تبريز/

آقای جهانگیری! کلنگ 10 سال پیش هنوز به نتیجه نرسیده است

اسحاق جهانگیری طرح نفلین‌سینیت سراب را در زمان دولت خاتمی کلنگ‌زنی کرد اما این طرح امروز در حالی که سه وزیر صنایع در دیدار از این طرح زمان 36 ماهه را در بهره‌برداری از آن اعلام کرده‌اند هنوز محقق نشده است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، با توجه به اینکه 10 سال قبل کلنگ کارخانه تولید آلومینای سراب از سنگ نفلین توسط اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن وقت و معاون اول رییس جمهور دولت روحانی به زمین زده شده مردم سراب چشم امید به کلید دولتمردان تدبیر و امید دوخته‌اند.

مهناز بهمنی نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سراب در مورد آخرین روند نفلین سینیت سراب گفت: منتظر آغاز به کار دولت جدید هستیم تا بار دیگر موضوع نفلین سینیت را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه با انتصاب آقای جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس جمهور و نیز آقای نعمت‌زاده به عنوان وزیرصنعت و معدن امید مردم سراب به سرانجام رسیدن این پروژه حیاتی برای توسعه و عمران منطقه افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه آقای جهانگیری در زمان وزرات صنایع و معادن آغازگر این طرح ملی بود و تاکیدات زیادی نیز در اهمیت این طرح داشت؛ امیدواریم که نسبت به پیشرفت نفلین سینیت تدبیری شایسته بیاندیشد.

حسین انواری نماینده ادوار مجلس سراب نیز که در مراسم آغاز به کار طرح نفلین نمایندگی وقت سراب را برعهده داشت، می‌گوید: خوب به یاد می‌آورد که در جریان حج و در کنار بیت الهی وعده آغاز به کار طرح بزرگ مجتمع تولید پودرآلومینا از نفلین را از جناب آقای جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن دولت خاتمی گرفته و در شهریور سال 82 کلنگ آغاز به کار طرح توسط خود وی به زمین زده شد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد، با توجه به عزم و اراده عمومی در بین مدیران شهرستانی و هماهنگی کامل امام جمعه، فرماندار و نماینده سراب انتظار می‌رود که در دولت تدبیر و امید کارهای اساسی صورت گرفته و این طرح مجددا در مسیر اجرایی قرار گیرد.

وی بر آمادگی کامل خود برای همراهی مسئولان در تحقق این طرح اعلام داشت.

علیرضا فرقانی شهردار وقت سراب با بیان خاطرات خود از 10 سال پیش گفت: پیشنهاد می‌شود تا با توجه به اینکه آقای جهانگیری خود در 27 شهریور 82 کلنگ کارخانه را بر زمین زد برای بازدید از طرح مزبور به سراب دعوت شود.

....یکی از هفته نامه‌های استانی در سال 82 گفتگویی با جهانگیری انجام داده که در آن وی به تحقق این طرح و اهمیت آن اشاره کرده است.

جهانگیری گفته بود: ممکن است اجرای یک پروژه دارای نرخ پایین بازگشت باشد اما به عنوان پشتوانه می‌تواند منطقه را متحول و ایجاد اشتغالزایی کند.

وی ادامه داد: در کنار آن می‌توان واحدهای دیگری را نیز با بهره‌گیری از محصول اولیه تولیدی ایجاد کرد.

جهانگیری اجرای کارخانه نفلین سینیت را دارای نقش اساسی در توسعه و پیشرفت دانست و افزود: در کنار آن سیمان و فلزات دیگر نیز تولید و در جهت خودکفایی کشور مهم خواهد بود.

وزیر وقت صنایع یادآورشد: رئیس جمهور و استاندار و نمایندگان استان به طور جدی اجرای این طرح را خواستار شده‌اند.

در این مراسم لوح تولید نیز از طرف حسین انواری نماینده وقت سراب به مهندس جهانگیری اهدا شد.

به طور حتم اکنون با یک یادآوری ساده توسط نماینده محترم و دیگر مدیران ارشد آقای جهانگیری با رجوع به حافظه خود در سال 82 این سئوال را خواهد پرسید که پیشرفت این طرح چند درصد است آیا فازهایی از آن به بهره‌برداری نزدیک شده است.

او در جواب خواهد شنید که بعد از تنها تحول طرح تغییر زمین احداثی و حصارکشی هنوز کارخانه از دیوارهایش قد نکشیده است؛

به هرحال اینک مردم صبور و منتظر سراب چشم به کلید مردان صنعتی دولت دکتر روحانی دوخته‌اند و امیدوارند که معاون اول رئیس جمهور خود میراث وزرات صنایعش در سراب را نهایی کند و تیتر رسانه‌ها این باشد: قفل نفلین با کلید تدبیر بازشد و جهانگیری کار ناتمام خود را تمام کرد ....
طرح نفلین سینیت سراب که در زمان دولت محمد خاتمی و از سوی جهانگیری وزیر وقت صنایع کلنگ‌زنی شد، دستخو‌ش تغییرات و تحولات اساسی بوده است در حالی‌ که سه وزیر صنایع از این طرح دیدن کرده و هرکدام زمان 36 ماهه را برای بهره‌برداری از آن اعلام کرده‌اند ولی تاکنون این 36 ماه زمان پیش‌بینی شده محقق نشده است.

طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با اعتباری بالغ بر 380 میلیون یورو طی مصوبه نخستین سفر استانی ریاست جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار گرفت که با انجام مطالعات زیربنایی و اخذ مجوزهای قانونی لازم پیشرفت‌هایی حاصل شد ولی برای مدتی دچار رکود بود که پس از آن یک تیم کارشناسی جوان و توانمند راهکارهای برون‌رفت از شرایط رکود را بررسی و پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کردند.

یکی از این پیشنهادها در سفر بعدی رئیس جمهور به استان مورد توجه احمدی‌نژاد قرار گرفت و ایشان دستور ویژه‌ای برای پیگیری و اجرای این طرح ملی را صادر کردند، این موضوع پس از آن در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید و جزو اولویت‌های دولت لحاظ شد.

براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود./ز
برچسب ها: وزیر ، صنایع ، معادن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.