فلسطين آنلاين:

آیا اهداف آمریکا در سوريه محقق می‌شود؟

وقتی ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که این کشور با نظارت بین المللی بر سلاح های شیمیایی اش موافقت کرده بسیاری از کسانی که مساله سوریه را دنبال می کردند، غافلگیر شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از فلسطين آنلاين: اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این پیشنهاد با همکاری روسیه و آمریکا مطرح شد تا سوریه را از وقوع جنگ دور سازند؟ تا این لحظه به نظر نمی رسد که توافق آمریکایی و روسی در این قضیه صورت گرفته باشد ولی این باعث نمی شود که مطمئن شویم هیچ توافق بین این دو کشور وجود نداشته باشد به ویژه در سایه شکی که آمریکا در نیت سوریه و قبول این مساله کرده است، این از یک سو، از سوی دیگر سوالاتي وجود دارد که کارشناسان در رابطه امکان موفقت این اقدام مطرح می کنند و اینکه با توجه درگیری در سوریه و ناامنی در این کشور و خطری که بازرسان و جان آنان را تهدید می کند، تا چه مقدار بازرسان بین المللی می توانند به این سلاح ها دست یابند و در ماموریت خود موفق باشند ؟

بنابراین در روزهای آینده مشخص خواهد شد که این طرح تا چه اندازه با خواسته های آمریکایی مطابقت دارد، خواسته ها و اهدافی که در نهایت به دنبال تامین منافع خود و امنیت اسرائیل است. آیا آمریکا می تواند ضمانت های کافی برای تسلط بر سلاح شیمیایی سوریه را به دست آورد و سوريه را به عراق جدیدی تبدیل کند که بند هفت سازمان ملل را بپذیرد یا به عبارت دیگر شرایط برای تسلط آمریکا بر اوضاع سوریه فراهم می شود.

بهترین مثال در این زمینه نقشی است که آمریکا در کمیته چهارگانه( متشکل از روسیه و آمریکا و اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای بررسی روند صلح و درگیریهای اسرائیلی- فلسطینی و تحقق صلح در خاورمیانه) ایفا می کند و روسیه و چین به حاشیه رفته اند. و به این ترتیب آمریکا بدون اینکه حمله ای کرده باشد به هدف خود دست می یابد!

ولي اين بار بعيد به نظر مي رسد روسيه بگذارد آمريکا به منافع خودش و رژيم اسرائيل در سوريه برسد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار