فارن پالسي مدعي شد:

20 نشانه از جديت ايران در مذاکره با غرب

پايگاه اينترنتي فارن پالسي در گزارشي با عنوان " 20 نشانه از جديت ايران در مذاکره با غرب " به قلم "الياس گرول" مي نويسد: آيا جهان در آستانه پيشرفت ديپلماتيک با ايران قرار دارد؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه خبري نوشت: همزمان با نزديک شدن نشست هفته آينده مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک، مطمئنا اين پرسش در وزارت خانه هاي امور خارجه کشورهاي سراسر جهان مطرح است. اما با تاريخ طولاني توافق‌هاي ديپلماتيک نافرجام بين ايران و غرب، پاسخ به اين سوال قدري دشوار است.

فارن پالسي نوشت: وقايع چند هفته گذشته بي ترديد دلگرم کننده بوده است. اين طور به نظر مي‌رسد که هر روز ايران گام ديگري بر مي‌دارد که نشانگر تمايل آن براي پايان بخشيدن به بن بست برنامه هسته‌اي است. 

اين پايگاه اينترنتي در گزارشي مدعي شد: 20 نشانه وجود دارد که بيانگر اين موضوع است که اين بار ايران درباره برقراري روابط حسنه و اجراي اصلاحات مصمم هستند:

1- حسن روحاني رئيس جمهور ايران متعهد شده است ايران هرگز به دنبال توسعه تسليحات هسته‌اي نخواهد بود.

2- آيت الله علي خامنه‌اي رهبر معظم ايران، ديپلماسي با غرب را تاييد و اعلام کرد وقت آن است که کشورش موضع "نرمش قهرمانه" به خود گيرد.

3- روحاني در مقاله‌اي که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است از  همتايان خود خواست از فرصت به دست آمده در انتخابات اخير ايران استفاده کنند و اعلام کرد دولت وي آماده " کمک به تسهيل مذکره بين دولت سوريه و مخالفان است".

4- فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه اعلام کرد در حاشيه برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل متحد با حسن روحاني ديدار خواهد کرد.

5- ايران چند زنداني از جمله نسرين ستوده را آزاد کرد.

6- روحاني و باراک اوباما رئيس جمهور امريکا نامه‌هايي را مبادله کردند که به گفته وي مي‌تواند گام‌هاي دقيق و کوچکي براي آينده بسيار مهم باشد.

7- روحاني به جواد ظريف وزير امور خارجه خود، مسئوليت رسيدگي به مذاکرات هسته‌اي ايران را واگذار کرد.

8- جواد ظريف مدت زمان کوتاهي پس از به عهده گرفتن مسئوليت رسيدگي به پرونده هسته‌اي ايران ، سال نو را به يهويان تبريک گفت.

9- روحاني نيز سال نو را به يهوديان جهان تبريک گفت.

10- دولت ايران شرايط بازداشت خانگي مير حسين موسوي و مهدي کروبي را تسهيل کرد و آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران تصميم گرفت پرونده هاي اين دو نفر را به شوراي عالي امنيت ملي ارجاع دهد.

11- رفتارهاي روحاني حاکي از تمايل وي با  کاهش محدوديت ها بر اينترنت است. وي اعلام کرد " در عصر انقلاب ديجيتال ، نمي توان در قرنطينه زندگي يا حکومت کرد."

12- کاربران اينترنتي ايران به طور مختصر امکان دسترسي به شبکه هاي اجتماعي توئيتر و فيس بوک را يافتند.

13- روحاني اعلام کرد خواستار کاهش تنش ها بين امريکا و ايران است.

14- روحاني خواستار مذاکره براي پايان يافتن بن بست برنامه هسته اي کشورش شد اما تاکيد کرد امريکا بايد گام نخست را بردارد.

15- روحاني کابينه خود را با حضور اکثريتي ميانه روها منصوب کرد.

16- روحاني استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه را محکوم کرد .
وي بعدا تاکيد کرد خاورميانه نياز به جنگ ديگر ندارد و هر گونه اقدام در سوريه بايد بر اساس قانون باشد و منجر به برقراري ثبات بيشتر در منطقه و کاهش تروريسم شود.

17- روحاني در سخنراني خود خطاب به فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران اعلام کرد ايران از هر کس که مردم سوريه به عنوان رئيس جمهور خودشان انتخاب مي کنند حمايت خواهد کرد .

18- روحاني اعلام کرد دولت قدرتمند و لايق به معناي مداخله و کنترل در همه امور ، محدود کردن مردم و زندگي آنها و  مداخله در زندگي خصوصي آنان نيست.

19- ايران شش نفر از هشت اسلواکي را که به اتهام جاسوسي دستگير شده بودند، آزاد کرد.

20- سلطان عمان نخستين مقام بلند پايه خارجي بود که پس از به قدرت رسيدن حسن روحاني از ايران ديدار کرد و اين سفر  برخي گمانه زني ها را مطرح کرد که وي ممکن است ميانجي مذاکرات ايران و غرب باشد.

فارن پالسي در پايان نوشت: امروز ايران بسيار جلوتر قرار گرفته است. اظهارات دکتر حسن روحاني نشانه هاي اميدوارکننده اي است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار