قم/

جامعة‌المصطفی برآمده از تاریخ حوزه‌های علمیه با نگاهی نو است

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه حوزه علمیه قم پایگاه اندیشه اسلامی و دینی است افزود: المصطفی برآمده از نگاه تاریخی حوزه‌های علمیه، با نگاهی نو است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار کارشناسان سیاسی وزارت خارجه، اظهار داشت: امیدواریم این نشست‌ها، رفت و آمدها و تعاملات روزافزون با شهر مقدس قم، زمینه ارتقای شرایط قم و حضور سنجیده و حکیمانه این شهر در عرصه بین‌المللی را بیشتر کرده و منشأ خیر فراوان برای وزارت خارجه باشد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه، نگاه دیپلماسی و بین‌المللی امام رضا(ع) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در عصر بسیار حساس و پیچیده‌ای قرار گرفته و در برابر چهار جریان فرهنگی و سیاسی قرار داشتند.

وی با بیان اینکه نخستین جریان در جبهه تشیع به وجود آمد، یادآور شد: با توجه به اینکه بعد از شهادت هر امام، جریانی انحرافی و انشعابی شکل می‌گرفت؛ بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع) نیز جریان واقفیه شکل گرفت؛ آن‌ها معتقد بودند، امام کاظم(ع) از دنیا نرفته است و هیچ اعتقادی به امامت و ولایت امام رضا(ع) نداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه یکی از چالش‌های امام رضا(ع) مواجهه با انشعابات درونی و مدیریت و معالجه آنها بود، گفت: امام(ع) با وجود رشد سریع این جریانات، توانستند با تدابیر و فعالیت‌های گسترده بسیاری از آن‌ها را معالجه کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چهارمین جریان، جریان فرهنگی و سیاسی دستگاه خلافت بود، اظهار داشت: این دستگاه در مقابل امامت و ولایت موضع گرفته بود؛ حضرت در برابر یک دستگاه خلافتی که کاملا فرهنگی شده و با طرح‌های بسیار پیچیده وارد میدان شده بود مقابله کردند.

این مسئول، تغییر نقشه‌های گذشته را مهم‌ترین ویژگی چهارمین جریان عنوان کرد و بیان داشت: مدل جدید مأمون و دستگاه خلافت وی با راهبردی جدید همراه بود؛ به گونه‌ای که قرار بود احترام خاندان پیامبر اکرم(ص) حفظ شده و در جریان خلافت هضم شوند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه در پایان خطاب به کارشناسان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سرمایه المصطفی را سرمایه خود بدانید. دانش آموختگان المصطفی در سراسر جهان، پایگاه‌های فکری و فرهنگی هستند که می‌توانند اندیشه اسلام، امام و انقلاب اسلامی را نشر دهند./س

برچسب ها: قم ، جمعه ، المصطفی ، تاریخ ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.