در برنامه ی مجله تئاتر مطرح شد؛

پریدخت عابدین نژاد:بازیگران و کارگردان از طراح لباس، لباس شیک می خواهند

لباس در نمایش نشان دهنده ی شخصیت نمایش به طور پنهان بوده اما متاسفانه بازیگران و کارگردان هنگام طراحی از من لباس شیک می خواهند.

به گزارش خبرنگار حوزه ی تئاتر باشگاه خبرنگاران شب گذشته برنامه ی مجله تئاتر با حضور گلناز گلشن و پریدخت عابدین نژاد طراح لباس به موضوع طراحی لباس پرداختند.

پریدخت عابدین نژاد کارشناس و طراح لباس در خصوص طراخی لباس در تئاتر گفت: طراحی لباس یک موضوع جدا از طراحی صحنه بوده اما هنوز این مسئله برای کارگردانان جا نیفتاده و از طراحان لباس برای نمایش خود استفاده نمی کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه کسانی وارد این عرصه شدند که هیچ گونه آشنایی از طراحی لباس ندارند و حتی تئاتر راهم نمی شناسند چراکه فارغ التحصیلان از رشته ی طراحی صحنه هستند و فقط 4 واحد درس از طراحی لباس را گذراندند.

عابدین نژاد با اشاره به دستمزد طراحان لباس گفت: دستمزد طراحان لباس بر اساس کاری که انجام می دهند نیست و دستمزدی هم به دستیار طراح تعلق نمی گیرد و خود طراح باید دستمزد دستیارش را بدهد.

وی افزود: ما نگاه کارشناسانه به طراحی لباس نداریم و منتقدان تئاتر طراحی لباس را نمی شناسند و آن را یک کار زنانه می دانند و نگاه تحقیر آمیزی به طراحی لباس دارند چراکه ناآگاه هستند.

عابدین نژاد بزرگترین مسئله طراحان لباس را بی توجهی دانست وگفت: منتقدین باید در نقد خود از یک نمایش موضوع طراحی لباس را هم نقد کنند و بیشتر به این موضوع بپردازند چراکه لباس بخشی از شخصیت بازیگر را در نمایش نشان می دهد.

وی بااشاره به کارگردان و بازیگرانی که به دنبال لباس شیک هستند خاطر نشان کرد: در بعضی نمایش ها لباسی را طراحی می کنم اما بازیگر یا کارگردان به من ایراد می گیرند که چرا لباس ما شیک نیست  حتی برایم پیش آمده که بازیگر از من می خواهد برایش لباس شیک طراحی کنم و من هم بارها بر سر این موضوع با آنها بحث کرده ام.

در ادامه ی گفتگو گلناز گلشن طراح لباس مشکل بزرگ را نداشتن مرز خواند وگفت: مشکل بزرگ طراحی لباس نداشتن مرز است و هرکسی بدون اینکه تئاتر و طراحی لباس را بشناسد و صرف خوش سلیقه بودن وارد این عرصه می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی ها معتقدند بودجه ی نمایش را نباید صرف طراحی لباس کرد در حالی که بازیگر در قالب لباس نمایش شکل می گیرد زمانی که به طراحی لباس اهمیت نمی دهند یعنی به نمایش اهمیت نمی دهند.

گلشن افزود: یکی دیگر از مشکلات ما ان است که طراحی لباس زیر مجموعه رشته ی طراحی صحنه است و ما حجم فارغ التحصیل طراحی صحنه داریم که تخصصی درباره ی طراحی لباس ندارند اما این قابلیت برای طراحی لباس وجود دارد که رشته ی مجزا داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: طراحی لباس می تواند سه راس مثلث بازیگر کارگردان و مخاطب را با یگدیگر ارتباط دهد بنابر این از کار گردانان می خواهم به فارغ التحصیلان این عرصه توجه کنند./ي2




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار