در برنامه فصل نو مطرح شد

بررسي طرح ساماندهي "امر به معروف و نهي از منکر" در مجلس

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه امر به معروف نظارت ملی است، اظهار داشت: وقتی امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم همگانی شود مردم نسبت به هم همچنین نسبت به حکومت نظارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، برنامه فصل نو شب گذشته در پی دنبال کردن مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری این بار این برنامه، به موضوع "امر به معروف و نهی از منکر" اختصاص یافت.

حجت‌الاسلام و المسلمين احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدای این برنامه با تاکید بر جامعه ایده‌‌آل اسلامی گفت: در جامعه ایده‌آل اسلامی هیچ منکری تحقق نمی‌‌یابد و در این جامعه همه امور در سه قالب خیر، دعوت به خیر و نهی از منکر خلاصه می‌شود.

وی افزود: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که دارای اعتقاداتی هستیم و این اعتقادات برای ما مقدس است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: ما باید بر روی اعتقادات‌مان محکم بایستیم و مسائل دینی را به صورت عمیق بشناسیم، ضعف‌های اعتقادی باید جبران شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سالک با تاکید بر اینکه کلید اصلی حکومت اسلامی در حکومت اسلامی دعوت به عدل الهی است ادامه داد:‌ در طول 35 سال سپری شده از انقلاب اسلامی آموزش‌های زیادی برای تحقق اهداف جامعه اسلامی به افراد مختلف داده شده است.

وی اضافه کرد: بزرگترین معلم قرن حاضر امام خمینی (ره) و امروز مقام معظم رهبری، روحانیون و پدران و مادران فهیم، فرزندان و افراد جامعه را هدایت می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به قانون‌گذاری در امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت:‌ در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی به نام امر به معروف و نهی از منکر در حال تهیه شدن است و براساس این طرح مشخص می‌شود که امر به معروف به چه حالتی در کشور ساماندهی شود، آیا امر به معروف زیر نظر شخص رهبری باشد یا اینکه زیر نظر رئیس‌جمهور به عنوان وزارتخانه تعریف شود یا اینکه یک سازمان به عنوان زیرمجموعه‌ یکی از وزارتخانه‌ها باشد و یا به عنوان شورای عالی امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شود، پس از اتمام بررسی‌های کمیسیون فرهنگی در این باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سالک با بیان اینکه امر به معروف نظارت ملی است، اظهار داشت: وقتی امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم همگانی شود مردم نسبت به هم همچنین نسبت به حکومت نظارت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما باید در اصول اعتقادی امر به معروف را باور کنیم و مسئولیت آن‌ را بپذیریم و سپس آنرا اجرایی کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود:‌ برای یافتن روش‌های کارآمد در امر به معروف باید تحلیل واقع‌بینانه از وضعیت امر به معروف با توجه به هجمه‌های بین‌المللی ارائه شود. امر به معروف نیاز به عزم ملی دارد و انجام کارهای موازی اشتباه است باید برنامه‌ریزی‌ها به سمت هم‌افزایی و هم‌پوشانی دستگا‌ه‌ها در امر به معروف و نهی از منکر پیش رو.

در ادامه  حجت‌الاسلام والمسلمين سید احمد زرگر دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور در برنامه فصل نو با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: قرآن برای جامعه متعالی دو اصل ایمان و امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می‌کند.

وی افزود: شخصی که اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می‌کند باید معروف و منکر را بشناسد.

حجت‌الاسلام زرگر تاکید کرد:‌در گام اول مسائل و مصادیقی باید به عنوان معروف و یا منکر بیان شود که همگی نسبت به آنها توافق داریم، نباید شبهات و تردید‌ها را در گام اول در دستور قرار داد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت:‌ امر به معروف و نهی از منکر باید آن قدر در جامعه فراگیر شود که مردم همانند واجب‌ بودن نماز به آن به دید واجبات نگاه کنند.

وی با اشاره به وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: این ستاد وظیفه احیای این دو فریضه را بر عهده دارد و اکنون 80 شورا در سازما‌ن‌های تهران، 50هزار شورا در سازمان‌ها و نهادهای کشور، 1599 شورا در اصناف و 2819 شورا در هیات‌های مذهبی در طول سابقه 20 ساله این ستاد تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين زرگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام اعضای ستاد و همچنین شوراها تحت آموزش قرار گرفته‌‌اند و بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به چاپ رسیده است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت:‌در امر به معروف باید تعامل بین دو انسان برقرار شود و همچنین فرهنگ عمومی نقدپذیری در کشور تسری یابد تا به نتایج مورد نظر در امر به معروف و نهی از منکرات دست یابیم. 


انتهای پیام/


برچسب ها: امر ، معروف ، منکر ، سالک ، زرگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار