زاهدان/

امکان ثبت جهانی شدن اختراعات در کشور فراهم شده است

مشاور امور نخبگان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پس از گذشت شش سال جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به معاهده بین‌المللی ثبت اختراعات(PCT) پیوست و از این پس مخترعان بومی می‌توانند در داخل کشور اختراعات خود را ثبت جهانی کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، سید محسن کالوندی اظهار داشت: سند الحاق جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین‌المللی ثبت اختراعات جهانی به رئیس سازمان مالکیت معنوی (وایپو) ارائه شد و سرانجام پس از گذشت شش سال ایران به طور رسمی به معاهده بین‌المللی ثبت اختراعات(PCT) پیوست.

مشاور امور نخبگان استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این معاهده امکان حمایت از اختراع را به طور هم‌زمان در سطح 147 کشور‌ عضو فراهم می‌کند، افزود: مخترعان و نوآوران کشورمان از مزیت تخفیف 75 درصدی هزینه ثبت بین‌المللی اختراع بهره‌مند خواهند شد.

عضو هیئت داوران جشنواره ملی علم تا عمل اذعان داشت: همچنین مخترعانی که قصد ثبت بین‌المللی اختراع خود را دارند می‌توانند با مراجعه به سیستم خدمات الکترونیکی که در اداره مالکیت صنعتی به آدرس IRIPO.SSAA.IR راه‌اندازی شده است، مراجعه و نسبت به ثبت اظهار‌نامه خود اقدام کنند.

برنده جایزه ویژه مسابقات بین‌المللی اختراعات و ابتکارات اروپا، تسهیل و سرعت بخشی در ثبت بین‌المللی اختراعات، بهره‌مندی از تخفیف 75 درصدی هزینه اظهار‌ نامه ثبت، بی‌نیازی مخترعان از حضور در کشور‌های دیگر و فراهم شدن امکان حمایت از اختراعات توسط نهاد‌های بین‌المللی را از جمله مزایای پیوست ایران به PCT عنوان کرد.

دارنده مدال طلا و جایزه ویژه مسابقات بین المللی اختراعات 2012 سوئیس در تصریح کرد: تا پیش از این هر یک از مخترعان ناچار بودند تا برای ثبت اختراع خود با مراجعه به کشور‌های هدف اسناد، مدارک و اظهار‌نامه‌ها را به زبان علمی کشور هدف تهیه کرده و به صورت جداگانه وکیل بگیرند تا روند ثبت را انجام دهند.

کالوندی ادامه داد: با پیوستن ایران در ردیف کشور‌های هدف معاهده بین‌المللی ثبت اختراعات(PCT) مخترعان ایرانی می‌توانند به صورت مستقیم و با تنظیم تنها یک تقاضانامه بین‌المللی اختراع، روند ثبت بین‌المللی اختراع خود را دنبال کنند.

وی در زمینه زبان اسناد و اظهارنامه‌های ثبت اختراع نیز گفت: مخترعان اسناد زمینه‌ای اظهارنامه‌ها را به یک زبان ترجمه می‌کند و این اظهار‌نامه در کشور هدف طی یک فرآیند تخصصی خاص دنبال می‌شود./س

برچسب ها: ثبت ، جهانی ، اختراعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.