معاون اول قوه قضاييه:

سلامت دستگاه قضا با نيروي انساني سالم تضمين مي‌شود

معاون اول دستگاه قضا در مراسم تحليف كارآموزان قضايي گفت:‌ دستگاه قضایی تلاش دارد با همه ناسالمی‌ها و کجی‌ها برخورد کند و در رسیدن به این هدف باید خود سلامت باشد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين "سيدابراهيم رئيسي" معاون اول قوه قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی دوره‌های تهران و تبریز که صبح امروز چهارشنبه(3مهرماه) در کاخ دادگستری برگزار شد، اظهار داشت: انشاء‌الله این عزیزان با علم دانش تقوا و تعهد در عرصه حضور پیدا خواهند کرد و امیدواریم خداوند توفیق دهد که این کارآموزان آنچه که رضای اوست در جهت رسیدگی به دعاوی اقدام کنند.

وی ادامه داد: کارهای بسیاری در دنیا وجود دارد اما برخی از این کارها مقدس تلقی شده و قدسی است حال در اینجا این سوال پیش می‌آید چه کارهایی قدسی خواهد بود؟ كه در جواب باید بگویم در این کره زمین بسیاری از افراد به قضاوت مشغولند و از زمانی که نگاشتن آغاز شد این کره زمین بسیاری از جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها را به یاد دارد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: آنچه رمز اصلی قدسی شدن قضاوت اجرای عدالت دفاع است و شان قاضی با بقیه شئونات فرق دارد و قاضی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی تلاش دارد با همه ناسالمی‌ها و کجی‌ها برخورد کند و در رسیدن به این هدف باید خود سلامت باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: این سلامت در گرو منابع و نیروی انسانی است، ضمن اين كه رئیس قوه قضاییه همواره بر سلامت دستگاه قضایی تأکید داشته است بنابراین نباید اجازه دهیم عملکرد چند نفر این سلامت را در ذهن مردم خدشه دار کند.

وي ادامه داد: آنچه رمز اصلی قدسی شدن قضاوت اجرای عدالت و دفاع است، در گرو ارتباط با قدوس بوده و بدون ارتباط با پروردگار این مسئله امکان ندارد و در ابتدا باید نسبت این موضوع با خداوند مشخص شود.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در امر قضاوت انگیزه نکته مهمی است که این موضوع به اعمال و رفتار انسان قیمت می‌دهد.

وی با اشاره به موضوع نیت در امر قضاوت گفت: در این خصوص نیت مسئله مهمی است و آنچه که می‌تواند جایگاه قضاوت را توصیف کند، همین مسئله نیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئیسی اظهار داشت: اگر قضاوت در نظامی باشد که متصل به وحی است، در این راستا قضاوت مقدس محسوب شده و این در حالی است که قاضی و قضاوت کننده در این دنیا بسیار زیاد است و حال آنکه نکته مهم این است که کدامین از این احکام صادره صدق قدسی دارد.

وی تصریح کرد: قضاوتی اسلامی است که مبنی بر وحی باشد و سازگاری اسلامی که به شارع مقدس اتصال داشته باشد که در این راستا می تواند قاضی و قضاوت را قدسی کند.

اين مقام ارشد قضايي با اشاره به حکم ما انزل الله در امر قضاوت افزود: این حکم که همان انگیزه، اندیشه و کار است، در قدسی شدن نقش بسزایی دارد و در این خصوص حکمی جز حکم خدا وجود ندارد و همچنین حاکمی جز حکومت نیز وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به صفات قاضی در امر قضاوت افزود: در این خصوص قاضی باید شناختی کامل از حکم، موضوع و ایجاد تناسب میان حکم و موضوع و همچنین تسلیم و اراده خدایی که جز خدا هیچ کس را قدرت نفوذ در آن نیست، داشته باشد.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: در امر قضاوت دو شرط اساسی وجود دارد که می‌توان به علم و تقوی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئیسی با تاکید بر اینکه کارآموزان باید خود را محتاج علم افزایی بدانند گفت: مسئله علم افزایی در حین انجام وظیفه بسیار مهم بوده و دوستان در این زمینه باید اطلاعات در حین کار داشته باشند.

وی با اشاره به مسئله عدالت در امر قضاوت گفت: برای شناخت حق تقوای الهی می‌تواند ما را رهنمون کند که در این راستا باید از خدا و ائمه کمک بگیریم که این عزیزان دست ما را در شناخت، تصمیم و قضاوت که جایگاه نبی و وصی نبی است، بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي ادامه داد: امروزه قضات کوه‌های مستحکمی‌اند که اضطراب‌های اجتماعی را با آرای قوی خود تبدیل به امنیت و آرامش می‌کنند.

معاون اول قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: تحلیف یک تشریفات نیست، بلکه یک انشاء است و این افراد در محضر پروردگار، قرآن و در مقابل ملت با خدای خود پیمان می بندند که به میثاق‌ها پایبند باشند و همچنین پایبند به این پیوندها در جهت احقاق حق و ابطال باطل باشند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رئیسی ، تحلیف ، کارآموزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار