اهواز/

ساخت يك دكل حفاري نصيب سازندگان خوزستاني مي‌شود؟

رييس انجمن سازندگان تجهيزات نفت، گاز و پتروشيمي خوزستان گفت: طي جلسه‌اي كه با حضور معاون وزير نفت و انجمن سازندگان تجهيزات نفت خوزستان برگزار شد، براساس پيشنهاد ارايه شده از سوي انجمن، با ساخت يك دستگاه دكل حفاري توسط سازندگان خوزستان موافقت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ علي كراني اظهاركرد: البته با اين طرح فعلا موافقت شده و لازم است اين طرح در قالب مصوبه، به تصويب برسد تا بتوان آن را اجرا كرد.

وي افزود: در اين جلسه  توانمندي‌هاي سازندگان خوزستاني در زمينه ساخت دكل حفاري به اطلاع معاون وزير رسيد و قرار شد ساخت يك دكل با مشاركت انجمن سازندگان خوزستان، شركت ملي حفاري و جهاددانشگاهي خوزستان به استان واگذار شود.

كراني تصريح‌كرد: اگر اين اتفاق عملي شود ما شاهد ساخت اولين دستگاه دكل حفاري در استان توسط سازندگان خوزستاني خواهيم بود.

رييس انجمن سازندگان تجهيزات نفت، گاز و پتروشيمي خوزستان عنوان‌‌كرد: هزينه ساخت هر دستگاه دكل حفاري 23 تا 25 ميليون دلار است و بنابراين با تحقق اين اتفاق نقدينگي وارد استان شده و صنعت خوزستان رونق خواهد گرفت.

وي با تضمين توانمندي‌هاي سازندگان خوزستاني در جهت ساخت تجهيزات و قطعات نفت و گاز، ادامه‌داد: اميدواريم پيشنهاد ساخت يك دكل  توسط سازندگان خوزستان به تصويب برسد و شاهد اجراي آن در استان باشيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، مردادماه امسال با حضور مديرعامل شركت ملي نفت ايران، قرارداد ساخت چهار دستگاه حفاري خشكي با قدرت 2 هزار اسب بخار ميان شركت ملي حفاري ايران، جهاد دانشگاهي علم و صنعت و شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب امضا شد.

حميدرضا گلپايگاني، مديرعامل شركت حفاري اعتبار مورد نياز براي ساخت چهار دستگاه حفاري را 90 ميليون يورو اعلام كرده‌ بود.

همچنين حميد بورد، مديرعامل شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب نيز در اين زمينه اظهار اميدواري كرده بود كه با امضاي اين قرارداد كه هدف آن حمايت از سازندگان داخلي است، به ساخت داخل و همچنين توسعه ناوگان حفاري كشور كمك شود.

وي همچنين ابراز اميدواري كرده بود در آينده‌اي نزديك بتوان دستگاه‌هاي حفاري را به بومي‌سازي صددرصدي رساند.

اگرچه تمام صنايع و واحدهاي توليدي در صنعت بومي‌سازي نفت و حفاري مي‌توانند به ايفاي نقش بپردازند اما بومي‌سازي به اين معنا نيست كه سازندگان خوزستاني كه با صرف هزينه‌هاي بالا و در شرايط اقليمي متفاوت اين استان، از بومي‌سازي و كمك به ساخت تجهيزات نفت و حفاري بي‌بهره باشند و همواره چشم به تفاهم‌نامه‌هاي نمادين داشته باشند كه هر ساله منعقد مي‌شود اما اجرا نمي‌شوند.

تا زماني كه مديران استاني عرق و توجهي به صنايع خود نداشته باشند و از هرگونه چانه‌زني براي حمايت صنايع بومي خود دريغ كنند، شاهد رشد و بالندگي اين صنايع نخواهيم بود./س


برچسب ها: ساخت ، دکل ، سازندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.