وزارتخانه هاي ديگر هيچ مشکلي نداريم؟ اگر اين طور بود که بايد به خاطر پرونده 3000 ميلياردي وزير اقتصاد را در اين جا سلاخي مي کرديم.

وي افزود: زنگنه داراي 22 سال تجربه و دانش در اين حوزه است، پس با دادن راي اعتماد به وي دانش و تجربه را به وزارت نفت برگردانيد. ( براي مشاهده مشروح اظهارات عبدي اينجا کليک کنيد.)

** حيدري طيب نماينده کرمانشاه  نماينده ديگري بود که به دفاع از زنگنه پرداخت.

وي گفت: در سالهاي 67 تا 76 که زنگنه وزير نفت بود تلاشهاي بسياري انجام داد و ظرفيتهاي خوبي را هم در خصوص رهايي از وابستگي به ساخت تجهيزات مورد نظرنيروگاهها صورت گرفت و شرکت مپنا که در حال حاضر پرچم صنعتي جمهوري اسلامي است حاصل زحمات دوران تصدي زنگنه است.

حيدري ادامه داد: در دوره زنگنه اقدامات زيادي در بحث مهار ابهاي کشور در نيروگاههاي مختلف صورت گرفته است، و قطعي برق در کشور در زمان وي برچيده شد.





وي اظهار داشت:  در میدان پارس جنوبی تا کنون 10 فاز به بهره‌برداری رسیده است که پنج فاز آن در زمان وزارت زنگنه بوده است، مطالب آقای مقیمی در خصوص قرارداد 'کرسنت' فاقد وجاهت قانونی است.( براي مشاهده اظهارات کامل حيدير طيب اينجا کليک کنيد.)

**‌ زاکاني نماينده تهران ديگر نماينده مخالف وزارت زنگنه است که به سخنراني پرداخت.

نماينده تهران گفت: چرا چیزهای کلی بیان می‌کنید که استنادات، خلافش را می‌گوید؟ آقايان میرکاظمی و نادران بنا بود صحبت کنند وقت را به من دادند و آقای میرکاظمی گفت بنا به مسائل اخلاقی نمی‌خواهم صحبت کنم.

وي اظهار داشت: صادرات گاز به امارات از اشتباهات مفسده انگيز زنگنه است.

زاکاني ادامه داد: بايد در انتخاب وزير وزارتخانه اي که شاهراه اقتصاد کشور است تامل بيشتري صورت گيرد تا مجددا شاهد موج مافیای نفتی در کشور نباشیم.

وي افزود: متهمان خارجی قرادادهای کرنست محاکمه و برخی نیز دست به خودکشی زدند، قرار کرنست یکی از مفسده انگیزترین قرادادهای نفتی است. ( براي مشاهده متن کامل اظهارات زاکاني اينجا کليک کنيد.)

** رضا عبداللهي نماينده ماهنشان نماينده موافق زنگنه به دفاع از وي پرداخت.

وي گفت: توتال يکي از افتخارات زنگنه است.

نماينده ماهنشان گفت: زنگنه امروز هيچ نيازي به وزارت ندارد بلکه اين صنعت نفت ماست که با زنگنه نيازمند است.

وي افزود: چرا باید شخصی را که 22 سال خدمت کرده به جرمی که در هیچ محکمه‌ای ثابت نشده را محاکمه کنیم و به او تهمت بزنیم، زنگنه هشت بار از شورای نگهبان رای اعتماد گرفته است.

عبداللهي ادامه داد:‌ کساني که حکم محکوميت قضايي ندارند اصل بر برائت است.

وي گفت: امروز ستاره دولت ما زنگنه، نعمت زاده و آخوندي هستند.

عبداللهي بيان داشت: بايد مجسمه زنگنه را در عسلويه طلا گرفت، در اوپک اگر 10 نفر در دنيا شاخص باشند يکي از آنها آقاي زنگنه است.( براي مشاهده متن کامل اظهارات عبداللهي اينجا کنيد.)

** عزيزي فارساني نماينده اردل و فارسان به عنوان نماينده موافق زنگنه به دفاع از برنامه هاي وي پرداخت.( براي مشاهده مشروح اظهارات عزيزي اينجا کليک کنيد.)

**‌
وي در تاييد سخنان عبداللهي گفت: زنگنه ستاره نه، فوق ستاره دولت است.

**‌ بيژن زنگنه وزير پيشنهادي نفت دفاعياتش را از برنامه اش براي اداره وزارت نفت تشريح کرد.

وي اظهار داشت: در کشور ما نفت يک کالا نيست، نفت داراي ابعاد امنيتي ، اقتصادي و ... دارد.

زنگنه بيان داشت: نفت اصلي ترين آماج حملات و کينه توزي هاي دشمنان است.

وزير پيشنهادي نفت ادامه داد: در صورت کسب راي اعتماد دستم را به سوي همه مديران و کارکنان نفت دراز مي کنم تا در ادامه راه پيشينيان خود گام بردارم.

وي افزود: انتظار مردم تغيير در وضع موجود است و نفت مي تواند نقش موثري را در اين زمينه داشته باشد.

زنگنه گفت: نفت بايد غيرسياسي باشد و حياط خلوت هيچ فرد و گروهي جز جمهوري اسلامي نباشد در اين زمينه بايد از هرگونه افراط و تفريط جلوگيري کرد.

وزير پيشنهادي نفت اظهار داشت: نفت و دستگاه ديپلماسي کشور بايد دوش به دوش هم حرکت کنند و هيچ دستگاهي مثل صنعت نفت نمي تواند به عبور کشور از شرايط فعلي کمک کند.

وي تصريح کرد: عسلويه در زمان مسئوليت من عسلويه شد.

زنگنه بيان داشت: تولیدکنندگان و سازندگان حوزه نفت همه خواستار حضور من در پست وزارت هستند.

وي افزود:  98 درصد انرژی کشور از نفت و مشتقات آن تامین می‌شود ‫که باعث شده دشمنان ما از این طریق و با استفاده از تحریم‌ها به کشور فشار می‌آورد‬.

وزير پيشنهادي نفت در پاسخ به برخي از اتهاماتي که به وي وارد شد، گفت: برخي شبهاتي که در مجلس و يا زيرپوست مجلس مطح مي شود بيشتر يک جنگ رواني است که از بيرون به مجلس منتقل مي شود و اين اتهامات هيچ پايه اي ندارد و حرفهاي مضحکي هستند.

وي ادامه داد:  در بحث مبارزه با فساد من مظلوم اين قضيه هستم.

زنگنه در پاسخ به اظهارات توکلي گفت:‌ پس از 22 خرداد آقاي فلان در باغ جلسه اي داشتند و موسوي هم حضور داشت، گفتم والله من در آن جلسه نبودم و ادامه دادم که پس از 22 خرداد هيچ اقدامي خلاف نظر رهبري نکردم و پايبند بودم. من از اينکه بخواهم وزير شوم اشباعم و مي خواهم به کشورم خدمت کنم.

وزير پيشنهادي نفت بيان داشت: من نه در حرير برزگ شدم نه در زرورق زندگي کردم، ما در آتش و خون بزرگ شديم ، من هيچ ادعايي ندارم که رزمنده هستم.

وي ادامه داد: من با رفتارهاي ساختارشکنانه بعد از 23 خرداد مخالف هستم ، هيچ اقدامي خلاف منويات رهبري بعد از 22 خرداد انجام ندادم و هر آنچه را که از نظر ايشان محکومباشد از نظر من هم مکوم است. من فرزند انقلابم.

براي اولين بار است که کسي که مي خواهد تصدبي وزارت نفت را بر عهده بگيرد مورد اقبال همه کارکنان صنعت نفت است. ( براي مشاهده متن کامل اظهارات زنگنه اينجا کليک کنيد.)

** بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي نيرو آغاز شد**

**‌ بررسي صلاحيت حميد چيت چيان وزير پيشنهادي نيرو آغاز شد.

** قاضي پور نماينده اروميه اولين مخالف چيت چيان سخنراني کرد.

وي اظهار داشت: آقاي چيت چيان! با بیست سال حضور در وزارت نیرو چه اقدامی برای دریاچه ارومیه انجام داده‌اید؟

قاضي پور افزود:  ‫برای مدیریت منابع زیر زمینی ایران و برای خصوصی سازی نیروگاه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ ( براي مشاهده اظهارات کامل قاضي پور اينجا کليک کنيد.)

** عيسي زاده نماينده مياندوآب به سخنراني در دفاع از چيت چيان پرداخت. ( براي مشاهده مشروح اظهارات عيسي زاده اينجا کليک کنيد.)

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در حال خشک شدن و وزارت نیرو باید به داد این دریاچه برسد، گفت: آقای چیت‌چیان بايد  توضیح بدهد که برای احیای ذخیره‌های گرانقدر کشور که دریاچه ارومیه از جمله آن است چه اقداماتی انجام خواهد داد؟




**
مجيدجليل سرقلعه نماينده لردگان به عنوان موافق از چيت چيان دفاع مي کند.

وي اظهار داشت: وزير پيشنهادي در حوزه‌های تخصصی و ایجاد عدالت در وزارت نیرو، برنامه‌های مناسبی دارد.

جليل ادامه داد: اگر آب کشور ما مدیریت نشود، کشور در این حوزه دچار مشکل می‌شود، تامین مدیریت آب و برق با امنیت داخلی و خارجی ما رابطه مستقیم دارد.

** حميد چيت چيان وزير پيشنهادي نيرو به دفاع از برنامه هاي مديريتي خود پرداخت.

چيت چيان گفت: وزارت نيرو وزارتي صنعتي و تخصصي براي تامين زيرساختهاي آب ، برق و فاضلاب است.

وي گفت: من بر اساس اسناد بالادستي، سند چشم انداز توسعه، سياستهاي کلي نظام و قانون برنامه پنجم و در راستاي دستيابي به اهداف مذکور در اين اسناد برنامه خود را تدوين کرده ام.

وزير پيشنهادي نيرو به رئوس برنامه هاي پيشنهادي خود در بخش آب اشاره کرد و گفت:‌اولويت مهار آبهاي مشترک در چارچوب تفاهم نامه هاي مشترک، افزايش سطح برخورداري شهرها و روستا از آب آشاميدني ، حل مشکل آبرساني به روستاهاي بيش از 20 خانوار، بهسازي ساختار ارتباط با مشترکين و مديريت به هم پيوسته منابع آب کشور در سطح ملي از جمله برنامه هاي بنده در اين بخش است.

وي ادامه داد: مشکل آبرسانی به روستاها در کمتر از دو سال حل خواهد شد.

چيت چيان افزود:  ما در ارتباط با دریاچه ارومیه یک برنامه کامل داریم.

وي بيان داشت: ‫حمایت از ایجاد ظرفیت نیروگاه‌های بادی ‬و ‫احیا و تقویت شرکت‌های تولیدکننده صنعت برق‬ از مهمترین برنامه‌های ما است.

** آغاز بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي ورزش**

** بررسي صلاحيت مسعود سلطاني فر وزير پيشنهادي ورزش و جوانان آغاز شد.

** مرادي نماينده سنندج اولين نماينده اي است که به عنوان مخالف سلطاني فر سخنراني کرد.

وي اظهار داشت: سایه سوابق سیاسی سلطانی‌فر بر سوابق ورزشی وی سنگینی می‌کند؛ وی فقط دو سال قائم مقام سازمان تربیت‌بدنی بوده است.

مرادي ادامه داد: آقاي سلطاني فر! چه برنامه‌ای برای خروج بخش جوانان وزارتخانه از انفعال کنونی دارید؟
آقای روحانی! قرار ما این بود که از ظرفیت نیروهای کرد و اهل سنت در کابینه استفاده شود، امیدواریم در سایر سطوح و بدنه دولت از ظرفیت نیروهای اهل سنت و کرد کشور نیز استفاده شود. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920524000714#sthash.7Md0CeB3.dpuf


وي افزود: آقای روحانی! قرار ما این بود که از ظرفیت نیروهای کرد و اهل سنت در کابینه استفاده شود، امیدواریم در سایر سطوح و بدنه دولت از ظرفیت نیروهای اهل سنت و کرد کشور نیز استفاده شود. ( براي مشاهده اظهارات کامل مرادي اينجا کليک کنيد.)

** دکتر حسن روحاني رئيس جمهور وارد صحن علني مجلس شد.




*‌*‌
حامد قادرمرزي نماينده قروه نماينده نماينده ديگري بود که در مخالفت سلطاني‌فر به سخنراني پرداخت.

سلطانی‌فر سابقه 34 سال فعالیت در مدیریت‌های بی‌ربط به ورزش دارد.

وي ادامه داد:  وزیر پیشنهادی، فارغ‌التحصیل علوم سیاسی است و این با شایسه‌سالاری ناهماهنگ و غیرعادلانه است، عرصه مدیریت ملی عرصه شانس و حادثه نیست.

**‌ احمدي لاشکي نماينده نوشهر و چالوس به دفاع از سلطاني فر پرداخت.

وي اظهار داشت: سلطاني استاندار سه استان بوده است يعني رئيس شوراي جوانان استان، رئيس شوراي عالي ورزش استان ،‌يعني به امور ورزش تسلط دارد.

 احمدي لاشکي گفت: سلطاني‌فر قرار است براي همه رشته هاي ورزشي برنامه داشته باشد.

نماينده نوشهر همچنين به شوخي اظهار داشت: فکر مي کنم سلطاني‌فر کمتر از فردوسي پور اطلاعات ورزشي نداشته باشد!

وي افزود:نتوانستیم جوانان را در وزارت جوانان بپذیریم اما سلطانی‌فر برای ازدواج و بیکاری جوانان برنامه دارد.

** غلامرضا کاتب نماينده گرمسار به دفاع از برنامه هاي سلطاني‌فر پرداخت.

وي اظهار داشت: يکي از رشد و بالندگي و افتخارات بين المللي براي کشور کسب کند حضور در عرصه هاي بين المللي ورزش است.

کاتب گفت: اطلاعاتي که سلطاني فر دارد بهترين جمله اي بود که دکتر روحاني گفت.

وي ادامه داد: نشانه افتخار سلطاني فر دوري از افراط گرايي و پرهيز از سياست گرايي است.

کاتب گفت: کسی که 20 سال در سطح استانداری و معاونت استانداری کار کرده و دکترای مدیریت توسعه دارد، فقط کار سیاسی بلد نیست و می‌تواند بر حوزه ورزش و جوانان کشور نیز اشراف داشته باشد

نماینده گرمسار ادامه داد: : إشراف و اطلاعاتی که سلطانی‌فر با خودش دارد باعث شد تا آقای روحانی او را "کامپیوتر سیار ورزشی" بنامد؛ وی تنها کسی است که بعد از 34 سال مدیریت و با سابقه مدیریت کلان ورزش، برای یک مسئولیت ورزشی پیشنهاد شده است. ( براي مشاهده اظهارات کامل کاتب در مجلس اينجا کليک کنيد.)

** رحماني نماينده تاکستان به عنوان مخالف سلطاني به انتقاد از برنامه هاي وي پرداخت.

رحماني گفت: هیچ جای دنیا سابقه ندارد که فوتبالیست‌ها بیش از سایر ورزشکاران پاداش بگیرند؛ این یک معضل است که باید معلوم شود وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای رفع آن دارد؛ درباره سرانه ورزش چه کار خواهد کرد؟ مافیای ورزشی و حضور سیاسیون در ورزش مشکلاتی است که باید بگوید چه برنامه‌ای برای رفع آنها دارد؟ ( براي مشاهده متن کامل اظهارات رحماني اينجا کليک کنيد.)

** کاشانی در موافقت باوزير پيشنهادي ورزش گفت: : سلطانی‌فر برای پویایی فدراسیون‌های ورزشی و رفع ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاق حوزه ورزش برنامه دارد.

وي افزود:  تأسیس 'صندوق حمایت از قهرمانان'، از نقاط قوت برنامه‌های وزیر پیشنهادی است. ( براي مشاهده مشروح اظهارات کاشاني اينجا کليک کنيد.)

**‌ احمدی، نماینده مهاباد در مخالفت با سلطاني فر گفت:  وزیر پیشنهادی از لحاظ انقلابی و پایبندی به قانون اساسی مشکلی ندارد.

وي افزود:‌ در زمینه تکمیل پروژه‌های ناتمام و طرح جامع ورزش کشور، همکاری مستمر با کمیته ملی المپیک، توسعه ورزش‌های همگانی توجه جدی انجام شود.

** عبدالرضا عزيزي نماينده شيروان به موافقت با برنامه هاي سلطاني فر پرداخت.

وي گفت: تکمیل و توسعه زیرساخت‌های ورزشی، تعالی‌بخشی هویتی جوانان، ترویج روحیه جوان‌باوری، ازدواج آگاهانه و آسان در برنامه‌های "مسعود سلطانی‌فر" مشاهده می‌شود. وزیر پیشنهادی همچنین با چالش‌ها و فرصت‌های حوزه ورزش و جوانان آشنایی دارد. رده‌های مدیریتی را پله پله طی کرده و شناخت دقیق و عمیقی از مسائل کشور دارد.

** مسعود سلطاني فر وزير پيشنهادي ورزش برنامه هاي خود را تشريح کرد.

وي گفت: بنده به عنوان فرزند انقلاب و رهبري که در سالهاي بعد از پيروزي انقلاب بيش از بيست سال در استانداري ها و 8 سال به عنوان معاون استانداري کرمان، فارس و همدان همکاري کرده ام و در اين سالها مسئوليت امور ورزش و  جوانان را در کميته هاي مختلف بر عهده داشتم.

سلطاني فر ادامه داد: ارتباط نزديکي با ورزشکاران و همکاران ورزشي دارم و مسائل جوانان را تا حد امکان مي شناسم.

وي افزود: اگر چه مشکلات فراواني در عرصه جوانان و ورزش وجود دارد، اما من به معضلات واقف هستم و آمده ام با همت بلند ملت و بازوي ورزشکاران از همه ظرفيتهاي ملي براي ورزش استفاده کنم.

وزير پيشنهادي ورزش و جوانان ادامه داد: در تلاشم تا با احياي فضيلتها و روحيه پهلواني به مبارزه با رانت و فساد در ورزش بپردازم.

وي گفت: آمده ام تا براي توسعه عادلانه ورزش در مناطق محروم اقدام جدي انجام دهم.

وي ادامه داد:  اميدوارم تعامل ، همفکري و دلسوزي ميان مجلس و دولت در روزهاي اينده استمرار يابد تا ضامن بقاي ما باشد. ما در ورزش يک سري مسائل فوري داريم که بايد آنها را انجام دهيم. بلاتکليفي 15 فدراسيون ورزشي و 4 فدراسيون ما که از سوي مجامع بين المللي که در تعليق هستند، بايدبه صورت آني حل شود.

وي اظهار داشت: آمده ام که جلوي دوپينگ را بگيرم، تلاش خواهم کرد در ورزش همگاني اقدامات جدي تري صورت گيرد و يک برنامه ريزي گسترده با کمک وزارت آموزش و پرورش در راستا انجام خواهيم داد.

وزير پيشنهادي ورزش بيان داشت: مي خواهيم مدل مديريت خود را با مديريت برخي کشورها که با فرهنگ ما همخواني دارد، تطبيق دهيم.

سلطاني فر اضافه کرد: مسائل جوانان فرابخشي بوده و ما نيازمند حمايت مجلس و همه وزارتخانه ها هستيم.

وي افزود: گفتند من گرين کارت دارم و يا در انگليس درس خوانده ام ، من هرگز در طول عمرم پايم را به کشور انگليس نداشتم و دنبال گرين کارت هم نرفتم، سرباز کوچک جمهوري اسلامي بودم، صدقه سرنظام کار يادگرفتم.



رئيس‌جمهور:  هيچكدام از وزراي کابينه حرص  و ولعي براي وزارت نداشتند/ بايد تلاش كنيم آتش‌ها با تدبير خاموش شود

**
سخنراني رئيس جمهور در دفاع از وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم آغاز شد.

دکتر روحاني اظهار داشت: از مردم برزگوار ايران در داخل و خارج که در اين چهار روز از طريق رسانه ها موضوع را دنبال کردند، خسته نباشيد عرض مي کنم .

وي افزود: از همه رسانه ها به ويژه رسانه ملي تشکر مي کنم باب اطلاع رساني کامل و بهنگام.

دکتر روحاني ادامه داد:  از وزراي پيشنهادي سپاسگزاري مي کنم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله و صبوري و رعايت ادب و اخلاق و اعتدال به نقدها و سئوالات و مخالفتها حتي مخالفتهايي که لحنش تند بود پاسخ منطقي و مناسب را ارائه دادند.

وي گفت: برخي از لحن ها ممکن بود که بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمايندگان محترم در چارچوب آيين نامه بوده است.

رئيس جمهور گفت: گرچه برخي رسانه ها نسبت به نوع سوالات و انتقادات و لحن منتقدانه اي داشتند و حتي گاهي از اصلاح اعتراف گيري استفاده  کردند و لي به نظرم همه سخنان و نقدها حق نمايندگان بوده ، آنها بايد بدانند به چه کسي با چه ديدگاهي راي ميدهند. راي آنها حقوقي قانوني و سياسي است.

وي گفت: اميدوارم اين خدمتگزار و همه اعضاي کابيه آينده مستظهر به حمايت مجلس در طول خدمت گزاري باشند و همواره پشتيباني مجلس براي دولت پيش رو به عنوان يک هديه بزرگ براي استحکام دولت خواهد بود.

وي ادامه داد: همه بايد تحمل ها را بالا ببريم هم نمايندگان مجلس و هم اعضاي دولت.

دکتر روحاني بيان داشت:‌ گاهي برخي نقدها سنگين بود اما همه انتقادات را به رسميت مي شناسيم.

رئيس قوه مجريه بيان داشت:‌ هيچکس چه رئيس جمهور چه ديگران نمي تواند نظر شخصي خود را به جاي اسلام يا انقلاب بنشاند.

وي افزود: طبق قانون اساسي اصل بر تفکيک قواست اما تفکيک قوا  نسبي است توزيع و کنترل قدرت و مسئوليت مشترک مبناي اساطي در قانون اساسي ماست به خصوص دو قوه مقننه و مجريه. وزيران از دو طريق راي اعتماد ملت را مي گيرند ؛ رئيس جمهور که منتخب مردم است و از طريق نمايندگان مجلس که آنان نيز منتخب مردم هستند. و وزرا در برابر هر دو مسئول هستند. همه وزيران بايد پشتيباني رئيس جمهور و نمايندگان مجلس را به خوبي احساس کنند.





دکتر روحاني اضافه کرد: کابينه اي که معرفي شدند يک منظومه يکپارچه منسجم و واحد هستند، همه بخشهاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي با يکديگرهماهنگ انتخاب شند تا در کنار يکديگر معنادار و موثر بتوانند خدمتگزار مردم باشند.

وي اظهار داشت: پيري، جواني و ميانسالي براي من فرع بر ضرورتهاي مهم بود ، شرايط کشور به گونه اي است که نمي توانستيم ازمون و خطا را يکبار ديگر تجربه کنيم و فرصتهاي حساس را از دست بدهيم.

رئيس قوه مجريه بيان داشت:‌ با حمايت مجلس و ساير ارکان نظام فرصت را براي خدمت به مردم بزرگ ايران در اين شرايط دشوار مغتنم مي شمارم.

وي افزود: در عرصه سياست داخلي مردم خواستار رعايت حقوق شهروندي اقليت ها و همه خرده فرهنگها آرامش و عقلانيت در رفتارهاي سياست حفظ آرامش شهروندان و حفظ حريم خصوصي همه مردم و حاکم شدن فضاي اميدو نشاط در جامعه هستند.

رئيس جمهور گفت: در سياست خارجي مردم به دنبال تکريم اين ملت هستند، حرمت و اقتداري که در شان اين ملت بزرگ با فرهنگ و تمدن چندهزارساله هستند.

وي ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی با تحریم‌های ظالمانه،‌چالش‌های منطقه‌ای و تنش ‌های حاد سیاسی در خاورمیانه که در اینجا لازم می‌دانم به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و در برابر بی‌رحمی‌هایی که در این روزها به مردم بزرگوار مصر شد، با آنان اظهار همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت بزرگ مصر ملتی بزرگ و آزادی‌خواه است او را سرکوب نکنید.  
 
 دکتر روحانی گفت: راه مردم راه دموکراسی و اسلام است، همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذارند و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار‌ همدردی می‌کنیم.

رئيس جمهور گفت: با صراحت خدمت نمایندگان محترم و ملت عزیز عرض می‌کنم که تک تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش‌های پیش رو و انتظار مردم و نخبگان و شرایط وزارتخانه‌های مربوطه برگزیده‌ام و انتخاب کرده‌ام،‌این را هم می‌گویم که موفقیت دولت و انجام تعهدات در برابر مردم نیازمند اراده ملی است، یعنی همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی باید به یاری دولت بشتابند.

وي ادامه داد: همکاری مجلس و دولت نخستین گام و پیشانی این عزم و اراده ملی است، مردم خواست خود را می‌دانند،‌ برنامه‌ها و وعده‌های دولت تدبیر و امید را نیز شنیده‌اند؛ در این چهار روز هم سخنان نمایندگان موافق و مخالف را که ضرورت تضارب آرا و آزادی نقد است دنبال کرده‌اند، قطعا برای آنها مهم است که میزان همسویی دولت و مجلس را با رای خویش بسنجند. 

رئيس جمهور گفت: به صراحت در خدمت شما عرضه مي‌دارم يكايك وزراي پيشنهادي براساس ضرورت‌هاي پيش گفته مشورت نخبگان و مطالعه ظرفيت‌هاي كشور برگزيده‌ام نگاه من در انتخاب همكارانم نگاهي حرفه‌اي و تخصصي بوده است به دنبال هيچ مصلحت بيروني و سهم دهي به هيچ جناج و هيچ جزب و شخصيتي نبودم.

وي افزود: هيچكدام از وزراي کابينه حرص  و ولعي براي وزارت نداشتند من از تك تك آنها دعوت كردم درخواست كردم و چه بسا برخي از آنان با اصرار من زير بار مسئوليت وزرات رفتند. 

دکتر روحاني بيان داشت: اعضاي كابينه چهره‌هاي شناخته شده هستند كه در مراحل مختلف انقلاب در دولت‌هاي مختلف و يا در مسئوليت‌هاي ديگر حضور موثر داشتند. بديهي است كه اين افراد تفكرات مشخص سياسي و يا حتي متفاوت با يكديگر داشته باشند.

وي اضافه کرد: چند سال پيش حوادث تلخي رخ داد عده‌اي اردوكشي خياباني كردند و عده‌اي ديگر كهريزك درست كردند. همه مي‌دانيم كارهاي بسيار ناپسندي صورت گرفت اما همه بايد تلاش كنيم آتش‌ها با تدبير خاموش شود.  
 
رئيس قوه مجريه ادامه داد: همه بايد توجه داشته باشيم آن چه كه فتنه‌ها را خاموش و از تكرار آن جلوگيري مي‌كند همين حماسه حضور مردم در انتخابات است. بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا، اصلاح شيوه‌ها در اجرا و نظارت، توازن در رسانه‌هاي خبري و صدا و سيما ، عقلانيت و اعتدال و بالاخره جايگزيني فضاي اعتماد و نشاط به جاي فضاي ترديد و اختلاف است.




دکتر روحاني بيان داشت: افرادی را که برای همکاری دعوت مرا پذیرفته‌اند نیت و انگیزه‌ای جز خدمت صادقانه به مردم و نظام ندارند و عمل به تعهدات دینی و ملی خود را وظیفه می‌دانند.

وي اضافه کرد: من به دستگاه امنیتی کشورم اعتماد دارم آنها هم به خود من و هم به نمایندگان ویژه من اطمینان داده‌اند که هیچ از وزیران پیشنهادی نه تنها از نظر امنیتی بلکه از نظر مالی هیچ مسئله خاصی ندارند. 

رئيس جمهور بيان داشت: این همکاران گرامی منشور اخلاقی دولت که مبنای آن عدالت است را از جان و دل قبول کرده‌اند و همگی بر اجرای آن همدل و متفق‌‌القولند. وزیران من شناخته شده هستند . من با برخی از آنان در سالهای جنگ و جهاد و زیر بمباران‌های دشمن همرزم بوده‌ام و با برخی دیگر در مسئولیت‌های دیگر همکار بوده‌ام. 

رئيس جمهور ادامه داد: آنچه برای من تعیین کننده بود عشق به خدمت، توان مدیریت، دانش تجربه انضباط کاری و تجربه کار گروهی بود. من مدیر برای پروژه انتخاب نکرده‌ام. من مدیران ارشد ستادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده‌ام. 

وي تصريح کرد: به همه وزيران توصيه كرده‌ام كه در رده هاي بعدي از متخصصين جوان استفاده و بهره برداري كنند. حتي الامكان در بحث بانوان قوميت‌ها و اقليت‌ها نيز بايد اشاره كنم اولا كابينه بزرگتر از هيئت وزيران است. بي‌ترديد بانوان محترم در كابينه حضور خواهند داشت ثانيا از وزرا خواسته‌ام حتي الامكان از بانوان شايسته در معاونت‌ها و مديريت‌ها بهره گيري كنند.

رئيس جمهور ادامه داد: براي وزارت اقتصاد و دارايي دكتر طيب‌نيا معرفي شده است؛ اين انتخاب با توجه به ابعاد علمي و تجربه كافي ايشان و هماهنگي ايشان در تيم اقفتصادي دولت  بوده است.
 
وي ادامه داد: براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دكتر واعظي معرفي شده كه تخصص دانشگاهي و سابقه مديريتي در همين رشته داشته  و در شرايط فعلي كه نياز به ارتباطات وجود دارد توانايي بين المللي كافي در اين زمينه دارد.  
 
دکتر روحاني خاطرنشان کرد: براي وزارت اطلاعات حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر علوي معرفي شده كه وي در چند دوره مجلس به عنوان رئيس كميسيون داخلي مجلس و در مجلس خبرگان عضو كميسيون سياسي اجتماعي و همچنين داراي قدرت مديريت كافي، آشنا به بحث اطلاعات و توان هماهنگي و هم چنين مورد وثوق بنده و همه آنهايي است كه در اين امر مهم بايد بر او و اين مسئوليت وثوق كنند و انشالله مورد وثوق شما خواهد بود.

رئيس قوه مجريه گفت: با اصرار آقای دکتر هاشمی را دعوت کردیم به این کار ایشان مسئولیت‌های بسیار سنگینی به عهده داشتند خدمات بسیار زیادی را به کشور در امر پزشکی مخصوصا چشم پزشکی داشته و دارند و سابقه طولانی جبهه و سابقه جهادی وی سبب شد  که بعد از نشر نام ایشان مورد استقبال جامعه پزشکی و بزرگان قرار گرفتند.  
 
وي خاطرنشان کرد: در وزارت دادگستری حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی این مسئولیت را پذیرفت من خوشحال شدم از پذیرش وي نه به این دلیل که وي توانمندي برای این وزارت دارد و به خوبی می‌تواند هماهنگی قوه مجریه و مقننه را انجام دهد، بلکه در زمینه‌های تعاملی عدالت و مبارزه با فساد مطمئن بودم کمک خوبی برای دولت خواهند بود.  
 
رئيس جمهور گفت: براي وزارت دفاع دکتر دهقان معرفی شد که سابقه آشنایی من با وي از زمان جبهه و جنگ بود و آشنایی او با این بخش و تجربه اش در وزارت دفاع در این بخش که حائز اهمیت بود.
 
دکتر روحاني بيان داشت: برای وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای نعمت‌زاده انتخاب شدند که به حق فردی شایسته و  جزء افراد کم نظیر در بخش صنعت هستند. وی ‌می‌تواند در این بخش نشاط جدیدی را به وجود بیاورد و نه تنها بخش صنعت، بلکه معدن و تجارت را هم بر عهده بگیرد و ما شاهد شکوفایی این وزارتخانه خواهیم بود.  
 
رئيس جمهور تصريح کرد: در بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای جنتی مد نظر قرار گرفتند که از فعالان در انقلاب بودند و بعد در مسئولیت‌های فراوان بعد از انقلاب کاملا به فرهنگ اسلامی و ایرانی اشراف دارند و به ابعاد مهم فرهنگ از لحاظ بین‌المللی هم توجه کامل دارند.  
 
وي افزود: برای وزارت کشور دکتر رحمانی فضلی معرفي شد که نیاز به معرفی بیشتر وی نیست و شما با او آشنایی کامل دارید وی هم سابقه مدیریتی استانی و وزارت کشور را دارد.

رئيس جمهور ادامه داد: رحمانی فضلی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مدتی فعال بود و هم به فرهنگ آشناست و من می‌‌خواستم در شرایط فعلی وی با دید اقتصادی به استان‌ها توجه کند که این چنین خواهد بود و آشنایی عمیق وی با اقوام مختلف ایرانی می‌دانید که وی وزیری است که به خوبی به کردی و آذری سخن می‌گوید فارسی اش هم خوب است.
 
وي افزود: مهندس چیت‌چیان معرف حضور هستند و در مجلس شورای اسلامی خدمت وی بودیم برای وزارت نیرو انتخاب شدند که هم دارای تخصص و هم تجارب بسیار زیادی هستند و ابتکاراتی هم در زمینه انرژی‌‌های نوین دارند و همچنین توجه ویژه‌ای هم به مسئله آب در شرایط فعلی کشور مدنظر وی است.  
 
دکتر روحاني اظهار کرد: برای وزارت امور خارجه بهترین شخصیتی که می‌تواند این مسئولیت را به خوبی به عهده بگیرد یعنی دکتر ظریف انتخاب شد. من سالیان دراز با وی آشنایی دارم و در دفاع مقدس از زمانی که قطعنامه 598 مطرح بود و بعد در مسئولیت‌هایی که وی داشت. من در مجلس شورای اسلامی یا در دبیرخانه بودم . مهارت وی را در مذاکرات بین‌المللی و آشنایی وی به مسائل مختلف جهانی و همچنین اطاعت وی از خط رهبری که وی در مقاطع مختلف این چنین بود از ويژگي هاي مهم اوست.
 
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: برای وزارت جهاد کشاورزی آقای مهندس حجتی انتخاب شد البته وی متواضعانه از همان لحظه اول فرد یا افراد دیگری را معرفی کرد که اینها بیایند مسئولیت بپذیرند و من می‌روم کنار آنها و خدمت می‌کنم و در جمع‌بندی‌ با اشخاصی که وی معرفی کرده بود و بخش جهاد کشاورزی سابق همه اتفاق نظر داشتند که وی این مسئولیت را بپذیرد و همه آن عزیزان به حجتی کمک کنند.  
 
دکتر روحاني بيان داشت: برای وزارت آموزش و پرورش شخصیتی اجرایی، علمی و برنامه‌ریز یعنی آقای دکتر نجفی مدنظر است وی دارای نظرات راهبردی نسبت به مسئله آموزش و پرورش است. دارای محبوبیت بالا در میان فرهنگیان است، درک عمیقی از آموزش و پرورش و همچنین از مسائل عمومی کشور دارد،‌ دغدغه فرهنگیان را به خوبی می‌داند و می‌داند که معلم دل‌خسته نمی‌تواند آینده‌سازان با نشاطی را تحول جامعه دهد و فرزندان این مرز و بوم در سایه مدیریت این وزیر دانشمند برجسته، من مطمئن هستم می‌تواند نشاط علمی و اخلاقی و فرهنگی  بهتری پیدا کند. وی تجربه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان کشور را داشته و کاملا متعهد به انقلاب، نظام و رهبر معظم انقلاب هستند، نیاز به تاکید مجدد ندارد همه وزیران شرط اولیه آنها تعهد، تخصص، قانون‌گرایی و اطاعت از ولایت امر بوده است.

دکتر روحانی ادامه داد: در زمینه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری دغدغه خود من این بود که ضمن اینکه در دانشگاه‌ها فضای علمی و فرهنگی با نشاط تری را شاهد باشیم و مطالبات به حقی که دانشجویان دارند مدنظر قرار دهیم فردی باشد که مورد احترام دانشگاهیان باشد، دارای سوابق علمی و مدیریتی باشد و کاملا معتدل باشد و فضای آرام دانشگاه ها در شرایط حساس فعلی کشور را مدنظر قرار دهد.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: وی شخصیتی معتدل است، من در همان سالهای دهه 70 که مسائلی در دانشگاه‌ها بود و بنده هم در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت‌هایی برعهده داشتم، وی در وزارت علوم بود و جزو افراد معتدلی که همان زمان ما به عنوان یک شخصیت معتدل وی را شناختیم.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم جزو افرادی است که درست است تفکر اصلاح طلبانه دارد اما در اجرا همیشه مستقل و فراجناحی عمل کرده و همواره چارچوب‌های مربوط به نظام و دستورات ولی فقیه را مدنظر قرار داده است.

رئيس قوه مجريه در ادامه اظهار داشت: من قبلا هم به صراحت گفته ام که با اصولگرا یا اصلاح طلب بودن فردی مشکل ندارم هردوی اینها باید در دولت آینده اعتدالگرا باشند و وی اینچنین خواهد بود.

رئیس جمهور  در ادامه اظهار داشت: برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم لازم بود فردی انتخاب شود که هم اقتصاد دان باشد، هم جامعه شناس باشد و هم مسائل کارگری را به خوبی بشناسد و هم خود فقر را با گوشت و پوست خود لمس کرده باشد و هم سالها امنیت ملی را پاس داشته باشد و پیوند اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی را به خوبی درک کند که دکتر ربیعی دارای این ویژگی است.

وي در ادامه تصریح کرد: اینجا وزارتخانه‌ای است که هم مسائل اقتصادی و هم مسائل اجتماعی و هم مسائل کارگری مطرح است، بنابراین ما هرگز در این زمینه مصالح کشور را به دور نداشتیم و مدنظر داشتیم لذا با توجه به ویژگی‌های این وزارتخانه و شناختی که نسبت به وی داشتیم وی را برای این مسئولیت انتخاب کردیم که بی تردید می تواند این وزارتخانه را در چارچوب برنامه‌های دولت به خوبی اداره کند.

وي در ارتباط با وزارت مسكن و شهرسازي اظهار داشت: مسئله تمركززدايي و پايتخت سالاري كه بايد از آن فاصله گرفت و دوري كرد اهميت به سزايي داشته و اين مسئله مورد توجه وزير پيشنهادي بنده بوده است.  
 
دكتر روحاني ادامه داد: وزارت راه  و شهرسازي يك ماموريت استراتژيك در تامين زيرساخت‌هاي ملي ما دارد و وزير پيشنهادي با انجمن‌هاي ملي و تخصصي هماهنگ است و جهادگري است كه قائل به حقوق شهروندي و سابقه جهاد و رزمندگي دارد.  
 
رئيس‌جمهور افزود: وزير پيشنهادي راه و شهرسازي در همان سال‌هاي حساس در حضور مقام معظم رهبري گفت در انتخابات ايران امكان تقلب وجود ندارد و وي جزو افرادي است كه به انقلاب و نظام وفادار است.  
 
دكتر روحاني درارتباط با وزير پيشنهادي وزارت نفت اظهار داشت: وزارت نفت از يك حساسيت بسيار بالايي برخوردار است با توجه به شرايط كشور ما و يا به تعبير رساتر زندگي ما، منابع مالي و شرايط سياسي ما با اين وزارتخانه ارتباط دارد چرا كه دشمن توطئه و تحريم‌هاي خود را براين وزارتخانه گسترش مي‌دهد.  
 
وي بيان كرد: جايگاه وزارت نفت جايگاه يگانه‌اي است و تنها به عنوان پخش كننده انرژي در داخل كشور نيست بلكه بخش اقتصاد و سياست خارجي ما به اين وزارت خانه وابسته است و من در اين زمينه در انتخاب وزير اين وزارتخانه وسواس به خرج داده‌ام بنابراين مهندس زنگنه در شرايط فعلي بهترين گزينه براي اين وزارتخانه است.  
 
رئيس دولت تصريح كرد: در انتخاب مهندس زنگنه با همه متخصصين صنعت نفت صلاحيت وي را بررسي كرده‌ايم بنابراين وي شايسته‌ترين فرد براي تصدي اين وزارتخانه است. 

دکتر روحانی اظهار داشت: من در محضر شما نمایندگان و خداوند بزرگ خود را موظف می دانستم و می دانم آنچه می دانستم از دانسته هایم را از وزرا و کابینه با صراحت و صداقت و قبول مسئولیت در روز قیامت در محضر شما اعلام کنم.

وی اظهارداشت: در انتخاب این همکاران دقت مشورت و همچنین رسیدگی و ارزیابی کامل انجام دادم تا شایستگی و تعهد آنها برای مسئولیت ها روشن باشد و حتی یک روز و یک ساعت در معرفی این وزیران وقت تلف نکرده ام.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی خاطر نشان کرد: من به دلیل حساسیت شرایط کشور و تاکید مقام معظم رهبری که به من فرمودند هرچه سریعتر دولت را معرفی کنید پس از تحلیف در اولین فرصت ممکن دولت ر ا معرفی کردم.

وی گفت: امروز خوشحالم که به نقطه ای رسیده ایم که با رای شما نمایندگان حماسه سیاسی ان شاالله کامل خواهد شد و همانطور که مردم در 24 خرداد حماسه سیاسی آفریدند شما نمایندگان نیز در 24 مرداد آن را تکمیل کنید.


وی افزود: بی تردید با رای شما به همه وزرا کار دولت و خدمت به مردم در همه بخش ها سریعتر آغاز خواهد شد که این خواست و انتظار مردم از ماست و هم شادی رهبر بزرگوار ما را به ارمغان خواهد داشت.




** علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جريان رای‌ دادن نمایندگان به وزراي پيشنهادي کابینه یازدهم گفت: در مدت زمان بررسی رای  اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم، 119 نفر از نمایندگان به عنوان موافق و مخالف صحبت‌ کرده‌اند.   
 
وی افزود:‌ البته نمایندگانی که تصمیم داشتند صحبت کنند بسیار بودند؛ مثلا برای برخی از وزرا 70 نفر ثبت‌نام کرده بودند ولی ما براساس آیین‌نامه داخلی مجلس ناگزیر بودیم دو موافق و دو مخالف را برای هر وزیر طبق قرعه‌کشی انتخاب کنیم،‌ از این رو بسیاری از نمایندگان نتوانستند به عنوان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی صحبت کنند.   
 
رئیس مجلس تصریح کرد:‌ در این روند بررسی رای اعتماد هیچ یک از نمایندگان خانم نتوانستند به عنوان موافق یا مخالف حضور یابند چرا که در قرعه‌کشی اسامی آنها بیرون نیامد.
 



** راي گيري براي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم آغاز شد.

** 284 نفر از نمايندگان در اين جلسه حضور دارند و به 18 وزير پيشنهادي کابينه يازدهم راي مي‌دهند.

** پس از پايان راي گيري لاريجاني رئيس مجلس از مسئولين جمع راي خواست که پس از پايان راي گيري صندوقها رابه جايگاه هيئت رئيسه بياورند.

بر اساس راي نمايندگان؛


*** محمود واعظي وزارت ارتباطات از مجموع 284 راي  با 218 راي موافق، 45  راي مخالف و  20 ممتنع از مجلس رای اعتماد گرفت.

*** سيد محمود علوي وزارت اطلاعات از مجموع 283 راي ماخوذه با 227 راي موافق،‌38 مخالف و 18 ممتنع وزير شد.

*** علي طيب نيا وزارت اقتصاد از مجموع 284 راي ماخوذه با 274 راي موافق،  7  راي مخالف 3 راي ممتنع وزير شد.

*** محمدجواد ظريف وزارت امور خارجه از مجموع 281 راي ماخوذه با 232 راي موافق ، 36 راي مخالف و 13 راي ممتنع وزير شد.

*** علي ربيعي وزارت تعاون از مجموع 284 راي ماخوذه با 163 راي موافق، 100 مخالف و 21 ممتنع وزير شد.

*** محمود حجتي وزارت جهاد کشاورزي از مجموع 284 راي ماخوذه با 177 موافق ، 81 مخالف و 26 ممتنع وزير شد.

*** مصطفي پورمحمدي وزارت دادگستري از مجموع 284 راي ماخوذه موافق با  201 راي موافق ، 64 مخالف و 19 ممتنع وزير شد.
 
*** حسين دهقان وزارت دفاع از مجموع 284 راي ماخوذه 269 موافق، 10 مخالف و 5 ممتنع وزير شد.

**‌* قاضي زاده هاشمي وزرات بهداشت از مجموع 284 راي ماخوذه با 260 موافق ، 18 مخالف و 6 ممتنع وزير شد.

*** عباس آخوندي وزارت  راه از مجموع 284 راي ماخوذه با 159 موافق  ، 107 مخالف 107 ، 18 ممتنع وزير شد.

*** نعمت زاده وزارت صنعت و معدن از مجموع 283 راي ماخوذه با 199 موافق ، 60 مخالف ، 24 ممتنع  وزير شد.

*** ميلي منفرد وزارت علوم از مجموع 282 راي ماخوذه با 105 موافق ، 162 مخالف و 15 ممتنع از مجلس رای اعتماد نگرفت.

***
  رحماني فضلي وزارت کشور از مجموع 284 راي ماخوذه با 256 موافق ، 19 مخالف و 9 ممتنع  وزير شد.

*** بيژن زنگنه وزارت نفت از مجموع 283 راي ماخوذه با 166 موافق ، 104 مخالف و 13 ممتنع وزير شد.

*** چيت چيان وزارت نيرو از مجموع 284 راي ماخوذه  272 موافق، 7 مخالف و 5 ممتنع وزير شد.

*** مسعود سلطاني فر وزارت ورزش از 283 راي ماخوذه با 117 موافق ، 148 مخالف و 18 ممتنع از مجلس رای اعتماد نگرفت.

*** علي جنتي وزارت فرهنگ از مجموع 284 راي ماخوذه با 234 موافق ، 36 مخالف و 12 ممتنع وزير شد.

***
محمدعلي نجفي وزارت آموزش و پرورش از مجموع 284 راي ماخوذه با 142 راي موافق، 133 مخالف و 9 ممتنع از مجلس رای اعتماد نگرفت.

*** بعد از چهار روز و برگزاري 8 جلسه، فرايند راي اعتماد به وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم به پايان رسيد.

*** نمايندگان درباره وزارتخانه هايي که موفق به اخذ راي اعتماد نمايندگان نشدند پس از معرفي گزينه هاي جديد وزارت از سوي رئيس جمهور تصميم گيري خواهند کرد.

*** جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم + صوت





* براي مشاهده گزارش کامل جلسه روز گذشته خانه ملت و بررسي صلاحيت گزينه هاي پيشنهادي دولت اينجا کليک کنيد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار