لاريجاني در گردهمايي ائمه جمعه مطرح کرد؛

نقش ائمه جمعه در هدايت جامعه / در دوم خرداد "ايدئولوژيک‌ بودن" را مسخره کردند

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در زمان دوم خرداد ایدئولوژیک بودن و داشتن سیاست خارجی ایدئولوژیک را مسخره می‌کردند که این درست نیست.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس صبح امروز (چهارشنبه) در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور اظهار داشت: تعامل مجلس به‌عنوان یک نهاد قانونگذار در کشور با ائمه جمعه و ستاد ائمه جمعه بسیار نزدیک و صمیمانه است.

وی افزود: با روحیه حلم و بردباری‌اي که از حجت‌الاسلام تقوی می‌شناسم، می‌دانم که بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

رئیس مجلس با تأکید براینکه حل مسائل کشور احتیاج به نگاه تام دارد، گفت: تعامل ائمه جمعه با مجموعه سه قوه در کشور می‌تواند مسائل را سامان دهد و نقش ائمه جمعه در هدایت جامعه پراهمیت است.

لاریجانی افزود: هم مومنین و هم مسئولین به ائمه جمعه توجه دارند و نصایح این بزرگواران در کارکرد کشور موثر است.

وی با اشاره به انتخابات و برخی جهت‌گیری‌ها تصریح کرد: انتخابات وقوع انقلاب نیست بلکه گردش نیروهاست مسئولان باید در هر شرایطی نگاه حمایتی به ائمه جمعه داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: ستاد ائمه جمعه با چنین نگاه‌هایی شکل گرفته است و یکی از مسائل مهمی که ائمه جمعه، رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید مورد توجه قرار دهند، موضوع سبک زندگی است.

رئیس مجلس با تأکید براینکه اصلاح سبک زندگی باید در سرشت جامعه قرار گیرد، گفت: اصلاح سبک زندگی به کار اجتماعی وسیع و همچنین به مراودت نیاز دارد، نقش ائمه جمعه در ایجاد سبک زندگی پراهمیت است.

لاریجانی تأکید کرد: کشورهای بی‌ریشه نسبت به سبک زندگی بی توجه اند و به دنبال لاابالی‌گری هستند. آنها با در پیش گرفتن این روش صدمه می‌بینند و هویتشان از دست می‌رود.

رئیس مجلس ادامه داد: مقصود از سبک زندگی راه و رسم‌هایی است که انسان در زندگی اجتماعی و فردی به آن توجه می‌کند تا عام شود و در نهاد سرشت افراد بنشیند.

وی افزود: سبک چیزی بین نظر و عمل است که قابلیت رویت دارد، در کشور ما ریشه دینی عمیقی وجود دارد و در حکومت مردم‌سالاری دینی بايد به عمق و سبک زندگی توجه کنیم.

لاریجانی افزود: سبک زندگی باید قابلیت عمومیت یافتن داشته باشد و در این مسیر به میانه‌گزینی در جامعه توجه شود.

رئیس مجلس با تأکید براینکه سبک زندگی متأثر از یک فلسفه است، تصریح کرد: باید با زبان و متدی سبک زندگی را ارائه کرد که عموم جامعه با آن ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه در سبک زندگی باید به جلوه‌های زیبایی توجه کرد، ادامه داد: انسان جذب چیزهایی می‌شود که برایش گیرایی دارد، همچنین سبک زندگی باید تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را شامل شود.

وی اضافه کرد: سبک زندگی نیاز به برنامه جامع دارد و باید منعطف باشد. همچنین باید روابط اجتماعی و فرهنگی در آن به هم نزدیک شوند و کسانی که می‌خواهند سبک زندگی را تعریف و یا تبلیغ کنند، باید تسلط کافی نسبت به شناخت از شرایط امروز داشته باشند.

لاریجانی در ادامه با بيان اينکه سبک زندگی باید به جامعه الگو بدهد، گفت: هیچ سبک زندگی در دنیا وجود ندارد که متأثر از یک فلسفه زندگی و یا حیات نباشد.

رئیس مجلس ادامه داد: حال ما معجونی از فلسفه زندگی در دیدگاه اسلامی و شرایطی است که در زندگی برای ما بوجود می‌آید. از زمان مشروطه تاکنون ارتباطات متعددی با جهان غرب در کشور ما بوجود آمده که توجه به زمان را پراهمیت می‌کند.

وی با اشاره به تئوری مدینه فاضله تصریح کرد: ما در تئوری مدینه فاضله ، عدالت را رکن می‌دانیم چرا که مردم‌سالاری دینی از همین تئوری برون می‌آید، همه در مدینه فاضله رشد می‌کنند و تحرک بوجود می‌آید.

لاریجانی اضافه کرد: در مدینه فاضله اقتصاد آزاد شکل می‌گیرد و استعدادها آزاد می‌شود و به فعل تبدیل می‌شود این تئوری چیزی وارداتی نبوده و برگرفته از بینش اسلامی است. 

رئیس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: یکی از خصوصیات مهم در سبک زندگی تئوری فلسفه زندگی اسلامی است که سعادت و رستگاری مادی و معنوی را مدنظر قرار داده است، مکاتب منفعت‌طلب و لذت گرا به دنبال سعادت نیستند.

وی همچنين افزود: نباید تلقی ما از اعتدال، نبودن تفریط و افراط باشد بلکه وقتی از اعتدال صحبت می‌کنیم باید بگوییم که اعتدال در ماهیت چیست، در اعتدال باید به تفکر اسلامی توجه کنیم و در حوزه اجتماعی و فردی چند ارزشی و متوازن رشد کنیم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در جامعه زنده و پوياي اسلامي بايد همه ارزش‌ها وجود داشته باشد طبعا در اين شرايط افراط و تفريط وجود ندارد.  
 
وي تصريح كرد: در دوران مدرنيته با زندگي مسلكي مبارزه مي‌كردند، در دوم خرداد نيز ايدئولوژيك بودن زندگي مسلكي را مسخره مي‌كردند در صورتي كه جلال آل احمد مي‌گويد "هرهري زندگي كردن" اشكال دارد، ايدئولوژيك بودن در تفكر سياسي و اجتماعي حسن است و قبح نيست.  
 
رئيس مجلس اظهار داشت: متن زندگي انسان بايد به گونه‌اي باشد كه انسان را نسبت به زندگي هدفدار كند و مهمترين ويژگي انسان مسلكي‌بودن آن است.  
 
وي با تاكيد براينكه روحيه مجاهدت در انقلاب اسلامي احيا شد، افزود: امام(ره) حركت جهادي را در ايران شكوفا كرد البته براي تسري اين موضوع نمي‌توان به شعارها و تبليغات سطحي اكتفا كرد.  
 
رئيس مجلس تصريح كرد: عده‌اي پس از جنگ كويت مي‌گفتند اكنون ما بايد در كنار صدام قرار بگيريم همچنين آن‌ها معتقد بودند زماني كه برخي تروريست‌هاي منطقه در يكي از كشورها تسلط پيدا كردند بايد واقع گرا باشيم، اين‌ها اعتدال نيست.
 
لاريجاني در بخش ديگري از اظهاراتش تاكيد كرد: گاهي بلندمرتبه سازي در ايران مانند هنك كنگ مي‌شود و يا مثلا در پروژه مسكن مهر، مساجد و وسايل فرهنگي در نظر گرفته نشده است، بايد به معنويت توجه كرد و آن را در دستور كار قرار داد.  
 
رئيس مجلس گفت: صداي اذان تاثير معنوي بسياري دارد، برخي مي‌گويند بيماران ناراحت مي‌شوند ولي من بعيد مي‌دانم اين گونه باشد حتي در سنت اسلامي گاهي دفن مرده در خانه را مجاز مي‌دانند در صورتي كه امروز ما قبرستان را به خارج از شهرها منتقل كرده‌ايم، من معتقدم كه قبور شهدا بايد در ميان مردم باشد در زمان مديريتم تعدادي از اجساد شهدا را در حاشيه صدا و سيما به خاك سپرديم در آن دوره برخي در محيط زيست و شهرداري معتقد بودند كه مشكل زيست محيطي به وجود مي آورد در صورتي كه اين حرفها بي‌اساس است.  
 
وي با تاكيد براينكه وظيفه دولت و حكومت اين است كه فضاي جامعه را معنوي كند ، اضافه كرد: در شهرهايي كه حوزه‌هاي علميه، روحانيت و ائمه جمعه فعال داشته باشد مي‌توان مسير تعالي را مشاهده كرد همچنين روحانيت بايد مستقل باشند و نبايد روحانيت را دولتي كرد.  
 
وي با اشاره به فرهنگ عمومي گفت: يكي از موضوعات مهم، فرهنگ عمومي است در حال حاضر همه ائمه جمعه در ستاد فرهنگ عمومي عضويت دارند و خودشان رئيس اين ستاد هستند، حرف‌ها و تصميمات روحانيون نافذ است، ما در فرهنگ عمومي اشكالات زيادي داريم كه بايد با تصميم‌گيري‌هاي درست و برنامه ريزي‌هاي منطقي اين مشكلات برطرف شود.  

لاريجاني در پيشنهادي به ستاد ائمه جمعه گفت: حجت الاسلام تقوي با راديو و تلويزيون و مطبوعات و همچنين وزارت كشور مجموعه‌اي را طراحي كند تا شرايط تبليغي در سراسر كشور تغيير كند و فرهنگ عمومي صحيح ايجاد شود.  
 
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا بودجه مصلي‌ها از بودجه كشور حذف شده است، گفت: اين به خاطر از قلم افتادگي بود، ان‌شاءالله در بودجه 93 اين موضوع را برطرف مي‌كنيم.  
 
وي در پاسخ به انتقاد يكي از ائمه جمعه در خصوص تشكيل نشدن يك اداره كل در يكي از شهرستان‌ها اظهار داشت: ما مي‌توانيم سليقه‌اي عمل كنيم و تصميمات دولت را هيئت تطبيق با قانون اساسي در مجلس تعيين تكليف مي‌كند.  
 
لاريجاني درباره رابطه نمايندگان مجلس با مسئولان اجرايي افزود: نمايندگان مجلس و مسئولان اجرايي هر يك وظايف خود را دارند خوب است كه با يكديگر هماهنگ باشند ولي هر يك وظايف مشخص به خود را دارند.  
 
وي در پايان در پاسخ به ابراز نگراني‌هاي ائمه جمعه در خصوص مسئله حجاب گفت: مصوبه‌اي جامع در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است كه بايد زمينه اجرايي آن فراهم شود.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار