سردار سلامی در همایش ایمنی نیروهای مسلح:

ایمنی از مسئولیت‌های ذاتی همه فرماندهان است/کاهش چشمگیر حوادث در پی تشکیل معاونت ایمنی سپاه

جانشین فرمانده کل سپاه ایمنی را از مسئولیت‌های ذاتی همه فرماندهان عنوان و تصریح کرد: در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که مأموریت‌های خطیری را بر عهده دارند موضوع ایمنی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرتیپ "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح امروز در دومین همایش سراسری ایمنی نیروهای مسلح که به میزبانی سپاه و با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولین عالی‌رتبه نظامی و کارشناسان ایمنی در نیروهای مسلح برگزار شد با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس 8 ساله ملت ایران در برابر دنیای استکبار مبدأ بازیابی هویت اسلامی، انقلابی و ملی مردم ایران بود.

وی با بیان اینکه ایمنی موضوعی انسانی است و به همین دلیل جز مهم‌ترین اجزا فرماندهی و مدیریت در نیروهای مسلح محسوب می‌شود، گفت: به قدری جان انسان‌ها در دیدگاه خداوند متعال گران‌مایه است که ذات باری تعالی جان انسان را معادل حیات بشریت از ابد تا ازل می‌داند.

سردار سلامی افزود: درک این معنا که جان همه انسان‌ها به عنوان کامل‌ترین گوهر آفرینش در درگاه الهی دارای ارزش فراوانی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: فرماندهی در نیروهای مسلح صرفاً آمریت و حکمرانی نیست بلکه تعهدی جامع و مسئولیتی فراگیر است که فرمانده را در قبال تمامی اعمال و رخدادهایی که در یگان تحت امر او اتفاق می‌افتد در معرض پاسخگویی و مسئولیت قرار می‌دهد.

وی ایمنی را از مسئولیت‌های ذاتی همه فرماندهان دانست و تصریح کرد: ایمنی و سلامت به خودی خود به وجود نمی‌آید، اما به خودی خود از بین می‌رود.

سردار سلامی در ادامه اظهار داشت: حفظ سلامت، شادابی، ایمنی و امنیت نیاز به داشتن استراتژی، برنامه، طرحی برای اقدام و ساختاری برای عمل دارد و در قالب توصیه و موعظه نمی‌توان به آن دست یافت.

وی افزود: ایمنی باید در نیروهای مسلح موضوعی برای نگرانی دائمی فرماندهان و عملی برای جاری کردن یک برنامه و نظارت کامل برخورد علمی و مواجهه دقیق با موضوع ایمنی باشد که در این صورت به طور قطع با کاهش چشمگیر حوادث، رخدادها و رویدادها مواجه خواهیم بود.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه همه این حوادث از دلایل روشنی برخوردارند، گفت: ما نمی‌توانیم وقوع هیچ رویدادی را به تصادف، شانس و تقدیر ارتباط دهیم و اینکه ما در تحلیل یک حادثه به قضا و قدر اکتفا کنیم چیزی جز نادیده گرفتن مسئولیت خود نیست.

سردار سلامی با بیان اینکه حوادث هم ریشه‌های دور دارند و هم زمینه‌های نزدیک، گفت: در تحلیل حوادث گذشته شاهد بودیم که هیچ چیز به اندازه اراده انسان‌ها حوادث را رقم نمی‌زند و هر چند بخشی از حوادث خارج از اراده انسان رقم می‌خورد، اما نادرند حوادثی که انسان‌ها از قبل قادر به مهار مؤلفه‌های آن نیستند.

وی در ادامه به بیان مؤلفه‌های ایمنی در صنعت هوا نوردی، دریایی و زمینی پرداخت و گفت: در گذشته مرسوم بود که ایمنی را بیشتر معطوف به صنعت هوا نوردی می‌دیدند، اما امروز با نگاهی به حوادث جاده‌ای در می‌یابیم که مفهوم ایمنی تنها مربوط به صنعت هوانوردی نیست.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: در نظام اسلامی، جان یک سرباز به اندازه جان یک سردار عزیز است.

وی با اشاره به راه اندازی معاونت ایمنی و اقدامات تأمینی در سپاه گفت: از زمان شکل‌گیری این معاونت به عنوان متولی محوری بحث ایمنی شاهد کاهش چشمگیر حوادث بودیم که این مسئله نشان می‌دهد ایمنی نیازمند نظارت، تفکر و برنامه ریزی سیستمی است.

سردار سلامی در پایان، آموزش، برنامه‌ریزی و ساختار سازی را از رموز ایمنی عنوان و تصریح کرد: مسئله ایمنی در نیروهای مسلح که از مأموریت‌های خطیری دارند از اهمیت خاصی برخوردار است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار