گاردین فاش کرد ؛

آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات جاسوسی شده را به صورت خام به نهاد اسرائيلي همتاي خود انتقال مي‌دهد

روزنامه گاردين روز چهارشنبه فاش کرد آژانس امنيت ملي آمريکا که مسئول شنود ارتباطات مردم آمريکا است اطلاعات جمع آوري شده خود را به صورت خام به نهاد اسرائيلي همتاي خود انتقال مي‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، روزنامه گاردين روز چهارشنبه با افشاي اين خبر نوشت در واقع مبادله اطلاعات بين سرويس‌هاي اطلاعاتي متحد،امري متدوال است اما به ندرت پيش مي‌آيد اين اطلاعات "خام "باشند و پيشتر پردازش نشده باشند.
طبق پروتکل امضا شده بين‌ آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) و همتاي اسرائيلي آن  ( ISNU)که ادوارد اسنودن افشاگر آمريکايي متن آن را در اختيار روزنامه گاردين گذاشته است ، ان.اس.اي بخشي از مکاتبات و ميليون‌ها شنود تلفني را که جمع‌آوري مي‌کند به طور مستقيم در اختيار آي.اس.ان.يو  قرار مي‌دهد.
قوانين آمريکا چارچوبي براي فعاليت  ان.اس.اي تعيين کرده و اين آژانس را از جمع‌آوري اطلاعات از طريق شنود ارتباطات شهروندان آمريکايي و خارجي که به طور قانوني در خاک اين کشور اقامت دارند منع مي‌کند مگر در مواردي خاص.
اما افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن از ماه ژوئن نشان مي‌دهد اين جمع‌آوري اطلاعات به قدري گسترده است که ان.اس.اي بارها با نقض قوانين آزادي‌هاي عمومي و حفظ حريم خصوصي افراد، به شنود ارتباطات شهروندان امريکايي اقدام کرده است.
گاردين مي‌نويسد:  هرچند اين پروتکل تاکيد مي‌کند جمع‌آوري اطلاعات بايد در چارچوب قوانين آمريکا باشد و اسرائيلي‌ها پذيرفته‌اند که آمريکايي‌هايي را که در اين شنودها شناسايي مي‌شوند، به طور عمدي هدف قرار ندهند،  اما هيچ الزام قانوني براي رعايت اين موارد وجود ندارد.
به نوشته گاردين اين سند پنج برگي تاريخ گذاري نشده است اما به مارس سال 2009 برمي‌گردد.
افزون بر اين معلوم نيست دادگاه ويژه نظارت به فعاليت‌هاي ان.اس.اي با انتقال اين شنودها به يک سرويس خارجي موافقت کرده است يا خير.
يکي از سخنگويان ان.اس.اي از اظهار نظر در باره اين اخبار خودداري اما  خاطر نشان کرد همکاري با سرويس‌هاي خارجي به سود دوطرف است.
وي گفت: با وجود اين ،آژانس امنيت ملي آمريکا نمي‌تواند از اين مناسبات براي دور زدن قوانين آمريکا استفاده کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار