انحصار فرانسوي ها در بازسازي لوله انعطاف‌پذير انتقال نفت شكسته شد

به همت كاركنان واحد تعميرات منطقه قشم، لوله انعطاف‌پذير (FLEXIBLE) انتقال نفت از چاه شماره 7 ميدان هنگام كه اواخر تيرماه سال جاري به علت برخورد لنگر كشتي دچار شكستگي شده بود، با موفقيت تعمير و بازسازي شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، فناوري ساخت اين لوله كه داراي ساختاري پنج لايه و پيچيده است، تنها در انحصار يك شركت فرانسوي است.

بر اساس اين گزارش، در مواردي از اين قبيل، لوله آسيب ديده به طور يكجا توسط شركت سازنده تعويض مي‌ شود كه اين امر علاوه بر هزينه بالا، عملياتي زمان‌بر به حساب مي‌آيد. علاوه بر اين، شركت فرانسوي سازنده لوله Flexible زماني 6 ماهه را جهت جايگزيني لوله آسيب ديده تعيين كرده بود كه با توجه به زيان اقتصادي حاصل از هر يك روز توقف توليد از اين چاه، مدتي بسيار طولاني محسوب مي‌شد.

در چنين شرايطي، رييس منطقه عملياتي قشم با تشكيل يك تيم ويژه از كاركنان واحد تعميرات، مسئوليت عمليات تعمير بر روي لوله آسيب ‌ديده را برعهده گرفت و بدين ترتيب كار تعمير بر روي لوله پنج لايه Flexible براي اولين بار در دنيا در منطقه عملياتي قشم كليد خورد.

براساس گزارش شرکت ملي نفت ايران، تعمير اين لوله به دليل ساختار پيچيده آن و نيز با توجه به اينكه براي اولين بار در دنيا انجام مي‌شد، بسيار سخت بود اما با همت و تلاش خستگي‌ناپذير و شبانه‌روزي رييس منطقه قشم و كاركنان واحد تعميرات اين منطقه عملياتي، تعمير لوله با روشي خلاقانه و ابداعي، در كمتر از يك هفته به انجام رسيد و پس از پشت سر گذاشتن مراحل تست و آزمايش‌هاي متعدد بر روي خشكي و دريا با موفقيت در محل اوليه خود نصب شد.

گفتني است: لوله مذكور متشكل از پنج لايه مجزا شامل لايه اول از جنس فلز و به صورت فنري، لايه دوم از جنس لاستيك (rubber) به عنوان عايق لايه زيرين، لايه سوم از جنس فلز و به صورت فنري، لايه چهارم  شامل دو لايه زره (armor) از جنس فلز كه به صورت مارپيچي در يكديگر تنيده شده‌اند و لايه رويين از جنس پلي‌اتيلن است كه در مجموع علاوه بر استحكام كافي در مقابل فشار جريان نفت، موجب انعطاف‌پذيري كافي در بدنه لوله مي ‌شود.

اين موفقيت حاصل تعهد و اراده حيدر يارويسي؛ رييس منطقه قشم و نيز كاركنان خلاق و سخت كوش شركت نفت فلات قاره ايران در اين منطقه بود كه ضمن خودكفا كردن كشور در يكي ديگر از عرصه‌هاي سازندگي و پيشرفت، موجب تداوم استخراج نفت از چاه‌هاي نفت ميدان مشترك هنگام شدند. اين كاركنان، تجلي حماسه اقتصادي را در عرصه‌اي ديگر از جهاد خود باوري و خودكفايي، در سال حماسه سياسي و اقتصادي به منصه ظهور رساندند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: انحصار ، بازسازی ، لوله ، نفت ، قشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار