نهاوندیان در مراسم معارفه ترکان:

دولت در زمينه تقويت توليد عزمي جدي دارد/ لزوم ساماندهی اقتصاد بدون نفت

رييس دفتر رييس جمهور در مراسم توديع و معارفه مسئولان پنج ارگان وابسته به نهاد رياست جمهوري، توجه به مفهوم هماهنگي و اجراي موفق سياست چابک‌سازي دولت را مورد تاکيد قرار داد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری محمد نهاونديان رييس دفتر رييس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم توديع مسئولان دبيرخانه شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور، دبيرخانه شوراي عالي امور ايرانيان، دبيرخانه جنبش عدم تعهد، معاونت امور بين‌الملل رييس‌جمهور و سازمان فضايي ايران و معارفه اکبر ترکان به عنوان دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و سرپرست موقت چهار مجموعه ديگر از زحمات پيشين همه مسئولان، مديران و کارکنان اين نهادها تقدير و تشکر کرد.

رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به توديع روساي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در اين جلسه اظهار داشت: تجربه مناطق آزاد در طول دو دهه گذشته با آنچه از ايجاد اين مناطق در نظر بود فاصله گرفت و برخلاف آنکه در آغاز کار اميدهاي زيادي به کارگشا بودن اين مناطق در عرصه اقتصاد کشور وجود داشت، اما در عمل کارکرد اين مجموعه‌ها بجاي کمک به توسعه عمومي اقتصاد کشور در برخي موارد تبديل به زائده‌هايي شد که بايد براي رسيدگي به وضع آنها توان و نيروي انساني هم صرف مي‌شد.

نهاونديان با بيان اينکه تلاش‌هايي براي اصلاح کارکرد مناطق آزاد در اقتصاد کشور صورت گرفت، ادامه داد: اين تلاش‌ها به نتايج جزئي و منطقه‌اي نيز منتج شد، اما کمکي به جريان توسعه کلي اقتصاد کشور نکرد.

رييس دفتر رييس‌جمهور تأکيد کرد: دکتر روحاني تصميم گرفت، آقاي ترکان در عين حالي که مسئوليت مشاوره رياست محترم جمهوري را به عهده دارند، زحمت دبيري شوراي مناطق آزاد را نيز متقبل شوند و مقرر شد، ساختار شوراي هماهنگي مناطق آزاد به نحوي در هيأت وزيران اصلاح شود که رييس‌جمهور خود در رأس آن قرار گيرد که اين خود گواه اعتناي خاص و جدي رييس‌جمهور به موضوع مناطق آزاد است.

نهاونديان ادامه داد: پيام اين مصوبه آن است که بايد مناطق آزاد قطعاً در آينده جايگاه و نقش شايسته‌تري در عرصه اقتصاد کشور داشته باشند و عملکرد آنها بايد در منظومه حرکت اقتصادي کلي کشور تعريف شود.

نهاونديان با اشاره به انتصاب ترکان به عنوان دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد خاطر نشان کرد: آقاي ترکان از تجارب طولاني، متنوع و بسيار مناسبي براي اين مأموريت عظيم برخوردار است و با زواياي مختلف اقتصاد و صنعت کشور در قسمت‌هاي مختلف از جمله در صنايع سنگين، صنايع کاربردي و صنايع دفاعي آشنا بوده و درک و شناخت خوبي از مفاهيم اقتصاد و تجارت بين‌الملل و ابعاد جهاني شدن و آثار آن بر منطقه و کشورمان دارد.

رييس دفتر رييس‌جمهور گفت: اميدوارم با حضور وی سياستگذاري‌ها در مناطق آزاد در جهت افزايش توليد ملي انجام شود.

نهاونديان با اشاره به اينکه دولت در زمينه تقويت توليد عزمي جدي و رويکردي موکد دارد، گفت: بايد قواعد را در بخش توليد، ناظر بر واقعيت‌هاي اقتصاد جهاني بازتعريف کنيم و استثناها مثل مناطق آزاد را نيز به عنوان کمک حال جهت‌گيري‌هاي کلي اقتصاد کشور قرار دهيم.

رييس دفتر رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه با توجه به اصل هماهنگي و چابک‌سازي در مجموعه قوه مجريه لازم تشخيص داده شده که در بعضي دستگاه هاي وابسته به نهاد ملاحظات دقيق صورت گرفته و اصلاحات مديريتي کلان اعمال شود، اضافه کرد: بر همين اساس آقاي ترکان علاوه بر دبيري شوراي هماهنگي مناطق آزاد به عنوان سرپرست موقت دبيرخانه شورايعالي امور ايرانيان، معاونت امور بين‌الملل رييس‌جمهور، رياست دبيرخانه جنبش عدم تعهد و سازمان فضايي ايران نيز منصوب شدند.

نهاونديان ادامه داد: چابک‌سازي قوه مجريه از اصول اساسي مورد توجه دولت است و اگر بخواهيم اين سياست به شکل مطلوبي اجرا شود، بايد ابتدا از خودمان آغاز کنيم، چرا که مجموعه قوه مجريه اين مقدار گستردگي با بازدهي فعلي را نياز ندارد.

وي در ادامه به سخنان مقام معظم رهبري در ديدار امروز ايشان با اعضاي هيأت دولت اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبري نيز اشاره‌اي تفصيلي به چرخه علم و فناوري داشتند که بسيار شايسته توجه است. علم بايد تبديل به فناوري شده و فناوري به توليد و محصول تبديل شود و براي اين محصولات بازار مناسب تدارک ديده شود تا سود حاصل از اين چرخه در زندگي مردم تبديل به رفاه شود.

رييس دفتر رييس‌جمهور تأکيد کرد: نمي‌شود پيشرفت علمي را مورد توجه قرار داد، اما راهکاري را براي آنکه محصول اين پيشرفت علمي بتواند توانمندي‌هاي اقتصادي کشور را ارتقاء دهد، مورد غفلت قرار داد.

وي در پايان گفت: اگر در دستيابي به اقتصاد مقاومتي جدي هستيم بايد بتوانيم اقتصاد خود را بدون نفت هم ساماندهي کنيم، چرا که تحقق آرزوها و خواسته‌ها با فروش نفت نمي‌تواند دائمي باشد و اگر نفتي فروخته مي‌شود هم بايد بدانيم که سرمايه کشور است و پول حاصل از فروش آن بايد تبديل به سرمايه در جهت تقويت توليد شود.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار