دکتر صلاحی در مراسم نکوداشت استاد عبدالحسین حائری سخنرانی می کند

در مراسم نکوداشت عبدالحسین حائری استاد برجسته نسخه‌پژوهی و فهرست نویسی که فردا سه‌شنبه 26 شهریورماه برگزار می‌شود، دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی سخنرانی می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در این مراسم که با مشارکت سازمان و به همت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، نمایشگاهی از جلدهای منتشرشده فهرستگان نسخ خطی ایران(فنخا) که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر می شود، برگزار خواهد شد. هم چنین نمایشگاهی از عکس‌های استاد از کودکی تا زمان حال وی و نمایشگاه خوشنویسی از سخنان استاد حائری به نمایش در می آید و لوح فشرده‌ای شامل فیلم‌هایی از استاد حائری در اختیار حاضران قرار می گیرد. قرار است مقالات ارائه شده در این مراسم، در شماره آتی فصلنامه ایران و اسلام که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر می شود، به چاپ برسد.

استاد حائری در کودکی، قرآن و خواندن و نوشتن را در مکتب فرا گرفت و سپس نزد پدرش، مقدمات عربی و بعضی کتاب‌های لغت و دروس مدرسه‌ای را خواند. سپس سطوح عالی فقه و اصول را تا سن 19 سالگی به پایان رساند. بعد از آن نزد کسانی همچون آیات عظام محمد تقی خوانساری، صدرالدین صدر، محمد حجت و حسین طباطبایی بروجردی دروس خارج را گذراند و در سن ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد نائل شد. سپس به تهران آمد. او 17 سال عضو هیئت مؤلفان لغتنامه دهخدا بود و بر چاپ چند جلد از آن نیز نظارت داشت.

حائری بیش از نیم قرن (از سال 1331) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بوده و نزدیک به 20 سال از این دوران را عهده‌دار سمت ریاست کتابخانه مجلس بود. صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» است که جایزه‌ای جهانی را نیز برای وی به ارمغان آورده است.

گفتنی است مراسم نکوداشت استاد عبدالحسین حائری ساعت 9 صبح در تالار شهید مدرس (مشروطه) مجلس برگزار می‌شود./ي2
برچسب ها: صلاحی ، حائری ، نکوداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.